Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Sairaanhoidon digitaalisen vastaanoton kokeilu alkaa huhtikuussa

Jaa

Pohjanmaan hyvinvointialueella kokeillaan uutta sairaanhoidon digitaalista vastaanottoa huhtikuun puolivälistä alkaen. Digitaalinen vastaanotto tulee aluksi käyttöön puolelle hyvinvointialueen asukkaista. Kokeilun aikana palvelun käyttöä seurataan ja sitä kehitetään. Samalla osallistutaan tutkimukseen, jossa selvitetään digitaalisen vastaanoton vaikutusta asiakkaisiin sekä läsnävastaanottojen ja puhelinpalveluiden tarpeeseen.

Hyvinvointialueen digitaalisella vastaanotolla voi hoitaa perusterveydenhuollon käynnin kokonaan etänä. Palvelussa tehdään sekä hoidon tarpeen arviointi että varsinainen hoitajan tai lääkärin vastaanotto. Palvelu on chat-keskustelu, jossa voidaan avata myös videoyhteys tai lähettää valokuvia.

Kokeiluryhmään kuuluville lähetetään kirje

Sairaanhoidon digitaalisen vastaanoton saa kokeilun aikana käyttöönsä puolet Pohjanmaan asukkaista. Heille lähetetään huhtikuun lopussa kirjeellä tieto kokeiluryhmään kuulumisesta sekä ohje palvelun käytöstä. Kaikki samassa kotitaloudessa asuvat saavat palvelun käyttöönsä. He voivat asioida digitaalisella vastaanotolla joko uudessa mobiilisovelluksessa tai hyvinvointialueen verkkosivujen kautta. Pilottijakso antaa mahdollisuuden kehittää digitaalisia palveluita hallitusti.

– Kokeilun aikana kehitämme etäpalvelua ja voimme arvioida esimerkiksi millaisissa asioissa etävastaanotto on toimiva valinta ja kuinka paljon henkilöstöä etävastaanotolle tarvitaan ja miten organisoimme ammattilaisten työtä, jotta palvelu sujuisi hyvin, sanoo digipäällikkö Sofi Nyman.

Digitaalisen vastaanoton käyttö on vapaaehtoista ja asiakas saa halutessaan valita myös läsnävastaanoton. Asiaan, jota ei voi hoitaa digivastaanotolla, asiakkaalle varataan aika terveyskeskukseen tai hyvinvointiasemalle.

– Toivomme, että monet kokeilevat digitaalista vastaanottoamme ja antavat siitä palautetta ja siten osallistuvat palveluiden kehittämiseen, sanoo Sofi Nyman.

Digitaalinen sairaanhoidon vastaanotto on tarkoitus avata kaikille Pohjanmaan asukkaille kokeilun jälkeen alkuvuodesta 2026. Muut digitaaliset palvelut, kuten ajanvaraus, ovat kaikkien asukkaiden käytössä myös kokeilun aikana.

Pohjanmaa osana ainutlaatuista tutkimusta

Kokeilujakson aikana Pohjanmaan hyvinvointialue osallistuu THL:n, Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkimukseen digitaalisten palveluiden vaikuttavuudesta ja siitä, miten digitaalinen vaihtoehto vaikuttaa lähivastaanottokäyntien ja puhelinpalveluiden tarpeeseen ja käyttöön.

–  Tutkimus tulee tarjoamaan valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävää tietoa digitaalisen asioinnin vaikutuksesta ihmisten asiointikäyttäytymiseen ja hoidon vaikuttavuuteen, sanoo strategia- ja kehitysjohtaja Suvi Einola.

Kokeiluun ja tutkimukseen on valittu osallistujat satunnaisesti siten, että kotitaloustasolla puolet väestöstä kuuluu koeryhmään ja puolet verrokkiryhmään. Testiryhmästä on suljettu pois esimerkiksi henkilöt, joilla on turvakielto sekä ympärivuorokautisen hoivan yksikössä asuvat vanhukset.

  • Tutkimuksen ydin on satunnaistettu vertailuasetelma: se mahdollistaa digivastaanoton käytön vaikutusten luotettavan arvioinnin, sanoo Pohjanmaan digivastaanottokokeilun vastuullinen tutkija Lauri Sääksvuori THL:stä.

Tutkimushanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

  • Digitaalisten palveluihin vaikuttavuuteen kohdistuu suuria odotuksia, mutta tieto niiden vaikutuksista on yhä puutteellista hyvinvointialueiden ohjauksen tarpeisiin, kertoo sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatio ja tiedonhallinta -yksikön johtaja Aleksi Yrttiaho.

Chatista jo hyviä kokemuksia

Aiemmin käytössä ollut hoidon tarpeen arvioinnin chat jää pois käytöstä, kun digitaalinen sairaanhoidon vastaanotto avataan. Sillä on ollut viikossa vain noin 150 käyttäjää.

– Chat-palvelun käyttö on ollut tähän saakka vielä vähäistä ja eräänlaista testijaksoa meillekin. Olemme saaneet jo hyvää kokemusta ja tutkimushankkeeseen osallistuminen auttaa meitä nyt digitaalisen vastaanoton jatkokehittämisessä, Nyman kertoo.

Digitaalista asiakaspalvelutyötä tekee tällä hetkellä vain rajallinen ammattilaisten joukko, joten pystymme tekemään sekä kehitystyötä että tarjota palvelua hallitusti, kun asiakasmäärä on rajattu puoleen väestöstä.

Vaikka tähän saakka käytössä ollut chat suljetaan, voivat kaikki asiakkaat edelleen asioida digitaalisesti.

– Ajanvaraus, omien terveystietojen tarkastelu ja esitietolomakkeet ovat kaikkien asiakkaidemme käytössä koko alueelle yhteisessä Kansalaisen terveyspalvelussa.

Tiedotamme lähiaikoina uusista, koko alueen asukkaiden käyttöön avattavista chat-palveluista.

Yhteyshenkilöt

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Linkit

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.

Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Digital sjukvårdsmottagning börjar testas i april11.4.2025 11:30:00 EEST | Pressmeddelande

Österbottens välfärdsområde testar en ny digital sjukvårdsmottagning från och med mitten av april. Till en början kommer hälften av välfärdsområdets invånare att ha tillgång till den digitala mottagningen. Under försöksperioden kommer användningen av tjänsten att följas upp och utvecklas. Den digitala sjukvårdsmottagningen är samtidigt en del av ett forskningsprojekt. Forskningsprojektets syfte är att ta reda på hur en digital mottagning påverkar kunden och om behovet av fysiska besök och telefontjänster ändrar.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye