Ansök om stöd för iståndsättning och vård av vårdbiotoper i livsmiljöprogrammet Helmi

Stöd för iståndsättning och vård av vårdbiotoper kan sökas hos NTM-centralerna. Detta s.k. Helmi-stöd enligt naturvårdslagen kan sökas året runt.
Färsk äng på vårdbiotopen Boarisbáiki. Foto: Marjut Kokko.

Vårdbiotoperna är vår mångsidigaste natur och de är viktiga livsmiljöer för bl.a. fjärilar och pollinerare. Från och med 2021 har det varit möjligt att iståndsätta vårdbiotoper, dvs. gamla ängar, hagmarker och skogsbeten, förutom med miljöavtalet för jordbruket även med stöd enligt den nationella naturvårdslagen. Detta stöd beviljas för iståndsättning, till exempel inhägnande av betesmark, röjning av trädbestånd eller mejning av torrängar eller vassruggar. Stödet beviljas som en vara eller tjänst, t.ex. genom att leverera restaureringsmaterial till objektet eller genom att finansiera åtgärder som vidtas i objektet som köpta tjänster. NTM-centralen konkurrensutsätter de varor och tjänster som upphandlas. Stödet är behovsprövat och i regel av engångskaraktär.

Syftet med stödet enligt naturvårdslagen är att återställa våra mest värdefulla vårdbiotoper och utvidga arealen av de livsmiljöer som vårdas traditionellt. Företräde ges bl.a. Objekt i Natura- och naturskyddsområdet eller vårdbiotoper som inventerats som värdefulla (objekt som är värdefulla på landskapsnivå och riksnivå) och andra områden med viktiga naturvärden.

Den fortsatta vården av vårdbiotoper kan ordnas till exempel genom ett miljöavtal för jordbruket. Stödet enligt naturvårdslagen kan användas för fortsatt vård enligt prövning i specialfall, om objektet inte lämpar sig för vård genom miljöavtal. Iståndsättningsåtgärderna med stöd av naturvårdslagen ska ha vidtagits innan miljöavtalsperioden för jordbruket inleds, så i allmänhet kan man ansöka om avtal om vård av jordbruksnaturen och landskapet för ett objekt som iståndsätts med stöd av Helmi året därpå.

Vem kan ansöka om stöd enligt naturvårdslagen?

Stöd kan sökas av fysiska personer, företag, andra sammanslutningar eller offentliga samfund med undantag av staten. Stöd kan sökas hos NTM-centralerna året runt. Efter iståndsättningen med stödet enligt naturvårdslagen ska vården fortsätta, till exempel med miljöavtal för jordbruket.

Närmare information om grunderna för beviljande av stöd, lämpliga objekt och ansökningsförfarandet finns nu i NTM-centralens webbtjänst.

Du kan bekanta dig med vårdbiotopobjekten på din gård i Vipu-tjänsten

Iståndsättningen av vårdbiotoper är en del av det riksomfattande livsmiljöprogrammet Helmi, vars mål är att utvidga arealen av vårdbiotoper som vårdas. Eventuella objekt eller betesmarker som ska iståndsättas på din gård kan nu granskas på den nya kartnivån "traditionsbiotop" i Livsmedelsverkets Vipu-tjänst.

Vårdbiotopobjekten kan granskas i Vipu-tjänsten på kartnivå för din egen gårds del, om du har Vipu-användarrättigheter och lägenhetssignum. I tjänsten kan du bekanta dig med vilket område på din gård som är berättigat till högre eller lägre ersättning eller om du behöver ett utlåtande från NTM-centralen om du ansöker om ett avtal om skötsel av jordbruksnaturen och landskapet.

Mer information:

Kundservice för miljöfrågor (ely-keskus.fi)

NTM-centralens sakkunniga:

NTM-centralerna i Egentliga Finland och Satakunta
Salonen Liina, koordinator
liina.salonen(at)ely-keskus.fi

Färsk äng på vårdbiotopen Boarisbáiki. Foto: Marjut Kokko.

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Uutta tietoa Kokemäenjoen merilohen ennallistamispotentiaalista: Kalateiden rakentaminen ei ELY-keskuksen mukaan parantaisi luontaisen lohikannan tilaa, ellei joen rakennusaste ratkaisevasti laske2.10.2024 10:35:06 EEST | Tiedote

Lohen luonnonkierron ennallistamisen suurin haaste Kokemäenjoessa on lajille soveltuvan lisääntymis- ja poikastuotantoalueiden vähäinen määrä. ELY-keskuksen arvion mukaan uusien selvityksien tulokset osoittavat, että Kokemäenjoen tilannetta ei merkittävästi parantaisi edes luonnonmukaisten kalateiden rakentaminen voimalaitosten yhteyteen. Merkittävin potentiaali lohen luonnonlisääntymiseen sijaitsee joen alajuoksulla ja Harjunpäänjoessa.

Uudet maanteiden hoitourakoitsijat aloittavat Kuusamon ja Kuhmon hoitourakoissa 1.10. (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)1.10.2024 14:52:55 EEST | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueella on kilpailutettu maanteiden hoitourakoitsijat Kuusamon ja Kuhmon hoitourakoihin. Kilpailutusten myötä alkavien maanteiden hoitourakoiden urakoitsijat vaihtuvat molemmissa urakoissa. Kuusamon urakoitsijana aloittaa Destia Oy ja Kuhmossa Terranor Oy. Alueurakoitsijat aloittavat viisivuotisen toimikautensa lokakuun alusta.