Tilannekeskus tiivistää moniammatillista yhteistyötä kiireettömien tehtävien hoidossa
Keski-Suomen hyvinvointialueen uuden sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksen toiminnan ensimmäinen vaihe käynnistyy 5.5.2025 Pihtiputaalla, Viitasaarella, Kinnulassa, Karstulassa ja Kannonkoskella. Mukana toiminnassa ovat ensihoitopalvelu ja kenttäjohto, turvapuhelinkeskus sekä sosiaali- ja kriisipäivystys.
Koko Keski-Suomen hyvinvointialueen kattava sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus toiminta käynnistyy koko laajuudessaan lokakuussa, jolloin tilannekeskukselle suunnitellut yhteiset tilat saadaan käyttöön. Lokakuussa toimintaan tulee mukaan myös kotisairaalan Kohta yksikkö, joka on erikoistunut ikääntyvien äkillisiin terveysongelmiin. Asiakkaat ja potilaat eivät ole yhteydessä tilannekeskukseen.
Ensimmäisessä vaiheessa käynnistyy 5.5.2025
Toukokuussa alkavassa tilannekeskuksen ensimmäisessä vaiheessa keskitytään pelkästään turvapuhelinhälytysten hoitoon ja kaatumistilanteisiin.
- Käytännössä yhteistyö tarkoittaisi sitä, että mikäli turvapuhelinkeskuksessa todetaan, että turva-auttaja ei pääse tunnin sisällä asiakkaan luokse, turvapuhelinkeskuksesta pyydetään virka-apua kenttäjohdolta. Tämän jälkeen kenttäjohto arvioi ensihoidon tilannekuvan perusteella, onko virka-apua mahdollista järjestää. Eli liikkuuko ensihoito esimerkiksi apua tarvitsevan lähettyvillä ja onko heillä mahdollista suorittaa tehtävä. On tärkeää, että ensihoitopalvelun perustehtävä eli kiireellinen hoito ei tästä häiriinny, toteaa projektipäällikkö Joni Lehtonen.
Ensimmäisen vaiheen tavoitteena on parantaa erityisesti turvapuhelinhälytysten tavoitettavuutta Keski-Suomen pohjoisosissa ja sitä, että asiakkaat saavat oikeanlaista apua mahdollisimman nopeasti.
Lokakuussa sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus toiminta käynnistyy kokonaisuudessaan
Lokakuussa tilannekeskuksen toimijat sosiaali- ja kriisipäivystys, ensihoidon kenttäjohto, turvapuhelinkeskus sekä kotisairaalan Kohta yksikkö, joka on erikoistunut ikääntyvien äkillisiin terveysongelmiin tulevat tekemään tiivistä yhteistyötä keskenään ja organisoimaan oikeanlaisen avun tai palvelun oikeata vapaana olevaa resurssia hyödyntäen.
Tilannekeskus reagoi vain ammattilaisilta tuleviin konsultaatioihin ja yhteydenottoihin, jotka liittyvät ikäihmisten sosiaalisiin tai terveydenhuollollisiin haasteisiin. Asiakkaat ja potilaat eivät voi olla suoraan yhteydessä tilannekeskukseen. Tilannekeskuksella on mahdollisuus reagoida myös ympärivuorokautisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa ilmeneviin häiriötilanteisiin. Kiireelliset tehtävät ovat aina etusijalla ja ne hoidetaan kuten ennenkin.
- Tilannekeskuksen toimijoiden tehtävänä on auttaa hyvinvointialueen eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköitä ja niiden henkilökuntaa ennakoimattomissa kiireettömissä tehtävissä. Tämä tuo turvaa eritysesti ilta- ja yöaikaan työskentelevälle henkilökunnallemme, jotka tulevat jatkossa saamaan apua ja tukea tilannekeskuksen henkilökunnalta ympärivuorokautisesti, vuoden jokaisena päivänä, toteaa projektipäällikkö Joni Lehtonen.
Tilannekeskuksen avulla saadaan apua juuri sinne, missä sitä tarvitaan
Tilannekeskuksessa on mahdollista hyödyntää reaaliaikaista tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon resursseista. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ammattilaiset näkevät nopeasti erilaisten teknisten ohjelmistojen ja järjestelmien avulla, mitkä yksiköt ovat käytettävissä ja missä ne sijaitsevat. Tehostetun yhteistyön avulla apu saadaan oikeaan paikkaan nopeammin ja järkevämmin.
- Tilannekeskustoiminnan tavoitteena onkin, että myös kiireettömissä tilanteissa jokainen saa tarvitsemansa avun mahdollisimman nopeasti. Tästä esimerkkeinä ovat kotihoidossa olevan ikäihmisen terveydentilan lasku, palveluasumisessa olevan saattohoitopotilaan kunnon romahtaminen sekä turvapuhelinhälytyksiin liittyvät tehtävät, selkeyttää tilannekeskuksen tehtäviä projektipäällikkö Joni Lehtonen.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Joni Lehtonen, projektipäällikkö, p. 040 523 2831, joni.m.lehtonen@hyvaks.fi
Mirja Ahoniemi, palvelujohtaja, ikääntyneiden ja vammaisten palvelut p. 040 550 37 19, mirja.ahoniemi@hyvaks.fi
Afra Prokki, palvelujohtaja, päivystys, ensihoito ja osastotoiminta, p. 050 5302943, afra.prokki@hyvaks.fi
Elina Huttunen, palvelupäällikkö, sosiaali- ja kriisipäivystys, p. 040 4813320, elina.huttunen@hyvaks.fi
Viestinnän yhteyshenkilö: Tuija Melville, p. 040 779 7071, tuija.melville@hyvaks.fi
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.
Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue
#hyvaks #hyväarkikaikille
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote12.4.2025 09:44:36 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos tiedotti rakennuspaloilmoituksesta Isännäntiellä Jyväskylässä 12.4.2024. Tapaus liittyi ruuanlaittoon, mutta paikan päällä ei todettu paloa tai vahinkoja. Yksi pelastusyksikkö tarkisti tilanteen.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote12.4.2025 06:31:35 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos tiedottaa: Jämsän öljylämmityslaitteisto ajettiin hallitusti alas, eikä se aiheuttanut paloa. Laukaassa keittiön kytöpalo sammutettiin onnistuneesti, eikä henkilövahinkoja aiheutunut. Molemmat tilanteet hallinnassa, ja pelastuslaitos hoitaa jälkityöt. Lisätietoja päivystävältä palomestarilta.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote12.4.2025 05:37:16 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos käsittelee kahta tapausta: Laukaassa omakotitalossa hellan takana seinässä havaittiin palo, sammutustyöt käynnissä kuuden yksikön voimin. Jämsässä liikenneaseman öljylämmityskattilassa havaittiin vikatila, mutta ei todellista paloa. Neljä yksikköä selvittämässä tilannetta. Ei henkilövahinkoja. Lisää tietoa tulossa klo 6.30 jälkeen.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote11.4.2025 18:03:48 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos reagoi keskisuureen rakennuspaloon Alakoskentiellä, Jyväskylässä 11.4.2025. Syynä oli lämmityskattilan ylikuumeneminen, josta aiheutui kipinöitä. Seitsemän yksikköä hälytettiin paikalle, eikä henkilövahinkoja tai leviämisvaaraa ollut. Lisätietoja antaa päivystävä palomestari, puh. 0500 542 112.
Apu siitepölyallergian oireisiin löytyy apteekista – myös omalla toiminnalla on vaikutusta10.4.2025 15:58:02 EEST | Tiedote
Poikkeuksellisen aikaisin alkanut siitepölykausi jatkuu. Koivun kukinnan ennustetaan tänä vuonna olevan todella runsasta, joten siitepölyallergian oireisiin kannattaa varautua ja viimeistään nyt huolehtia ennaltaehkäisevä lääkitys kuntoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme