Mehiläinen

Uusi tutkimus: Digivastaanotot hoitavat tehokkaasti yleisimmät taudit ja voivat säästää julkisen perusterveydenhuollon kustannuksia jopa 23 %

Jaa

Uuden tutkimuksen perusteella digivastaanotoilla voidaan tarjota tehokkaasti apua yleisimpiin vaivoihin. Samalla digivastaanotot voivat säästää julkisen terveydenhuollon kustannuksia merkittävästi verrattuna perinteisiltä puhelin- tai kiirevastaanotoilta alkaneisiin käynteihin.

Perusterveydenhuollon digivastaanottoja on otettu yhä enemmän myös hyvinvointialueiden käyttöön. Lahden, Kärkölän, Iitin ja Hartolan sosiaali- ja terveyskeskuspalveluista vastaavassa Harjun terveydessä digitaalisia vastaanottoja on käytetty vuodesta 2021.

Tuoreesta tutkimuksesta selviää, että digivastaanotolla voidaan hoitaa yleisimmät vaivat tehokkaasti ja laadukkaasti sekä säästää kustannuksissa noin 23 prosenttia verrattuna perinteiseltä kiirevastaanotolta tai puhelimesta alkaneeseen hoitojaksoon. Vielä vertaisarvioimaton tutkimus toteutettiin Harjun terveyden ja Mehiläisen yhteistyönä.

– Keskityimme tutkimuksessa hengitystie- ja virtsatieinfektioihin, silmäoireisiin, akuutteihin oksennus- ja ripulitauteihin sekä iho-oireisiin. Nämä monille valitettavan tutut taudit muodostavat yli puolet digivastaanoton yhteydenotoista ja neljäsosan perusterveydenhuollon yhteydenotoista. Tutkimuksessa selvisi, että akuuttitaudit saadaan hyvin hoidetuksi myös etänä, tutkijalääkäri Alexandra Dahlberg Harjun terveydestä kertoo.

Digivastaanotolta alkaneet hoitojaksot eivät lisää potilaiden yhteydenottoja perinteisiin vastaanottoihin verrattuna, eli vaivat hoituvat kerralla kuntoon:

– Potilaat hyötyvät nopeasta hoitoon pääsystä, ja digivastaanotoista on etua myös hyvinvointialueille, sillä kokonaisuutena ne käyttävät terveydenhuollon rajallisia resursseja vähemmän kuin perinteiset vastaanotot. Tämä puolestaan mahdollistaa aiempaa paremman hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden kaikille potilaille, tutkimusta johtanut Mehiläisen perusterveydenhuollon johtaja, erikoislääkäri Petja Orre toteaa.

Tutkimuksessa selvitettiin myös potilaiden ohjaamista laboratorio- ja kuvantamispalveluihin ja selvisi, että digivastaanotoilta ohjataan diagnostiikkapalveluihin vähemmän kuin perinteiseltä lääkärinvastaanotolta:

– Vastoin aiempia oletuksia, digivastaanotolla määrätään laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia harvemmin kuin puhelimitse tai perinteisellä vastaanotolla samojen vaivojen selvittämiseksi. Potilaiden vaivat myös hoituvat jopa vähemmillä kontakteilla kuin perinteisissä kanavissa alkaneissa yhteydenotoissa. Voisi siis ajatella, että jos potilas on jo valmiiksi terveyskeskuksessa, niin jatkotutkimuksiin saatetaan ohjata herkemmin, Orre pohtii.

Tietoa tutkimuksesta
Tutkimusdata kerättiin Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ja Mehiläisen omistaman Harjun terveys yhteisyrityksen aineistosta 17 kuukauden ajanjaksolta, 1.5.2023–30.9.2024. Tutkimuksessa keskityttiin viiteen yleisimpään akuuttiin oire- ja sairausryhmään, jotka muodostavat yli puolet digiklinikan palvelukysynnästä ja neljäsosan terveyskeskuksen kaikesta palvelukysynnästä. Yhteensä tutkimusdata kattoi yli 600 000 potilaskontaktia, joista muodostettiin liki 40 000 kaltaistettua hoitoepisodia. Tutkimuksessa vertailtiin kahden viikon hoitoepisodin aikana muodostunutta ammattilaisten resurssien käyttöä ja laboratorio- ja kuvantamispalveluiden käyttöä sekä niiden aiheuttamia kustannuksia.

Tutkimus tehtiin osana LL, KTM Alexandra Dahlbergin pro gradu -työtä Hanken School of Economicsiin ja artikkeli on lähetetty vertaisarvioitavaksi. Artikkeli on julkaistu preprint-versiona MedRvix palvelussa https://doi.org/10.1101/2025.04.04.25324363 

Lisätietoja:
Alexandra Dahlberg, tutkijalääkäri, Harjun terveys & Petja Orre, perusterveydenhuollon johtaja, Mehiläinen.
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Noora Hostikan kautta, p. 050 5666 101, noora.hostikka@mehilainen.fi

Mehiläinen

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 115-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon laatuun ja vaikuttavuuteen kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,2 miljoonaa asiakasta ja sen 890 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluita Ruotsissa, Virossa, Saksassa ja Liettuassa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mehiläinen

Mehiläisen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyö vahvistaa suun terveyden perusosaamista terveydenhuollon koulutuksissa4.4.2025 12:42:06 EEST | Tiedote

Suun terveyden merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille tunnistetaan yhä paremmin. Tämä korostaa tarvetta myös terveydenhuollon ammattilaisten kattavammalle suun terveyden osaamiselle yleisterveyden näkökulmasta. Mehiläinen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk) ovat vastanneet tähän tarpeeseen kehittämällä yhteistyössä täydennyskoulutuksen, joka keskittyy suun terveyden ja yleisterveyden välisiin yhteyksiin.

Mehiläinen avaa modernin lääkärikeskuksen Vantaan Myyrmäen Virtataloon vuodenvaihteessa3.4.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

Mehiläinen kasvattaa palveluitaan Vantaalla Myyrmäen lääkärikeskuksen muuttaessa Liesikujalta uusiin moderneihin toimitiloihin 2025–2026 vaihteessa. Uusi lääkärikeskus sijaitsee keskeisellä paikalla Virtatalossa Kauppakeskus Myyrmannia vastapäätä. Laajentumisen myötä palveluvalikoima kasvaa merkittävästi ja yksikköön rekrytoidaan lisää terveydenhuollon ammattilaisia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye