Suomalaisten aurinkosuojatuotteiden käyttö painottuu aurinkoisiin keleihin ja veden äärellä oleiluun
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n teettämän selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa suomalaisista käyttää aurinkosuojatuotteita. Naisista aurinkosuojatuotteita ilmoittaa käyttävänsä 74 %, kun taas miehistä vain 54 %. Tyypillisimmin aurinkosuojatuotteita käytetään rannalla, vesillä oleillessa tai etelän lomilla. Sen sijaan arjessa, kuten lasten tai lemmikkien kanssa ulkoillessa, aurinkosuojia käytetään harvemmin.

Lähes 40 %:a suomalaisista ei käytä aurinkosuojatuotteita, vaikka auringolta suojautuminen on tärkeää kaikille ihotyypistä riippumatta. Ihoa tulisi suojata vaattein, päähinein ja aurinkolasein sekä oleskelemalla varjossa. Paljaalle iholle kannattaa levittää aurinkosuojatuotetta. Ilahduttavasti nuoret 18–34-vuotiaat aikuiset ovat aktiivisimpia aurinkosuojatuotteiden käyttäjiä, ja myös lapsia suojataan kiitettävästi. Sen sijaan puolet yli 65-vuotiaista ei käytä aurinkosuojatuotteita lainkaan.
Tutkimuksen mukaan aurinkosuojia käytetään tyypillisimmin rannalla oleilleissa tai etelän lomilla. Auringolta tulisi kuitenkin suojautua myös silloin, kun emme varsinaisesti ota aurinkoa, koska arkiset ulkoaskareet ja päivittäinen ulkoilu lisäävät huomattavasti iholle kohdistuvan UV-säteilyn määrää. Pilvisinä päivinäkään ei tule unohtaa ihon suojaamista, koska tällöin oleillaan helposti pidempiä aikoja ulkona, mikä lisää säteilylle altistumista. Usein liialliseksi auringolle altistumiseksi mielletään vain ihon palaminen, vaikka ihon ruskettuminen itsessään on jo merkki ihovauriosta, koska ruskettuminen on ihon puolustusmekanismi UV-säteilyä vastaan.
Aurinkosuojatuotteessa luvatun tehon saavuttamiseksi aurinkosuojatuotetta on käytettävä ohjeiden mukaisesti. Lisäksi on valittava omalle iholle sopiva suojakerroin. Aurinkosuojatuotetta on myös lisättävä säännöllisin väliajoin sekä aina uimisen tai hikoilun jälkeen. Huolestuttavaa on, että 40 %:a suomalaisista levittää suojaa iholle vain kerran päivässä. Suomalaisista aikuisista 75 %:a ilmoittaa kuitenkin käyttävänsä korkeaa tai erittäin korkeaa aurinkosuojaa, 78 %:a valitsee lapselleen myös korkean tai erittäin korkean suojan tuotteen, mikä on hyvä asia. Lapsille käytetään pääsääntöisesti erityisesti lapsille tarkoitettuja tuotteita.
Aurinkosuojatuotteissa käytetyt suojakertoimet:
Suojakerroin sanallisesti | Suojakerroin numeerisesti |
Erittäin korkea suoja | 50+ |
Korkea suoja | 30, 50 |
Keskitason suoja | 15, 20, 25 |
Matala suoja | 6, 10 |
Tietoa selvityksestä:
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry selvitti viikolla 8 aurinkosuojien kuluttajakyselyllä suomalaisten suojautumista auringolta ja aurinkosuojatuotteiden käyttöä osana auringolta suojautumista. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos edustaa 18–75-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eeva-Mari KarineJohtava asiantuntijaKosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry
Puh:050 338 4236eeva-mari.karine@kosmetiikkajahygienia.fiMaija AholaAsiantuntijaKosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry
Puh:040 500 5972maija.ahola@kosmetiikkajahygienia.fiLinkit
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry edustaa kosmetiikka- ja pesu- ja puhdistusainealan valmistajia ja maahantuojia. Yhdistys toimii Suomessa alan teollisuuden yhteisenä äänenä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme