Kela/FPA

Kelan palvelu päättyy Lemin, Luumäen, Parikkalan, Ruokolahden ja Savitaipaleen hyvinvointiasemilla

Jaa

Lemin, Luumäen, Parikkalan, Ruokolahden ja Savitaipaleen hyvinvointiasemien yhteydessä toimivien Kelan asiointipisteiden palvelu päättyy 1.5. alkaen. Jatkossa Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.

Kelan asiointipisteiden palvelu Etelä-Karjalan (Ekhvan) hyvinvointialueella päättyy 1.5. alkaen Lemillä, Luumäellä, Parikkalassa, Ruokolahdella ja Savitaipaleella. Ekhvan hyvinvointiasemien sosiaalipalveluneuvonnasta asiakas ohjataan tarvittaessa jatkossakin Kelan palveluiden piiriin.

Kela palvelee asiakkaita edelleen lähialueen palvelupisteissä

Lemiä lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Lappeenrannassa. 

Lappeenrannan palvelupiste: Lappeenrannan virastotalo, Villimiehenkatu 2B

  • Virastotalon aukioloajat: maanantai–perjantai klo 8–16
  • Kelan vuoronumeropalvelun aukioloajat: arkipäivisin klo 9–12

Luumäen lähimmät Kelan palvelupisteet sijaitsevat Kouvolassa ja Lappeenrannassa.

Kouvolan palvelupiste: Kauppalankatu 13

  • Aukioloajat: tiistai, keskiviikko ja perjantai klo 12–16

Lappeenrannan palvelupiste: Lappeenrannan virastotalo, Villimiehenkatu 2B

  • Virastotalon aukioloajat: maanantai–perjantai klo 8–16
  • Kelan vuoronumeropalvelun aukioloajat: arkipäivisin klo 9–12

Parikkalaa lähimmät asiointipisteet sijaitsevat Rautjärvellä ja Punkaharjulla.

Rautjärven asiointipiste: Simpeleentie 12

  • Aukioloajat: ma–to klo 9–11 ja klo 11.30–15

Punkaharjun asiointipiste: Kauppatie 20

  • Aukioloajat: ma–ti klo 9–12 ja klo 12.30–15.30

Rautjärven ja Punkaharjun asiointipisteissä on mahdollisuus Kelan etäpalveluun. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.

Ruokolahtea lähimmät Kelan palvelupisteet sijaitsevat Imatralla ja Lappeenrannassa.

Imatran palvelupiste: Napinkuja 3

  • Aukioloajat: tiistai–perjantai klo 12–15

Lappeenrannan palvelupiste: Lappeenrannan virastotalo, Villimiehenkatu 2B

  • Virastotalon aukioloajat: maanantai–perjantai klo 8–16
  • Kelan vuoronumeropalvelun aukioloajat: arkipäivisin klo 9–12

Savitaipaletta lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Lappeenrannassa.

Lappeenrannan palvelupiste: Lappeenrannan virastotalo, Villimiehenkatu 2B

  • Virastotalon aukioloajat: maanantai–perjantai klo 8–16
  • Kelan vuoronumeropalvelun aukioloajat: arkipäivisin klo 9–12

Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa

Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.

Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun myös tunnistautuneena OmaKelassa. Tunnistautuminen tapahtuu tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.

Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.

Lue lisää

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (PwC) selected to implement the reform of Kela’s benefit administration22.4.2025 09:16:12 EEST | Press release

Kela intends to streamline the processes involved in implementing social security by reforming its benefit administration systems and the target-state services these systems will facilitate. Kela has selected PricewaterhouseCoopers Business Services SRL as its strategic partner for the reform after conducting a competitive dialogue in accordance with procurement law.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye