Lapin kauppakamari

Puoliväliriihessä huolina sähkön verotus ja henkilöjunaliikenne

Jaa

Hallitus kokoontuu pääsiäisen jälkeen puoliväliriiheen. Hallitus on jo ilmoittanut suunnitelmastaan siirtää kaivokset ja datakeskukset korkeampaan sähköveroluokkaan kuin muu teollisuus. Lapin kauppakamari huomauttaa, että kasvun pohjaa ei saa heikentää elinkeinoelämään kohdistuvilla veronkorotuksilla.

Suunnitelmissa oleva sähköveroluokan korottaminen syö pohjoisen ja koko Suomen kilpailukykyä.
Suunnitelmissa oleva sähköveroluokan korottaminen syö pohjoisen ja koko Suomen kilpailukykyä. Vastavalo | Pentti Sormunen

Nykyinen hallitus on ottanut käyttöön uuden kaivosveron ja tehnyt jo päätöksiä sen korottamisesta. Sähköveroluokan korotus syö pohjaa kasvulta, jonka takia sähköveroluokan korotusaikeista on syytä luopua.

”Suomen kilpailukyvyn kannalta investointien toimintaympäristön ennustettavuus on kriittisen tärkeää. Tämän lisäksi sähköveron korotus syö pohjaa kasvuinvestoinneilta, koska kannattavuuslaskelmat menevät uusiksi. Kaivosten sähkönkäyttöä kasvattaa siirtyminen sähkökäyttöisiin kaivoslaitteisiin ja entistä ympäristöystävällisimpiin teknologioihin”, toteaa Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala.

Kaivokset tuovat elinvoimaa ja arvonlisää sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Korkeampi sähköveroluokka nostaa tuotantokustannuksia yhtä aikaa viime vuonna voimaan astuneen kaivosmineraaliveron kanssa. 

Tuotantokustannusten noustessa alin kannattavasti louhittava pitoisuus nousee. Tämä puolestaan lyhentää kaivoksen elinkaarta pienentäen samalla verojalanjälkeä sekä henkilötyövuosia.  Esimerkiksi Kittilän kaivoksen verojalanjälki vuodelta 2024 oli 73 milj. euroa.

Rajan ylittävälle henkilöjunaliikenteelle ei osoiteta panostuksia

Tornion ja Haaparannan välisen raiteen sähköistymistä juhlittiin tammikuussa, mutta henkilöjunaliikenteen käynnistyminen on vielä vahvistamatta. Rajan ylittävän liikenteen ostoista tulisi päättää nyt, jotta liikennöinti olisi mahdollista käynnistää luvatussa aikataulussa vuoden 2026 alusta.

Lapin kauppakamari korostaa, että ostopalvelun tulisi olla kokonaan valtiorahoitteista, kuten pitkän matkan liikenne on nyt valtaosassa Suomea. Junaliikenne on valtakunnallinen kysymys, joten liikenteen rahoitus täten kuuluu valtiolle. Alueiden saavutettavuus junalla ei voi riippua siitä löytyykö yksittäisistä kunnista riittävää rahoitusta.

Riittävän tiheät junavuorot palvelisivat paikallisten asukkaiden työssäkäyntiä ja asiointia. Matkailun kautta taloudellinen merkitys on vielä isompi.

”Henkilöjunaliikenteen käynnistyminen avaisi alueen matkailuyrityksille portteja markkinoille. Jatkossa olisi mahdollista kehittää kokonaan junaliikenteeseen pohjautuvia kumppanuuksia. Tulevaisuudessa entistä useampi Lapin matkailija voisi käyttää junayhteyttä, mikä veisi matkailua myös ekologisempaan suuntaan”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Kimmo Kyhälä Park Hotel Torniosta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lapin kauppakamari

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye