Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.

Pääsiäinen on yksi suurista suomalaisista ruokajuhlista, jolloin suuri osa pitää kiinni perinteistä. Tämä näkyy erityisesti siinä, että Lidlin tutkimuksen mukaan lähes puolet vastaajista (49,2 %) kertovat, että heidän valintansa pääsiäisen ruoista ja juomista eivät ole muuttuneet viime vuosien aikana. Vastaajista vain 18,5 prosenttia kertoo vähentäneensä perinteisten pääsiäisruokien ja -juomien määrää ja 12,6 prosenttia vastanneista tekee pääsiäispöytään tarjottavaa aiempaa helpommilla resepteillä.
Harva syö pääsiäisenä täysin vegaanista ruokaa, mutta 14 prosenttia vastaajista kertoo lisäävänsä kasvisruokien määrää pääsiäispöytäänsä. Lihaa puolestaan kertoo vähentävänsä joka kymmenes. Perinteiset pääsiäisruoat, kuten karitsa ja lammas, kuuluvat pääsiäispöytään lähes 40 prosentilla vastaajista. Näiden lisäksi yleisimpiä ruokia pääsiäispöydässä ovat kananmuna (41,7 %), kala (39 %) ja broileri (31,8 %).
– Suomalaiset ovat juhlien suhteen perinteikästä kansaa. Silloin syödään maittava ateria herkkuruuista nauttien ja pääsiäisenäkin on omat erityiset ruoat, jotka myyvät. Esimerkiksi lammas on olennainen osa pääsiäisen ruokatarjontaa ja olemme tuoneet pääsiäisen valikoimaan myös uutuuksia – lammaspaistisiivut ja maustettu makkara ovat maukas ja helppo valinta pääsiäispöytään, vinkkaa Lidlin oston ja kampanjoinnin johtaja Petteri Nystén.
Mämmiä ja muuta makeaa pääsiäiseen
Mämmi on kotimainen pääsiäisherkku, joka jakaa mielipiteitä. Se maistuu ja kuuluu pääsiäispöytään 52,7 prosentille. Rahkapullat, -piirakat sekä muut rahkaleivonnaiset kuuluvat 34,1 prosentilla pääsiäispöytään ja niin ikään rahkaisa pääsiäisherkku pasha on pääsiäispöydässä 27,8 prosentilla.
Viimeaikojen suosikkimaku pistaasi näkyy myös Lidlin pääsiäisessä. Pistaasi on maistunut niin suklaan, jäätelön, leivonnaisten kuin levitteenkin muodossa. Uusin pistaasitulokas löytyy paistopisteeltä.
– Pistaasi on tämän hetken ehdoton hitti. Olemme tuoneet paistopisteellemme herkullisen pistaasimunkin, jonka suosio pääsi yllättämään. Tuotetta on myyty enemmän kuin osasimme ennustaa. Pistaasimunkki on hyvä valinta, kun etsii helppoa ja maukasta jälkiruokaa esimerkiksi pääsiäispöytään. Pistaasimunkki on myynnissä koko kevään, kertoo Nystén.
Pääsiäisherkkujen ehdoton ykkönen on kuitenkin perinteisesti suklaa. Pääsiäisen aikana suklaata syödään jopa yli 85 prosenttia talouksista. Noin 50 prosentille maistuu nimenomaan pääsiäissuklaat, kun noin 35 prosenttia nauttii suklaata tavalliseen tapaan. Lidlissä kaikki Favorinan pääsiäissuklaissa käytetty kaakao on reilun kaupan kaakaota.
Pääsiäisestä nautitaan kotioloissa
Suurin osa suomalaisista viettää pääsiäistä kotona. Jopa 74 prosenttia kertoo viettävänsä tulevan pääsiäisen kotona. Tämän lisäksi noin 30 prosenttia kertoo tapaavansa sukulaisia tai ystäviä, alle 10 prosenttia viettää pääsiäisen mökillä ja 7,5 prosenttia lähtee pääsiäisenä matkalle.
Yhteensä reilu 50 prosenttia vastanneista (51,3 %) kertoo syövänsä pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa. Näistä vain 4,3 prosenttia kertoo juhlivansa pelkästään ravintolassa, ja 41,8 juhlii vain kotona tai läheisen kodissa. Moni viettää pääsiäistä myös ihan tavanomaisen ruoan parissa, sillä 43,8 prosenttia syö pääsiäisenä tavalliseen tapaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: suklaassa salmonellariski4.4.2025 19:36:48 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Way To Go -merkin maitosuklaata maussa mantelikaramelli & merisuola. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 19.2.2026. Takaisinveto tehdään, koska kyseisen erän tuotteissa on salmonellariski.
Takaisinveto: Feta-kanasalaatin auringonkukansiemenissä salmonellariski4.4.2025 16:16:56 EEST | Tiedote
Ruokavirasto on ilmoittanut eri toimijoiden takaisinvedoista, joissa auringonkukansiemeniä tai niitä sisältäviä tuotteita on otettu pois myynnistä. Tuotteissa ainesosana käytettyjen auringonkukansiementen raaka-aine-erästä on todettu salmonellaa muualla EU:ssa. Lidl vetää takaisin eriä Chef Select feta-kanasalaattia, joissa on käytetty raaka-aineena samaa auringonkukansiemenien erää. Takaisinveto koskee salaatteja, joiden viimeinen käyttöpäivä on 4.4.–10.4.2025.
Takaisinveto: Riisipuuro saattaa sisältää gluteenia31.3.2025 16:13:25 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä eriä Kartanon riisipuuroa. Erät saattavat sisältää gluteenia yli sallitun rajan, jonka mukaan tuotetta saa markkinoida gluteenittomana. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen keliaakikoille tai gluteeniyliherkille. Muille tuote on turvallinen. Takaisinveto koskee eriä, joissa viimeinen käyttöpäivä on aikavälillä 31.3.–23.4.2025.
Takaisinveto: BBQ-maustetuissa siankamarasnackseissa salmonellaepäily31.3.2025 15:13:24 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä Sol & Mar -merkin BBQ-maustettuja Chicharricos siankamarasnackseja salmonellaepäilyn vuoksi. Kyseessä on huoneenlämmössä säilytettävät tuote. Takaisinveto koskee erää parasta ennen -päivämäärällä 4.8.2025. Tuotetta on myyty Lidlissä Espanja-teemaviikolla 13.3. alkaen. Teemaviikolla on ollut myynnissä myös maustamattomia friteerattuja siankamarasnackseja, joita takaisinveto ei koske.
Lidlin Dubai-suklaa villitsi asiakkaat: myytiin päivässä loppuun14.3.2025 12:24:23 EET | Tiedote
Lidl toi torstaina 13.3. myyntiin someviraaliksikin noussutta Dubai-suklaata. 122 gramman painoisen luksussuklaan sai Lidlistä edulliseen 4,99 euron hintaan. Suklaata tuotiin myyntiin iso erä, mistä huolimatta levyt myytiin päivässä loppuun. Seuraavaksi Lidl tuo myyntiin Dubai-suklaatyylisen jäätelön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme