Körde du slut dina sommardäck i sommarhettan? - KONTROLLERA DÄCKEN SJÄLV INFÖR HÖSTENS REGNVÄDER

Höstens Däckratsia-kampanj arrangeras med tonvikt på information utan omfattande däckratsior och sommardäcksundersökning. Däckens höstskick ägnades uppmärksamhet redan senaste vecka i de infoinslag som visades i televisionen. Enligt den undersökningsrapport som publicerades idag har däckens allmänna skick försämrats på ett oroväckande sätt till följd av den ekonomiska tillbakagången (Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning 1997 – 2012).
Säkerhetsrekommendation minst 4 mm
I de tidigare däckratsiorna har man kunnat konstatera att mången bilist omedvetet under sommarens lopp nöter sina däck i uselt skick. Lagen föreskriver ett minst 1,6 millimeters mönsterdjup för sommardäck, men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst 4 millimeter. Däckets mönsterdjup inverkar i avgörande grad på vattenplaningstendensen och bromssträckorna på våt vägyta.
Kampanjchef Risto Keskiruokanen uppmanar bilisterna att också fästa uppmärksamhet vid riktigt däcktryck och för väglaget lämplig däcktyp. ”Med regelbunden kontroll av däcktrycket kan var och en med små insatser spara på naturen och sin plånbok. I valet av däcktyp lönar det sig att följa principen sommardäck på sommaren, vinterdäck på vintern”, råder Keskiruokanen.
Sämsta däckstandarden på 10 år
Sommardäckens höstskick har förbättrats avsevärt under 15 års tid. Den positiva trenden i utvecklingen av däckens skick vände mot en tillbakagång hösten 2012, då dåliga sommardäck (med mönsterdjup på 0-2 mm) påträffades hos 15,6 procent av bilisterna, eller 1,8 procentenheter mera än två år tidigare. Andelen som körde med olagliga sommardäck (mönsterdjupet under 1,6 mm) ökade till 4,1 procent.
Andelen bilar med dåliga däck varierade landskapsvis från cirka 11 till 21 procent. Utvecklingen av däckens skick tycks regionvis peka åt olika håll. Till exempel i Lappland och Norra Savolax har däckens kondition ökat betydligt, medan däckens skick i Birkaland och Södra Karelen har klart försämrats.
Kampanjtemat betonar bilistens eget ansvar
Forskningschef Juha Valtonen från Trafikskyddetbetonar både däckens och körsättets betydelse i krävande väglag. ”Exceptionella hällregn och slitspåren på vägytan sätter däckens förmåga att parera vattenmängderna på prov. Körhastigheten borde alltid anpassas enligt rådande körförhållanden och bilisten bör se till att däckens väggrepp är tillräckligt också för överraskande situationer”, instruerar Valtonen.
Kommissarie Dennis Pasterstein från Helsingfors polisinrättning poängterar betydelsen av upplysning för att förbättra trafiksäkerheten. ”Kampanjtemat Kolla däcken i tid betonar bilistens eget ansvar även i däckfrågor. Påminnelse om däckens skick varje höst är behövlig, ty varje bilist kan med lätthet kolla sina däck själv exempelvis med hjälp av en 2-euros slant”, upplyser Pasterstein.
Bildtexter
(Bild 3: Säkerhetsrekommendation)
Sommardäckets mönsterdjup kan man lätt kontrollera med en 2 euros slant, vars silverrand är såsom säkerhetsrekommendationen 4 mm bred.
(Bild 4: Däckratsia A)
Höstens Däckratsia-kampanj arrangeras utan omfattande däckratsior och sommardäcksundersökning.
Tilläggsuppgifter:
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f., tel. 0400 698 216
Forskningschef Juha Valtonen, Trafikskyddet, tel. 020 728 2310
Kommissarie Dennis Pasterstein, Helsingfors polisinrättning, tel. 071 877 4503
Hemsidor:
www.rengasratsia.fi
www.autonrengasliitto.fi
www.liikenneturva.fi
www.poliisi.fi
OBS. Kampanjens pressmaterial samt bildmaterial och videoklipp finns på adressen www.autonrengasliitto.fi och www.rengasratsia.fi
Bilder


Länkar
Om

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum