Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja
Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.

DNA Digiturva on DNA:n kattava tietoturvapalvelu, joka torjuu tietoturvauhat ja suojaa käytössä olevat laitteet, henkilötiedot, salasanat ja netin käytön. Palvelun ominaisuudet täydentyivät alkuvuonna Huijausturvalla, joka auttaa tunnistamaan epäluotettavat verkkokaupat, estää haitalliset sivustot ja tunnistaa tekstiviestihuijauksia. Nyt lanseeratun Nettipetosvakuutuksen turvin kuluttajat saavat puolestaan apua ja tukea nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Vaikka DNA Digiturva torjuu uhkia todella kattavasti, varmistaa Nettipetosvakuutus jatkossa avunsaannin, jos jotakin kuitenkin sattuisi. DNA Digiturva -palvelun hankkineet yksityisasiakkaat kuuluvat automaattisesti vakuutusturvan piiriin ilman lisämaksua.
”Nettipetosvakuutuksen kautta asiakas saa neuvontaa ja juridista apua tilanteessa, jossa hän epäilee joutuneensa nettipetoksen tai -häirinnän uhriksi. Finanssiala on raportoinut, että vuoden 2024 aikana pankin tietoon tulleet huijaukset olivat kasvaneet lähes 40 % edellisvuoteen verrattuna. Tämä tarkoittaa suomalaisten menettäneen huijauksiin yli sata miljoonaa euroa, joista pankki pystyi estämään tai palauttamaan vain osan. Nettipetosvakuutus auttaa asiakasta saamaan rahansa takaisin ja tuo täten merkittävää taloudellista turvaa”, DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila toteaa.
Vakuutus kattaa netin ostohuijaukset, identiteettivarkaudet ja muiden petokseen johtavien kortti- ja henkilötietojen varastamisen ja levittämisen. Palveluun kuuluvat myös nettiostoturva sekä apu nettihäirinnän uhreille esimerkiksi tapauksissa, joissa on levitetty luvatta loukkaavaa materiaalia.
”Valitettavasti huijaukset ovat kehittyneet yhä hankalammin tunnistettavaksi. Kuka tahansa voi haksahtaa aidolta näyttävään huijaussivustoon, jonka linkkiä klikkaamalla päätyykin luovuttamaan henkilökohtaiset tietonsa rikollisille, mikä voi johtaa merkittäviin taloudellisiin menetyksiin tai muihin ikäviin seuraamuksiin”, Havastila sanoo.
Nettipetosvakuutus kattaa oikeudellisen neuvonnan ja mahdollisten oikeudenkäyntikulujen lisäksi muun muassa myös psykologikulut, jotta rikoksen uhri pääsee käsittelemään tapahtunutta myös ammattiauttajan kanssa. Lisäksi asiakas voi saada oikeudellista apua verkkokauppaostoksiinsa liittyen sekä tukea nettihäirinnän uhreja loukkaavan materiaalin poistamiseen netistä.
”Oman digitaalisen elämän ja identiteetin suojaaminen voi tuntua vaikealta, mutta se on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Valitettavasti huijaritkin oppivat ja kehittyvät, ja esimerkiksi tekoälyn voimin toteutetut huijaukset voivat olla todella uskottavia. Olemme tyytyväisiä, että olemme voineet laajentaa kattavaa tietoturvapalveluamme vakuutuksella, joka tarjoaa tukea, neuvontaa ja taloudellista turvaa asiakkaillemme hyvin vaikeissa tilanteissa”, Havastila summaa.
Pohjoismainen oikeusapuun erikoistunut vakuutusyhtiö HELP on DNA:n Nettipetosvakuutuspalvelun kumppani.
”Kun yhä useammalla ihmisellä on mahdollisuus saada oikeudellista apua, yhteiskunnan oikeusturva kasvaa. Keskeisten vakuutuspalvelujen ja psykologituen paketoiminen yhteen kokonaisuuteen varmistaa sen, että ihmiset saavat tarvitsemansa avun ja tuen helposti ja mutkattomasti”, sanoo Suomen HELPin maajohtaja Markus Ginman.
Nettipetosvakuutus ja Huijausturva sisältyvät DNA Digiturvaan, jonka voi hankkia DNA:n nettikaupasta, dna.fin chatista, DNA Kaupoista sekä DNA:n myynti- ja asiakaspalvelun kautta.
Lisätietoja DNA Digiturva -palvelusta löytyy täältä.
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat

HELP Vakuutus on Pohjoismaiden johtava oikeusturvavakuuttaja, joka keskittyy juristivakuuksiin. Tarjoamme yksityishenkilöille ja yrityksille oikeudellista apua räätälöityjen vakuutusratkaisujen avulla. Juristivakuutuksella asiakkaat saavat apua oikeudellisiin haasteisiinsa ilman tuntiveloitusta. Norjassa vuonna 2005 perustettu yhtiö on laajentanut liiketoimintaansa ja tarjoaa nykyään oikeudellista apua yli neljälle miljoonalle asiakkaalle eri yhteistyökumppaneiden kautta. HELP:n visio ”Oikeus oikeuteen. Kaikille” on liiketoimintakonseptimme ydin - Haluamme vahvistaa oikeusturvaa yhteiskunnassa ja tuoda oikeudellisen avun kaikkien ulottuville. HELP Vakuutus on norjalaisen HELP Forsikring AS:n sivuliike, joka kuuluu saksalaiseen ARAG-konserniin ja toimii 20 maassa. HELP toimii Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa ja on yksi Pohjoismaiden suurimmista lakialan työnantajista.
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.
Suomen Yhteisverkon 5G-urakka valmistui, vanhat 3G-taajuudet otettu 4G:n käyttöön24.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Suomen Yhteisverkon hallinnoimien verkkojen modernisointi, 5G-päivitys ja 3G-verkon sulkeminen valmistuivat vuoden 2024 lopussa. SYV:n toimialueella on nyt kattava 5G-verkko, minkä lisäksi viimeisetkin 3G-verkolta vapautuneet taajuusalueet on otettu 4G-verkon käyttöön. Modernisoinnin yhteydessä 4G-kapasiteettia ja -peittoa on myös lisätty huomattavasti.
Voiko netti näyttää hyvältä? DNA tuo markkinoille tyylikkäät modeemikuoret20.3.2025 08:35:00 EET | Tiedote
DNA tuo huhtikuussa markkinoille modeemien koivuviilukuoret, jotka on valmistettu suomalaisesta koivusta. Kuoret valmistetaan Piiroisen tehtaalla Salossa, ja ne toimivat keskustelunavauksena parempaan laitesijoitteluun. Kun modeemi on sijoitettu kodissa keskeiselle paikalle, toimii netti paremmin.
Can the net look good? DNA to introduce stylish modem cases20.3.2025 08:35:00 EET | Press release
DNA will be launching birch veneer modem cases in April. The cases will be made in Finland from Finnish birch at the Piiroinen factory in Salo. They will not only serve as a conversation starter, but will also lead to better device placement: your internet connection works better when you place your modem in a central location in your home.
ICE-kontakti puhelimessa voi nopeuttaa yhteydenottoa lähiomaisiisi hätätilanteessa – näin asetat sen niin, että siitä on hyötyä18.3.2025 09:45:00 EET | Tiedote
Onko sinulla puhelimesi osoitekirjassa kirjoitettuna lähiomaisen nimen eteen kirjainyhdistelmä ICE? Kenties olet ajatellut, että korostamalla In Case of Emergency -hätäyhteyshenkilöä tällä tavalla tulet helpottaneeksi viranomaisten työtä hätätilanteessa, jossa olet itse esimerkiksi tiedottomassa tilassa. Väärin – nykyaikaiset puhelimet ovat niin hyvin suojattuja, ettei pelastushenkilökunnalla ole mahdollisuutta päästä käsiksi puhelimesi yhteystietoihin lukituksen ohi. DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Mikko Valtonen kertoo, kuinka voit asettaa ICE-kontaktin puhelimeesi niin, että sen saa näkyville ilman lukituksen avaamista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme