Uudet chat-palvelut helpottavat yhteydenottoa
Hyvinvointialue on avannut vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat, jotka palvelevat koko alueen asukkaita.

Kuluvan kevään aikana hyvinvointialueen digitaaliset palvelut laajenevat asteittain. Kaikille yhteinen digitaalinen asiointikanava, Kansalaisen terveyspalvelu on otettu käyttöön asteittain ja nyt vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat palvelevat koko alueen väestöä.
Chat-keskustelun voi avata verkkosivujen oikeasta alareunasta, klikkaamalla ”Aloita chat” –painiketta. Keskustelun voi aloittaa ilman vahvaa tunnistautumista. Uudet chatit palvelevat arkipäivisin.
– Chat on uusi tapa asioida helposti ja vaivattomasti ammattilaisen kanssa. Chatit eivät korvaa nykyisiä yhteydenottokanavia, vaan tarjoavat erilaisen tavan olla yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Monet kokevat chatin puhelua luontevammaksi kanavavaksi asioida, hankekoordinaattori ja sairaanhoitaja Mari Montin kertoo.
Chat-palveluissatyöskentelevät hyvinvointialueen omat ammattilaiset, joilla on pitkä kokemus alansa asiakas- tai potilastyöstä.
Ammattilaisemme auttavat matalalla kynnyksellä
Vaihteen chat auttaa löytämään oikeat yhteystiedot palveluihimme ja tarjoaa myös yleistä ohjausta hyvinvointialueen palveluihin. Vaihteen chatista saat myös apua digitaalisten palvelujen käyttöön.
Vaihteen chatin henkilökunnalla ei ole pääsyä asiakas- ja potilastietojärjestelmään, joten he eivät käsittele hoitoosi tai ajanvarauksiisi liittyviä asioita.
Sosiaalihuollon chatissa saat yleistä ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi toimeentuloon, arjen hallintaan ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa sekä erilaisiin palveluihin liittyvissä kysymyksissä. Chat palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä, heidän omaisiaan ja muita läheisiä henkilöitä, mutta chatissa ei voi asioida toisen puolesta.
Jos asiasi hoitaminen edellyttää asiakastietojesi tarkastelua, sinua pyydetään kirjautumaan vahvan tunnistautumisen kautta joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Kuntoutuksen chatissä voit keskustella ammattilaisten kanssa kuntoutuksesta ja saat arvion kuntoutuksen tarpeestasi. Palvelussa asiointi aloitetaan esitietolomakkeen täyttämisellä ja tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan.
– Voit ottaa yhteyttä chatin kautta, jos asiasi liittyy yksikössämme käynnissä olevaan kuntoutusjaksoon, tarvitset kuntoutuksen ammattilaisen neuvoja sairastumisen tai leikkauksen jälkeiseen kuntoutumiseen tai ohjausta tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin. Voit kysyä myös apuvälineistä tai apuvälinelainaamon toiminnasta, kertoo osastonhoitaja Outi Pullola.
Kuntoutuksen chatissa voit asioida myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu.
Sairaanhoitajan chatissa tutkimusta digipalveluiden vaikuttavuudesta
Myös uusi sairaanhoitajan chat on avattu ja se korvaa aiemmin käytössä olleen hoidon tarpeen arvioinnin chatin. Sairaanhoitajan chat tulee aluksi käyttöön vain puolelle hyvinvointialueen asukkaista. Digitaalinen vastaanotto on mukana THL:n, Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston tutkimuksessa digitaalisten palveluiden vaikuttavuudesta ja siitä, miten digitaalinen vaihtoehto vaikuttaa lähivastaanottokäyntien ja puhelinpalveluiden tarpeeseen ja käyttöön.
Kokeiluun ja tutkimukseen on valittu osallistujat satunnaisesti siten, että puolet alueen kotitalouksista kuuluu koeryhmään ja puolet verrokkiryhmään. Tutkimuksen koeryhmään kuuluvat kotitaloudet saavat kotiinsa kirjeen, jossa kerrotaan lisätietoa sairaanhoitajan chatin ja ÖVPH-sovelluksen käytöstä.
Sairaanhoitajan chat on tarkoitus avata kaikille kokeilun jälkeen alkuvuodesta 2026. Lisätietoa tutkimuksesta löydät verkkosivuiltamme.
Lue lisää tutkimushankkeesta ja sairaanhoitajan vastaanotosta verkkosivuiltamme.
Chat-palveluiden aukioloajat
- Sairaanhoitajan chat, ma–pe klo 8–14
- Sosiaalihuollon chat, ma–to klo 8–14 ja pe klo 8–13
- Kuntoutuksen chat, ma–to klo 8–11
- Vaihteen chat, ma–pe klo 9–15
Yhteyshenkilöt
Mari MontinProjektikoordinaattori, sairaanhoitaja
Puh:040 483 9979mari.montin@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Nya chattjänster gör det lättare att ta kontakt29.4.2025 10:13:13 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdet har öppnat chattkanaler för växeln, rehabiliteringen och socialvården. Chattarna är öppna för hela områdets befolkning.
Familjeförberedelsemässan som stöd för föräldraskapet28.4.2025 10:54:09 EEST | Pressmeddelande
Familjeförberedelsemässan riktar sig till familjer som väntar eller nyligen fått barn. Under evenemanget får familjerna värdefull information om den nya familjesituationen, babyvård, amning och föräldraskap.
Perhevalmennusmessut vanhemmuuden tueksi28.4.2025 10:53:54 EEST | Tiedote
Perhevalmennusmessut on tarkoitettu perheille, jotka odottavat tai ovat juuri saaneet lapsen. Tapahtumassa perheet saavat arvokasta tietoa uudesta perhetilanteesta, vauvanhoidosta, imetyksestä ja vanhemmuudesta.
Akutsjukvårdens journaluppgifter kan i fortsättningen läsas via MittKanta25.4.2025 10:00:58 EEST | Pressmeddelande
I slutet av april börjar den prehospitala akutsjukvården använda en nationell patientjournal som tagits fram för den prehospitala akutsjukvården. Efter ibruktagningen får patienten bättre tillgång till de uppgifter som dokumenterats inom den prehospitala akutsjukvården i och med att de överförs till patientens MittKanta. Uppgifterna kan läsas via MittKanta med ett kort dröjsmål. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan läsa uppgifterna genast. – Det här underlättar arbetet för exempelvis de läkare som konsulteras, eftersom de kan läsa den prehospitala akutsjukvårdens uppgifter direkt på sin dator, säger Taneli Väyrynen som är ledande läkare för den prehospitala akutsjukvården. – Övergången till det nationella systemet gör det också lättare att hantera patientuppgifter i realtid i samband med att patienter flyttas från ett sjukhus till ett annat och även i samband med läkarhelikopterverksamheten – så fort som systemet tagits i bruk i vårt samarbetsområde, säger akutvårdsch
Ensihoidon käyntien tiedot näkyvät jatkossa OmaKannassa25.4.2025 10:00:52 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelu siirtyy käyttämään kansallista ensihoitokertomusta huhtikuun lopussa. Samalla tiedon saanti ensihoidon kirjaamien tietojen osalta paranee, kun tiedot siirtyvät potilaan OmaKantaan. Tiedot ovat luettavissa OmaKannasta pienellä viiveellä. Ammattilaisille tiedot näkyvät heti. – Tämä helpottaa esimerkiksi konsultoivia lääkäreitä, kun he näkevät ensihoidon kirjaukset suoraan koneelta, ensihoidon johtava lääkäri Taneli Väyrynen sanoo. – Siirtyminen kansalliseen järjestelmään auttaa myös reaaliaikaisen potilastiedon hallinnassa potilassiirroissa sairaalasta toiseen tai lääkärihelikopteritoiminnassa, kun se on käytössä yhteistyöhyvinvointialueillamme, ensihoitopäällikkö Tom Smedlund kertoo. Henkilöt jotka eivät hallitse OmaKannan, tietokoneen tai älypuhelimen käyttöä, tulevat jatkossakin halutessaan saamaan paperisen tulosteen ensihoitokertomuksesta. Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoidossa kuukausittain tuhansia ensihoitotehtäviä 13 ambulanssia,
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme