Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.

Registreringen av utlänningars personuppgifter har blivit snabbare när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat sina verksamhetssätt och system. Numera kan man ansöka om personbeteckning och hemkommun på webben, vilket påskyndar handläggningen av ärenden och förbättrar uppgifternas riktighet. Efter att ha fyllt i webblanketten måste kunden i allmänhet ännu besöka myndigheten för att identifiera sig.
– Registreringen av uppgifter är mycket snabbare än tidigare. Om villkoren uppfylls kan vi nu ge personbeteckning och hemkommun under kundens besök, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Vi tycker det är fantastiskt att kunna underlätta våra utländska kunders vardag genom att snabbt bevilja en personbeteckning och hemkommun. Detta är resultatet av flera års utveckling, tillägger Gynther.
Kunden kan få en personbeteckning i samband med sitt besök
Utfärdandet av personbeteckning i samband med ett personligt besök testades till en början vid några av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen, och i och med de positiva erfarenheterna etablerades verksamhetssättet. För närvarande kan den som bokat en tid och fyllt i webblanketten få en personbeteckning på 12 orter: Björneborg, Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Rovaniemi, Tammerfors, Uleåborg, Vasa, Villmanstrand och Åbo.
För att kunden ska kunna få personbeteckningen redan under besöket måste hen först lämna in sina uppgifter till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med en webblankett och boka en tid på nätet. Dessutom ska villkoren för att få en personbeteckning uppfyllas. Personbeteckningen kan dock inte alltid utfärdas i samband med besöket, om ärendet kräver tilläggsutredning.
Webblanketten för att få en personbeteckning är tillgänglig för alla utlänningar och det krävs ingen stark autentisering för att fylla i den. Med samma blankett kan man begära hemkommun om sökanden tänker stanna i Finland i över ett år. Förutsättningarna för att få personbeteckning och hemkommun undersöks separat för varje kund.
När personbeteckningen och hemkommunen fås snabbt blir utlänningens vardag smidigare
En finländsk personbeteckning möjliggör många vardagliga ärenden, såsom uträttande av ärenden hos myndigheter, öppnande av bankkonto och utbetalning av lön. Förutom hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan en utlänning i vissa situationer få en personbeteckning hos Skatteförvaltningen eller Migrationsverket.
Man kan också ansöka om hemkommun på webben när personen har en personbeteckning och de lagstadgade villkoren för att få hemkommun uppfylls. För att få en hemkommun är det ofta dessutom nödvändigt att personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Man behöver inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att man ska kunna få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt i kollektivtrafiken.
På webbplatsen får kunderna anvisningar om hur de ska agera enligt sin egen situation
Flera ändringar som förbättrar användarupplevelsen har gjorts på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats dvv.fi. I och med att webbplatsen blivit tydligare är det lättare för utländska kunder att hitta anvisningar för just den egna situationen. Genom att svara på frågorna på webbplatsen är det lättare för kunden att gå vidare mot rätt sätt att uträtta ärenden. Dessutom handleder de nya instruktionsvideorna kunderna i att ansöka om personbeteckning och hemkommun.
Nyckelord
Kontakter
Maisa GyntherLedande sakkunnig
Tel:+358 295 536 355maisa.gynther@dvv.fiLänkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Digital and Population Data Services Agency prepares changes to its network of services and service locations25.4.2025 11:47:10 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency is preparing changes to its network of services and service locations. The aim is to centralise services requiring a visit to a service location to 18 regional centres with the greatest need for services. These changes enable the Agency to save more than EUR 2 million per year.
Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.
Kuolintiedot siirtyvät automaattisesti Suomen ja Viron välillä 15.4. alkaen15.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
15.4.2025 alkaen Suomen ja Viron viranomaiset vaihtavat automaattisesti tietoa toisessa maassa menehtyneistä kansalaisistaan. Tämä helpottaa omaisten asiointia ja varmistaa, että kuolemantapauksen myötä tarvittavat viranomaisprosessit, kuten sosiaalietuuksien maksun päättyminen ja pankkitilien sulkeminen, etenevät ilman erillisiä ilmoituksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum