Ansökan om understöd för bekämpning av främmande arter avslutades

Ansökan om understöd för bekämpning av arter som ingår i förteckningen över invasiva främmande arter som var öppen under hösten har avslutats och behandlingen av understöd har påbörjats.
Jättelokor kan bli mycket stora och tar snabbt över områden i omgivningen. Bild: Reima Leinonen, NTM-centralen i Kajanaland.

Jord- och skogsbruksministeriet vill effektivisera bekämpningen av skadliga främmande arter. Ansökan om bekämpning av främmande arter genomfördes för andra gången i år. Målet är att stärka samarbetet mellan kommuner, medborgarorganisationer och företag i bekämpningen av skadliga främmande arter, och främja åtgärder för att utrota förekomster av arter och förhindra deras spridning.

Understöd kan beviljas både för egentliga bekämpningsåtgärder och för projekt genom vilka resultaten av bekämpningen följs upp och säkerställs. Understöd kan också beviljas för rådgivning om främmande arter. Bidrag kan beviljas för högst tre år i sänder.

Den riksomfattande ansökan resulterade i 37 ansökningar från kommuner och föreningar. Ansökningarnas tyngdpunkt låg på projekt där målarterna var jättebalsamin, blomsterlupin, vresros, jättelokor, jättesliden och mördarsnigel. Projekten är i regel bekämpningsprojekt och i dem ingår också rådgivning samt prov med bekämpningsmetoder.

Understöd söktes till ett belopp av 1,2 miljoner euro. För understödet finns ett anslag om cirka 500 000 euro. Ansökningarna behandlas centraliserat vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Kajanaland. Ansökningarna poängsätts enligt ansökningsvillkoren och -anvisningarna. Finansieringsbesluten blir klara i februari-mars 2022 och projekten genomförs från och med våren 2022. Bland projekten finns projekt med varaktigheter från 1 till 3 år.

NTM-centralen i Kajanaland

Reima Leinonen, koordinator för invasiva arter
tfn 0295 023 799, reima.leinonen@ely-keskus.fi

Jari Pesonen, enhetschef
tfn 0295 023 861, jari.k.pesonen@ely-keskus.fi

Bilder

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Bedömning av havsmiljöns tillstånd: Små förbättringar i tillståndet av Finlands havsområden, helhetsbilden fortfarande dålig28.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

Finlands miljöcentral, miljöministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland informerar om en ny webbpublikation: Östersjöns tillstånd är fortfarande i huvudsak dåligt. I alla havsområden stör övergödningens inverkan naturens mångfald och näringsvävens funktion. Den skadliga utvecklingen håller dock möjligtvis på att brytas. Även om förändringen inte är stor jämfört med den föregående tillståndsbedömningen som publicerades 2018, syns en liten förändring till det bättre i uppföljningen på längre sikt.

Meriympäristön tila-arvio: Suomen merialueiden tilassa pieniä parannuksia, kokonaiskuva edelleen heikko28.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

Suomen ympäristökeskus, ympäristöministeriö ja Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tiedottavat uudesta verkkojulkaisusta: Itämeren tila on edelleen pääosin heikko. Kaikilla merialueilla rehevöitymisen vaikutukset häiritsevät luonnon monimuotoisuutta ja ravintoverkon toimivuutta. Haitallinen kehitys saattaa olla kuitenkin taittumassa. Vaikka muutos ei ole suurta verrattuna edelliseen, vuonna 2018 julkaistuun tila-arvioon, pidemmän aikavälin seurannassa näkyy pientä muutosta parempaan.