Färre barn än tidigare har en egen telefon
Färre barn än tidigare i åldern 5–7 år har en egen telefon för personligt bruk. Särskilt bland de yngsta barnen har andelen som äger en egen smarttelefon minskat, konstaterar DNA:s årliga Skolbarnundersökning.

Enligt den nya Skolbarnundersökningen har ungefär en fjärdedel av barnen i åldern 5–6 år och 58 procent av barnen i 7-års ålder en egen telefon, vilket innebär en minskning på tiotals procentenheter jämfört med året innan. Frågeställningen angående barnets personliga telefon täcker alla alternativ: smarttelefoner, bastelefoner och smartklockor.
”Under tidigare år har nästan alla 7-åringar haft någon form av egen telefon, vare sig det är fråga om en smarttelefon, bastelefon eller smartklocka. Under de senaste åren har barnens telefonanvändning och dess utmaningar diskuterats mycket, och föräldrarna har fäst mer uppmärksamhet särskilt på de negativa effekterna av smarttelefoner. Den offentliga debatten kring ämnet har sannolikt bidragit till att föräldrarna verkar skjuta upp köpet av en egen smarttelefon till sina barn. Attityderna har förändrats snabbt i den här frågan”, säger Jussi Mälkiä, varumärkesutvecklingschef på DNA.
Andelen barn i åldern 5–7 år som har en egen smarttelefon har minskat måttligt och stadigt sedan 2021, men även här har den största förändringen ägt rum under det senaste året. Bland de yngsta barnen är trenden att äga en smarttelefon fallande. Bland alla barn som äger någon typ av telefon är det uttryckligen smarttelefoner som har minskat betydligt i åldersgrupperna 5–6 och 7 år.
I årets undersökning deltog fler föräldrar till barn i åldern 5–6 år än året innan. Även om antalet respondenter per åldersgrupp är relativt lågt kan man se en statistiskt betydande förändring i hur barn som fyllt 7 år äger telefoner jämfört med året innan.
”Skolbarnundersökningen visar att trenden att äga en egen telefon verkar vara fallande hos unga barn. DNA rekommenderar inte att de yngsta skoleleverna och yngre barn använder smarta enheter självständigt. Det är viktigt att komma ihåg att vuxen närvaro alltid är viktigare än åldersgränser, eftersom även barn som inte har en egen smart enhet utsätts för olika slags innehåll via sina kompisars smarta enheter. Om en kompis redan har en smarttelefon får barn som inte ännu har en egen smart enhet ofta bekanta sig med den, säger Mälkiä.
I årets Skolbarnundersökning frågade man föräldrar till barn i åldern 5–12 år för första gången hur länge deras barn använde telefonen under övervakning innan de fick använda den självständigt. En fjärdedel övade på att använda telefonen tillsammans med en förälder i mindre än ett halvt år, och 16 procent använde telefonen under övervakning i 6–12 månader innan de började använda den självständigt. En fjärdedel började använda telefonen självständigt direkt.
”Det är glädjande att cirka 30 procent av barnen i åldern 5–7 år fortfarande använder sin telefon under övervakning eller tillsammans med en förälder. Vi vill uppmuntra alla föräldrar till detta”, sammanfattar Mälkiä.
Smartklockor blir vanligare som första telefoner
Att börja i skolan är en klar vattendelare i att skaffa en telefon, eftersom största delen av barnen fortfarande får sin första telefon vid 7 års ålder.
”När barnet börjar i skolan blir hens omvärld större och hens självständighet ökar. Enligt föräldrarna skaffar man telefonen särskilt för kommunikation mellan barnet och föräldern samt för säkerhet”, säger Mälkiä.
Även om smarttelefoner har varit det populäraste valet som första telefon, enligt föräldrar till barn i åldern 5–12 år, håller smartklockor på att bli populärare särskilt som den första personliga telefonen. 16 procent av föräldrarna till barn i åldern 5–12 år som har en telefon berättade att de har skaffat en smartklocka som första telefon till sitt barn, vilket är sju procentenheter mer än året innan. Smartklockor har blivit betydligt mer populära som första telefoner än bastelefoner.
Enligt Skolbarnundersökningen är de vanligaste orsakerna till att skaffa en smartklocka viljan att förhindra överdriven användning av telefonen och olämpligt innehåll för barnet. Med smartklockan har barnet inte tillgång till internet och hen kan endast kommunicera med kontakter som fastställts på förhand.
Skolbarnundersökningen som DNA genomförde i samarbete med Nepa Insight undersökte faktorer relaterade till användning och anskaffning av telefoner till barn och unga i skolåldern. Undersökningen har genomförts sedan 2011. Skolbarnundersökningens onlinepanel besvarades av cirka 1 000 föräldrar till barn i åldern 5–16 år mellan den 22 januari och 11 februari 2025. Felmarginalen är +/-3,2 procentenheter, när man granskar resultaten för alla respondenter. Du kan bekanta dig med undersökningen här (på finska).
Mer information till medierna:
Jussi Mälkiä, varumärkesutvecklingschef, DNA, tfn 050 352 5328, jussi.malkia@dna.fi
DNA:s kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kontakter
Viestintä palvelee median edustajia numerossa 044 044 8000.
Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen viestinta@dna.fi tai etunimi.sukunimi@dna.fi.
Bilder

DNA är ett av de ledande företagen inom telekommunikation i Finland. Vårt syfte är att koppla dig till det som är viktigast. Vi erbjuder förbindelser, tjänster och utrustning för hem och jobb, och genom detta bidrar vi till samhällets digitalisering. DNA:s kunder har redan i flera år varit bland de främsta i världen när det gäller användning av mobildata. DNA har cirka 3,7 miljoner abonnemangskunder i mobilnätet och i det fasta nätet. Företaget har tilldelats flera gånger som en utmärkt arbetsgivare och familjevänlig arbetsplats. År 2023 uppgick vår omsättning till 1 100 miljoner euro. Bolaget har cirka 1 600 anställda runt om i Finland. DNA är en del av Telenor, som är marknadsledande inom telekommunikation i Norden. Mer information finns på adressen www.dna.fi, på Facebook @DNA.fi, Instagram och Threads @dna_fi och på LinkedIn @DNA-Oyj.
Följ DNA Oyj
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från DNA Oyj
Aiempaa harvemmalla pienellä lapsella on ikioma puhelin24.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Aiempaa harvemmalla 5–7-vuotiaalla lapsella on oma puhelin henkilökohtaisessa käytössään. Pienimpien lasten keskuudessa varsinkin oman älypuhelimen omistaminen on vähentynyt, selviää DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta.
Fewer young children have a phone of their own than before24.4.2025 09:00:00 EEST | Press release
The percentage of children aged between 5 and 7 years who have a phone for their personal use has decreased. DNA’s annual School Survey reveals that having a personal smartphone in particular is not as common among the youngest age group as before.
DNA:n talous- ja vastuullisuuskatselmus paketoi vuoden 202414.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA Oyj:n vuoden 2024 talous- ja vastuullisuuskatselmus tuo esille yhtiön tärkeimmät saavutukset taloudellisten tulosten ja vastuullisuustyön osalta.
DNA Experience Lounge on alusta tulevaisuuden teknologisten ratkaisujen koeajoon – vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet8.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA on avannut uuden DNA Experience Loungen pääkonttorinsa yhteyteen Ilmalanlinnaan. Tämä innovatiivinen ja immersiivinen tila on digitaalinen alusta, joka tarjoaa DNA:n yritysasiakkaille ja sidosryhmille mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä.
DNA Experience Lounge is a platform for test-driving the technological solutions of the future – you can only grasp the possibilities through hands-on testing8.4.2025 08:30:00 EEST | Press release
DNA has opened the new DNA Experience Lounge at its headquarters in Ilmalanlinna. This innovative and immersive space is a digital platform that enables DNA's corporate customers and stakeholders to explore the opportunities and threats of future technologies as well as familiarise themselves with the company’s products and services in an interactive environment.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum