Svenska handelshögskolan

Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan

Jaa

Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.

Adobe Stock

Väitöskirjassaan Steven Schoenmaker tutki muun muassa millä tavoin lihansyönti liittyy moraalisiin asenteisiin ja motivaatioon vähentää lihankulutusta. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä professorien Jaakko Asparan ja Per Kristenssonin kanssa.

Schoenmaker kertoo: "Tutkimuksemme mukaan liberaaleja arvoja – kuten muiden auttamista, oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa – kannattavat ihmiset ovat motivoituneempia vähentämään lihankulutusta terveyden, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin vuoksi. Motivaatiostaan huolimatta nämä kuluttajat eivät ole kuitenkaan vähentäneet lihankulutustaan."

Sen sijaan konservatiivisia arvoja – kuten uskollisuutta omaa perhettä ja maata kohtaan sekä auktoriteettien kunnioitusta – kannattavat ihmiset eivät Schoenmakerin mukaan ole ainoastaan huonosti motivoituneita vähentämään lihankulutusta eläinten tai ympäristön vuoksi vaan myös vastustavat sitä aktiivisesti.

"Tämä on tärkeä havainto, sillä nykyiset lihankulutuksen vähentämiseen tähtäävät kampanjat korostavat usein ympäristövaikutuksia ja eläinten hyvinvoinnin, mikä ei välttämättä herätä vastakaikua moraaliarvoiltaan konservatiivisissa kuluttajissa", Schoenmaker toteaa.

Sen sijaan hän ehdottaa, että kampanjat voisivat olla tehokkaampia, jos ne keskittyisivät terveyshyötyihin tai korostaisivat vesistöjen ja maaperän saastumisen aiheuttamaa haittaa kansakunnan luonnonperinnölle.

Kun viesti räätälöidään erilaisten moraalikäsitysten mukaan, kampanjat voivat puhutella laajempaa yleisöä ja mahdollisesti lisätä kestäviä ruokailutottumuksia.

Väitöskirja käsittelee myös (epä)kestävää kuluttajakäyttäytymistä päivittäistavara- ja ilmailualalla, ja se löytyy täältä: Essays on (Un)sustainable Consumer Behavior: The Context of Grocery Retailing, Food Consumption and Travel.

Lisätietoja:
Steven Schoenmaker
S-posti: steven.schoenmaker@hanken.fi

Steven Schoenmaker puolustaa väitöskirjaansa 2. toukokuuta 2025 kello 13.00 Kauppakorkeakoulu Hankenilla, Arkadiankatu 22, Helsinki.

Väitöstilaisuus järjestetään hybridimuotoisena. Osallistua voi paikan päällä tai videoyhteyden välityksellä. https://go.hanken.fi/defence-schoenmaker

Vastaväittäjä: Professori Mikael Fogelholm, Helsingin yliopisto
Kustos: Professori Johanna Gummerus, Kauppakorkeakoulu Hanken

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta. Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 16 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye