Nya chattjänster gör det lättare att ta kontakt
Välfärdsområdet har öppnat chattkanaler för växeln, rehabiliteringen och socialvården. Chattarna är öppna för hela områdets befolkning.

Välfärdsområdets digitala tjänster utökas stegvis under våren. Den digitala servicekanalen Medborgarnas hälsovårdstjänst, som är gemensam för alla, har successivt tagits i bruk och nu har även växeln, rehabiliteringen och socialvården fått chattkanaler som betjänar hela områdets befolkning.
Chatten öppnas genom att klicka på "Starta chatten" på webbplatsens högra nedre hörn. Man behöver inte identifiera sig för att starta en chattdiskussion. De nya chattarna är öppna på vardagar.
– Chattarna är ett nytt sätt att enkelt och behändigt sköta sina ärenden med en professionell. Chattarna ersätter inte de nuvarande kontaktkanalerna, utan de erbjuder ett annat sätt att ta kontakt med social- och hälsovårdspersonalen. Många tycker att det känns mer naturligt att sköta sina ärenden via en chatt istället för via telefon, säger projektkoordinator och sjukskötare Mari Montin.
I chattjänsterna arbetar välfärdsområdets egna professionella med lång erfarenhet av klient- och patientarbete inom sina respektive branscher.
Våra professionella hjälper med låg tröskel
Växelns chatt hjälper dig hitta rätt kontaktuppgifter till våra tjänster och erbjuder också allmän handledning till välfärdsområdets tjänster. Växelns chatt hjälper dig också med hur du kan använda de digitala tjänsterna.
Personalen på växelns chatt har inte tillgång till klient- och patientdatasystemet, så de kan inte sköta ärenden som gäller din vård eller dina tidsbokningar.
Socialvårdens chatt ger allmän handledning och rådgivning om till exempel utkomststöd, hur man klarar vardagen, frågor som rör välbefinnandet samt frågor som handlar om olika tjänster. Chatten betjänar barnfamiljer och personer i arbetsför ålder samt deras anhöriga och andra närstående, men det går inte att uträtta ärenden för någon annan i chatten.
Om ditt ärende kräver att den professionella måste kontrollera dina kunduppgifter, kommer hen att be dig logga in via stark autentisering – antingen med nätbankskoder eller med mobilcertifikat.
I rehabiliteringens chatt kan du diskutera rehabilitering och få en bedömning av ditt rehabiliteringsbehov. I den chatten ska du börja med att fylla i en blankett med förhandsuppgifter och vid behov ber den professionella dig att identifiera dig.
– Du kan ta kontakt via chatten om ditt ärende handlar om en rehabiliteringsperiod som redan påbörjats på någon av våra enheter, om du behöver råd av en yrkesutbildad i rehabilitering efter en sjukdom eller operation eller om du behöver råd för besvär i stöd- och rörelseorganen. Du kan också fråga om hjälpmedel eller hjälpmedelscentralens verksamhet, berättar avdelningsskötare Outi Pullola.
I rehabiliteringens chatt kan du också sköta ärenden för en annan person eller för ditt barn om hen är under 18 år, om du har fullmakt för det.
Sjukskötarens chatt del av forskning om digitala tjänsters effektfullhet
En ny sjukskötarens chatt har också öppnats och den ersätter den tidigare chatten för bedömning av vårdbehovet. Sjukskötarens chatt kommer nu i början att vara tillgänglig för endast hälften av välfärdsområdets invånare. Denna digitala mottagning är samtidigt en del av ett forskningsprojekt om digitala tjänsters effektfullhet och hur ett digitalt alternativ inverkar på behovet och användningen av fysiska besök och telefontjänster. Forskningsprojektet genomförs av Institutet för hälsa och välfärd, Aalto-universitetet och Åbo universitet.
Deltagarna till försöket och forskningen har valts ut slumpmässigt så att hälften av hushållen i Österbotten hör till försöksgruppen och andra hälften till kontrollgruppen. De hushåll som hör till försöksgruppen kommer att få hem ett brev med mer information om sjukskötarens chatt och ÖVPH-appen.
Tanken är att sjukskötarens chatt öppnas för alla välfärdsområdets invånare i början av år 2026. Mer information om forskningen finns på vår webbplats.
Läs mer om forskningsprojektet och sjukskötarens mottagning på vår webbplats.
Chattarnas öppettider
- Sjukskötarens chatt, mån.–fre. kl. 8–14
- Socialvårdens chatt mån.–tor. kl. 8–14 och fre. kl. 8–13
- Rehabiliteringens chatt, mån.–tor. kl. 8–11
- Växelns chatt, mån.–fre. kl. 9–15
Kontakter
Mari MontinProjektkoordinator, sjukskötare
Tel:040 483 9979mari.montin@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Uudet chat-palvelut helpottavat yhteydenottoa29.4.2025 10:12:42 EEST | Tiedote
Hyvinvointialue on avannut vaihteen, kuntoutuksen ja sosiaalihuollon chat-kanavat, jotka palvelevat koko alueen asukkaita.
Familjeförberedelsemässan som stöd för föräldraskapet28.4.2025 10:54:09 EEST | Pressmeddelande
Familjeförberedelsemässan riktar sig till familjer som väntar eller nyligen fått barn. Under evenemanget får familjerna värdefull information om den nya familjesituationen, babyvård, amning och föräldraskap.
Perhevalmennusmessut vanhemmuuden tueksi28.4.2025 10:53:54 EEST | Tiedote
Perhevalmennusmessut on tarkoitettu perheille, jotka odottavat tai ovat juuri saaneet lapsen. Tapahtumassa perheet saavat arvokasta tietoa uudesta perhetilanteesta, vauvanhoidosta, imetyksestä ja vanhemmuudesta.
Akutsjukvårdens journaluppgifter kan i fortsättningen läsas via MittKanta25.4.2025 10:00:58 EEST | Pressmeddelande
I slutet av april börjar den prehospitala akutsjukvården använda en nationell patientjournal som tagits fram för den prehospitala akutsjukvården. Efter ibruktagningen får patienten bättre tillgång till de uppgifter som dokumenterats inom den prehospitala akutsjukvården i och med att de överförs till patientens MittKanta. Uppgifterna kan läsas via MittKanta med ett kort dröjsmål. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan läsa uppgifterna genast. – Det här underlättar arbetet för exempelvis de läkare som konsulteras, eftersom de kan läsa den prehospitala akutsjukvårdens uppgifter direkt på sin dator, säger Taneli Väyrynen som är ledande läkare för den prehospitala akutsjukvården. – Övergången till det nationella systemet gör det också lättare att hantera patientuppgifter i realtid i samband med att patienter flyttas från ett sjukhus till ett annat och även i samband med läkarhelikopterverksamheten – så fort som systemet tagits i bruk i vårt samarbetsområde, säger akutvårdsch
Ensihoidon käyntien tiedot näkyvät jatkossa OmaKannassa25.4.2025 10:00:52 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelu siirtyy käyttämään kansallista ensihoitokertomusta huhtikuun lopussa. Samalla tiedon saanti ensihoidon kirjaamien tietojen osalta paranee, kun tiedot siirtyvät potilaan OmaKantaan. Tiedot ovat luettavissa OmaKannasta pienellä viiveellä. Ammattilaisille tiedot näkyvät heti. – Tämä helpottaa esimerkiksi konsultoivia lääkäreitä, kun he näkevät ensihoidon kirjaukset suoraan koneelta, ensihoidon johtava lääkäri Taneli Väyrynen sanoo. – Siirtyminen kansalliseen järjestelmään auttaa myös reaaliaikaisen potilastiedon hallinnassa potilassiirroissa sairaalasta toiseen tai lääkärihelikopteritoiminnassa, kun se on käytössä yhteistyöhyvinvointialueillamme, ensihoitopäällikkö Tom Smedlund kertoo. Henkilöt jotka eivät hallitse OmaKannan, tietokoneen tai älypuhelimen käyttöä, tulevat jatkossakin halutessaan saamaan paperisen tulosteen ensihoitokertomuksesta. Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoidossa kuukausittain tuhansia ensihoitotehtäviä 13 ambulanssia,
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum