HSL Helsingin seudun liikenne

Työsuhdematkalippu on HSL-alueella autoetua suositumpi

Jaa
Työsuhdematkalipun suosio kasvaa HSL-alueella tasaisesti. Työsuhdelippua käytti vuonna 2012 HSL:n tilastojen ja verohallinnon tietojen mukaan noin 65 000 henkeä, yli 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011. Vuonna 2008 työsuhdelipulla kulki noin 34 000 henkeä.

Lippuetua tarjoaa tätä nykyä työntekijöilleen yli 1 300 HSL-alueen työnantajaa. Kuukausilaskutettavaa työsuhdekausilippua käyttävien yritysten määrä on kasvanut tasaisesti yli 10 prosenttia vuodessa. Työmatkaseteleitä käyttävien yritysten määrä on kolminkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana.

Valtakunnallisesti tarkasteltuna työsuhdelipun käyttäjistä 80 prosenttia matkustaa HSL-alueen joukkoliikenteessä. Lippuetu on HSL-alueella jo suositumpi kuin autoetu, jota käytti viime vuonna noin 36 000 henkeä.

Työsuhdelippu kannustaa joukkoliikenteeseen

HSL:n tuoreen tutkimuksen mukaan työsuhdelipun käyttäjät ovat hyvin tyytyväisiä etuunsa ja lippu on vaikuttanut selvästi heidän matkustustottumuksiinsa. Työsuhdematkalippua käyttävistä vastaajista kulki ennen edun käyttöönottoa 11 prosenttia päivittäin autolla ja 61 prosenttia joukkoliikenteellä. Kun vastaajat olivat ottaneet lipun käyttöön, heistä kulki joukkoliikenteellä päivittäin 72 prosenttia ja henkilöautolla enää kuusi prosenttia.

Työsuhdelipusta on käyttäjälleen merkittävää rahallista hyötyä. Vuoden 2010 alussa voimaan tullut uudistus muutti matkalippuedun kokonaan verovapaaksi 300 euroon asti ja henkilökohtaiselle matkakortille ladatun kauden lisäksi myös arvo tuli etuuden piiriin. Tämä helpotti esimerkiksi osan vuotta työmatkapyöräilevien ja satunnaisten joukkoliikenneasiakkaiden mahdollisuutta hyödyntää etua.

Työsuhdelippu on edullinen myös työnantajalle, sillä lippujen hankkimisesta aiheutuvat kulut voi vähentää täysimääräisinä verotuksessa.

Työmatkasetelit palvelevat erityisen hyvin suuria työnantajia, joiden henkilöstö vaihtuu vilkkaasti ja joissa on paljon lyhytaikaisia työsuhteita. Kappalemääräisesti eniten seteleitä käyttävät pääkaupunkiseudun kuntatyönantajat, mutta viimeisen vuoden aikana suuret yksityiset työnantajat ovat ryhtyneet hankimaan seteleitä selvästi entistä enemmän.

Verotusta syytä selkeyttää

Liikenne- ja viestintäministeriö laatima vuoden 2012 liikennepoliittinen selonteko asettaa tavoitteeksi, että työsuhdematkalipun käyttöä pitäisi edistää selkiyttämällä verotusta, koska lippuedun verokohtelu on edelleen tarpeettoman monimutkainen. HSL kannattaa ehdotusta, sillä verotuksen selkiyttäminen lisäisi entisestään työsuhdelipun houkuttelevuutta, mikä puolestaan kasvattaisi joukkoliikenteen käyttöä varsinkin suurilla kaupunkiseuduilla.

Lisätietoja antavat:

HSL:n Matkustajapalvelut-osaston johtaja Pirkko Lento, puh. 050 380 7033.
HSL:n Matkustajapalvelut-osaston ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara, puh. 040 558 3068.

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote

HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye