ELY-keskukset

Kelirikko- ja painorajoituskausi käynnistyi Keski- ja Itä-Suomessa (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)

Jaa

Kelirikkokausi on alkanut ja kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä on jo paikoin pystytetty teiden varsille. Kelirikon lopullinen vaikeusaste riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta. Eri teiden ja jopa tieosien välillä voi esiintyä voimakasta paikallista vaihtelua.

Kelirikon korjaustyö meneillään. Kuva: ELY-keskus
Kelirikon korjaustyö meneillään. Kuva: ELY-keskus

Kelirikolla tarkoitetaan tien pinnan tai tierakenteen pehmenemisen aiheuttamaa kulkukelpoisuuden merkittävää vaikeutumista tai estymistä. Tien pinta tai rakenne voi pehmentyä keväällä roudan sulamisen yhteydessä tai rakenteiden vettyessä märkänä myöhäissyksynä tai lämpimänä alkutalvena. Rakenne voi pehmentyä ja kantavuus heikentyä joko tien pinnalta tai myös syvemmältä. Sorateillä voi siten esiintyä erityyppistä kelirikkoa, kuten pinta- ja runkokelirikkoa.

Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien on sopeutettava ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle.

– Kevään kelirikkoennuste on laadittu syksyn ja talven sääolojen perusteella. Kelirikkokaudesta odotetaan keskimääräistä asetettavien painorajoitusten osalta. Kuitenkin maantieteellisen alueen ollessa laaja, voi sen sisällä esiintyä suurtakin paikallista vaihtelua. Sorateillä kannattaa varautua pintakelirikkoon sekä mahdollisiin painorajoituksiin, yksikön päällikkö Jere Toppinen ELY-keskuksesta varoittaa.

Kevään säällä on aina suuri merkitys kelirikon esiintymiselle ja sille, kuinka vaikea siitä muodostuu. Mikäli säät ovat roudan sulamisaikana pilviset ja sateiset, sulaa routa nopeasti, jolloin varsinkin tien pintakerrokset voivat liejuuntua pahastikin. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin. Tuulinen, kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset puolestaan pitävät kelirikkoa kurissa.

– Hoitourakoitsijat ovat pyrkineet lieventämään kelirikon vakavuutta ja kestoa madaltamalla aurausvalleja, tekemällä sohjo-ojia sekä poistamalla polanteita, jatkaa Toppinen.

Painorajoituksia on yleensä eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa

Valtion ylläpitämiä sorateitä on Pohjois-Savon ELY-keskuksen vastuualueella (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala) yhteensä noin 7 350 km ja Keski-Suomen ELY-keskuksen alueella noin 2 430 km.

– Edellisen kevään kelirikko oli painorajoitusten osalta osin vaikea. Alueen tiestölle jouduttiin asettamaan painorajoituksia yhteensä noin 1 070 km. Painorajoitettuja teitä oli Keski-Suomen alueella noin 280 km, Etelä-Savossa noin 70 km, Pohjois-Savossa noin 230 km ja Pohjois-Karjalassa noin 490 km, Toppinen toteaa.

Liikenteen rajoittaminen kelirikkoisilla teillä

Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla. Tiet tulisi saada pidettyä sellaisessa kunnossa, että jokaiseen talouteen voidaan kulkea vähintään henkilöautolla.

– Jos kelirikkotilanne kehittyy sellaiseksi, että tien vaurioituminen on odotettavissa, liikennettä ryhdytään rajoittamaan asettamalla tielle suurinta sallittua ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän painoa osoittavat merkit. Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia, mutta ne eivät koske elintärkeitä kuljetuksia, kertoo Toppinen.

Miten painorajoituksista päätetään?

ELY-keskus tekee painorajoituspäätökset ottamalla huomioon paikalliset olosuhteet. Myös muille kuin kelirikon uhkaamille teille voidaan tarvittaessa asentaa painorajoitus, esimerkiksi maa-aines- ja puutavarakuljetusten tai poikkeuksellisen vaikean kevään sään vuoksi. Rajoituksista voidaan myös luopua kokonaan, jos kevään sää on suotuisa eli vähäsateinen, tuulinen ja aurinkoinen.

Painorajoitukset pyritään asettamaan mahdollisimman lyhyeksi aikaa. Rajoitukset poistetaan, kun roudan sulaminen on edennyt tarpeeksi syvälle ja tie on saavuttanut riittävän kantavuuden.

– ELY-keskus toivoo, että kelirikolle alttiilla maanteillä tiedossa olevia raskaita kuljetuksia ajoitettaisiin ennen varsinaisen kelirikon alkamista ja hyödynnettäisiin yöpakkasia.  Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua, jolloin teiden kantavuus on suurimmillaan, toteaa Toppinen.

Kuljetustarpeesta riskiteillä olisi hyvä olla yhteydessä ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköihin, jolloin yhdessä sopimalla voitaisiin löytää keino kuljetuksille ja samalla vähentää teiden rikkoontumisen vuoksi asetettavien painorajoitusten määrää.

Lisätietoja:

Havainnollinen kuva kelirikon synnystä (vayla.fi)

Ajantasainen painorajoitustilanne (fintraffic.fi)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikenne ja infrastruktuuri -yksikön päällikkö
Jere Toppinen
jere.toppinen(at)ely-keskus.fi

Keski-Suomen ELY-keskus

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Totalt 2 miljoner euro utlyses för projekt inom kommersiellt fiske och vattenbruk i EHFVF:s tidsbundna ansökningsomgångar2.4.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande

Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfondens (EHFVF) tidsbundna ansökningsomgångar har inletts. Finansiering kan sökas för utveckling, innovationer och rådgivning som gäller kommersiellt fiske och vattenbruk, för fiskeriekonomiska restaureringar och för forskning som gäller miljö och fiskresurser. Under ansökningsomgångarna utlyses totalt 2 miljoner euro. Ansökningstiden pågår till 5.5.2025.

Kaupallisen kalastuksen ja vesiviljelyn hankkeisiin haettavissa yhteensä 2 miljoonaa euroa EMKVR:n määräaikaisissa hauissa2.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston (EMKVR) määräaikaiset hakumenettelyt ovat auenneet. Haettavissa on rahoitusta kaupallisen kalastuksen ja vesiviljelyn kehittämiseen, innovaatioihin ja neuvontaan, kalataloudellisiin kunnostuksiin sekä ympäristön ja kalavarojen tutkimukseen. Hakumenettelyissä on jaossa yhteensä 2 miljoonaa euroa. Rahoitusta on haettavissa 5.5.2025 saakka.

Tillsammans mot bättre vattenförvaltning - föreslå lösningar och påverka Skärgårdshavets tillstånd!27.3.2025 12:21:02 EET | Pressmeddelande

Översiktsplanerna för att minska närings- och partikelbelastningen i Skärgårdshavsprogrammets pilotområden har färdigställts, och arbetet framskrider nu i samarbete med markägare för att genomföra verksamma vattenskyddsåtgärder. Planerna utgör grunden för åtgärderna, men lösningarna utvecklas tillsammans med markägarna, med lyhördhet för deras behov och utmaningar. Översiktsplanerna underlättar prioriteringen och verkställandet av verksamma åtgärder på avrinningsområdet och koordineringen av arbetet. och underlättar för olika aktörer att delta i arbetet. Ett brett samarbete är nyckeln till en förbättrad status för Skärgårdshavet, och alla aktörer i området är välkomna att delta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye