Den inhemska turismens popularitet medförde en gynnsam injektion för båtlivet
”Tillväxten på drygt 20 procent förklaras med att människorna inte rest utan sommaren har tillbringats i Finland. Det är icke typisk att man fortfarande gör affärer, då den hetaste säsongen för Finlands båthandel vanligen upphör vid midsommaren”, berättar Mikael Winqvist, verkställande direktör för AMT-veneet i Kontiolahti och ordförande för Finlands Båtindustriförening.
Enligt Jarkko Pajusalo, verkställande direktör för Båtbranschens Centralförbund Finnboat, är finländarnas basbåt fortfarande en tämligen liten, utombordarförsedd pulpetbåt för allround-bruk. Av de nästan 2900 registrerade motorbåtarna är nästan 90 procent under sju meters båtar, vilka typiskt används för utfärder, fiske, vattensporter samt som sommarstugans förbindelsebåt.
Båtbranschen presenterar sig på den Flytande båtutställningen på Drumsö, som öppnar på torsdagen och fortsätter under hela veckoslutet. Vid de förnyade bryggorna och på landmontrarna förevisas över 250 båtar från jolle till jakt. På det rymliga utställningsområdet finns också ett heltäckande utbud av utrustning, tillbehör, tjänster och vattensportutrustning.
AMT:s inhemska försäljning steg med 70 procent
Topplaceringarna inom registreringsstatistiken innehas av bekanta inhemska märken. De populäraste motorbåtsmärkena under årets inledning var Buster, Yamarin, Silver, Suvi, Terhi, Faster, AMT och Falcon.
I Traficoms båtregister upptas minst 5,5 meter långa segel- och motorbåtar samt vattenfarkoster som är utrustade med över 20 hästkrafters motor.
”Hos oss växte den inhemska försäljningen med 70 procent och vi tog marknadsandelar tack vare att vi planerade och kom ut på marknaden med nya modeller just i den populäraste 5–6 meters storleksklassen”, berättar Winqvist.
Även försäljningen av vattenjetar fortsatte att växa. Det registrerades under inledningen av året drygt 1200 stycken av dessa; tillväxten från senaste år är 26 procent. Som etta hölls Sea-Doo med nästan tusen enheter, medan det registrerades 180 Yamaha-vattenjetar.
Men ifall den inhemska turismen, stug- och båtlivet har gagnats av förändringen coronaepidemin har förorsakat, har exporten i motsvarande mån lidit. Däremot har båtimporten enligt tullstatistiken i praktiken hållits oförändrad.
”Coronan har besvärat branschens anskaffningar, för leveranskedjorna är globala. Den har även inverkat på båtexporten: exportens värde sjönk med 4,9 procent. Exporten till Norge minskade under våren med hela 27 procent, med exporten till Sverige växte med 9 procent”, berättar Pajusalo.
Båtexportens helhetssituation kan bättre gestaltas senare på hösten, för nu finns endast statistiken för januari–maj tillhanda.
”Även i Sverige och Norge, de viktigaste exportländerna för Finlands båtindustri, har båthandeln förlöpt bra. Men i båda länderna har den dyra kronan minskat importen och även där har de lokala båtförråden först sålts tomma. Hos AMT-veneet har den lama exporten lett till det, att försäljningens totaltillväxt trots den väl fungerande inhemska handeln stannat vid fem procent”, säger Winqvist.
Försäljningen av stora begagnade långfärdsbåtar är mycket livlig
Under inledningen av året har det registrerats 17 nya segelbåtar, då det senaste år vid samma tidpunkt fanns i registret redan 21 nya segelbåtar. De populäraste märken är franska Beneteau och tyska Hanse.
Båtlivsboomen har alltså inte ännu nått handeln med de stora båtar som tillverkas på beställning, men försäljningen av begagnade långfärdsbåtar har däremot varit ytterst livlig. Den goda åtgången har gällt både äldre båtar, med vilka man fördelaktigt kan inleda hobbyn, samt dyrare beboeliga båtar.
Samuli Leisti på Blue Ocean, Finlands största förmedlare av begagnade båtar, berättar att innevarande år kommer att bli alla tiders livligaste år i företagets historia. Hittills har Blue Ocean sålt cirka 50 segelbåtar och totalt 80 långfärdsbåtar, då man under hela senaste år sålde 67 båtar. Fram till årets slut kommer man att stanna vid en försäljning på hundra båtar.
”Det mest glädjande detta år har varit den starka tillväxten av antalet nya båtmänniskor. Många har en båtlivsbakgrund i en motorbåt typ Buster och som första långfärdsbåt har man skaffat en begagnad båt i storleksklassen tio meter”, berättar Leisti.
De båtar som Blue Ocean förmedlat har ett medelpris i klassen 80 000 euro, alltså klart högre än begagnade båtar som finns på nätets försäljningssajter.
Elmotorernas popularitet fortsätter att öka
Försäljningen av utombordsmotorer växte med fyra procent under januari–juni. Alldeles annorlunda tillväxtsiffror såg vi bland elmotorerna: speciellt försäljningen av elutombordsmotorer som används på mindre båtar växte med en femtedel och försäljningen av elfrontmotorer, som spinnfiskarna använder, fördubblades
”Spinnfiskets stigande popularitet avspeglas i frontmotorerna. De vanliga elutombordarna däremot ersätter förbränningsmotorerna i mindre båtar”, uppskattar Pajusalo.
Nyckelord
Kontakter
Jarkko PajusaloVerkställande Direktör, Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf
Tel:040 673 4032jarkko.pajusalo@finnboat.fiBilder
Länkar
Om
Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.
Följ Finnboat
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finnboat
Positiva signaler från Helsingfors Fytande båtutställning2.9.2024 10:53:55 EEST | Pressmeddelande
Efter den inhemska lågkonjunkturen kunde man redan se tecken på ökad efterfrågan vid Helsingfors flytande båtutställning 2024. Under den fyra dagar långa utställningen ökade antalet besökare med nästan sex procent jämfört med föregående år.
Myönteisiä signaaleja Uivasta venenäyttelystä2.9.2024 10:53:55 EEST | Tiedote
Kotimaan matalasuhdanteen jälkeen vuoden 2024 Helsingin Uivassa venenäyttelyssä nähtiin jo merkkejä kysynnän piristymisestä. Nelipäiväisen näyttelyn kävijämäärä kasvoi lähes kuusi prosenttia edellisvuodesta.
Positive Signals from the Helsinki Boat-Afloat Show2.9.2024 10:53:55 EEST | Press release
After the domestic economic downturn, signs of a rebound in demand were already evident at the 2024 Helsinki Boat-Afloat Show. The number of visitors to the four-day show increased by nearly six percent compared to the previous year.
Boat industry players gathering at the Helsinki Boat-Afloat Show show are already seeing signs of demand recovery14.8.2024 13:55:17 EEST | Press release
The boat industry is already seeing the first signs of demand picking up after a downturn. The Helsinki Boat-Afloat Show UIVA FLYTANDE, starting on Thursday, will showcase nearly 300 different types of boats, ranging from small dinghies and rowboats to luxury yachts.
Deltagarna vid Helsingfors flytande båtutställning ser redan tecken på att efterfrågan är på väg att återhämta sig13.8.2024 15:48:25 EEST | Pressmeddelande
Efter en period av lågkonjunktur börjar båtbranschen nu se de första tecknen på en ökad efterfrågan. På Helsingfors flytande båtutställning, som startar på torsdagen, visas nästan 300 olika båtar, från små jollar och roddbåtar till lyxjakter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum