Diakoniaharjoittelija tuo seurakuntaan uusia näkökulmia

Eri puolilla Suomea on havaittu, että seurakuntien virkoihin on entistä vähemmän hakijoita. Sama ilmiö näkyy kirkon alan tutkintoihin hakevien määrissä. Toisaalta kirkon alan kelpoisuuden hankkivat eivät itsestään selvästi hakeudu työhön seurakuntiin, vaan päätyvät muualle sosiaali- tai terveysalan tehtäviin.
− Nyt töitä tekevien on otettava rekrytoijan ja työnantajamielikuvan rakentajan rooli entistä vahvemmin, jos haluamme, että kirkossa on tulevaisuudessakin työntekijöitä, kirkon alan lehtori Kati Jansa Diakonia-ammattikorkeakoulusta sanoo.
Yksi mahdollisuuksia täynnä oleva paikka ovat kirkon alan opiskelijoitten seurakuntaharjoittelut. Ne avaavat työelämää opiskelijalle ja hyödyttävät samalla myös seurakuntaa.
”Harjoittelijan ohjaaminen on kunniatehtävä”
Harjoittelija tuo seurakuntaan iloa, valoa, naurua ja lämpöä. Usein opiskelija ravistelee pelkällä olemassaolollaan työyhteisöä, synnyttää uusia näkökulmia ja auttaa havainnoimaan työtä tuoreesti ja viisaasti ulkopuolisen silmien kautta.
− Ottakaa opiskelijat lämmöllä ohjattavaksi. Harjoittelijan ohjaaminen on kunniatehtävä, diakoniatyöntekijä Elina Fuchs Jyväskylän seurakunnasta sanoo.
Fuchs toimi ohjaajana tänä syksynä kolmannen vuoden sosionomi-diakoniopiskelija Elina Masalinille, joka suoritti opintoihinsa kuuluvan 10 viikon seurakuntaharjoittelun Jyväskylässä. Masalin koki olevansa tervetullut työyhteisöön.
− Harjoittelu on tarjonnut uuden ja vanhan hämmennystä sopivissa määrin, ja sen myötä ajatus seurakunnasta tulevana työpaikkana tuntuu mahdolliselta, Masalin pohtii.
Ohjaaja välittää omaa innostustaan ja työn arvostusta
Harjoitteluohjaus inspiroi ohjaajaa ajattelemaan omaa työtään uudesta suunnasta. Ohjattavan läsnäolo patistaa ohjaajaa tunnistamaan työnsä tavoitteita, menetelmiä, osaamista sekä työtapojaan.
− Ohjaaja pääsee sanoittamaan sitä, miksi työalallamme toimitaan niin kuin toimitaan, mitkä ovat työn tavoitteet, mihin työssä pyritään ja millä keinoin, Fuchs sanoo.
Harjoittelussa on mahdollista löytää keinoja, joilla herätetään harjoittelijan mielenkiinto ja motivaatio. Sen kautta voi myös välittää ohjaajan omaa innostusta ja arvostusta alaan.
− Ohjaaja kehittyy laatimaan työstään hissipuheita. Harjoittelija on kuin televisiotoimittaja, jolle on viisasta esitellä työn parhaimmat ja mielekkäimmät ydinkohdat mahdollisimman kiinnostavalla tavalla, Fuchs tiivistää.
Vinkit seurakunnille
- Lisätietoa Diakin harjoittelusta löydät täältä Harjoittelupaikat – Diakonia-ammattikorkeakoulu
- Miettikää opiskelijan harjoittelujaksoa koko työyhteisön kannalta. Missä kaikessa harjoittelija voi olla mukana? Miten ottaa käyttöön harjoittelijan monipuolinen osaaminen?
- Miettikää, miten harjoitteluprosessista saadaan irti sen tuomia etuja. Harjoittelija tuo mukanaan silmälasit, joiden avulla kaikkea seurakunnan toimintaa voidaan arvioida lasten, nuorten ja/tai diakonian kannalta. Miten ottaa talteen havainnot, joita seurakunnasta tehdään tuorein silmin?
- Opiskelijan siirtymää työelämään auttaa alkuvaiheessa kattava perehdytys ja mentorointi. Ovatko nämä rakenteet kunnossa? Lisätietoa voi tarvittaessa kysyä tuomiokapitulista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kati Kansakirkon alan lehtoriDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 461 9678kati.jansa@diak.fiElina FuchsdiakonissaJyväskylän seurakunta
Puh:050 549 7034elina.fuchs@evl.fiElina Masalinsosionomi-diakoniopiskelijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
elina.masalin@student.diak.fiAura VuorenrinneviestintäpäällikköDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:040 509 2577aura.vuorenrinne@diak.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Hyvinvointia Pohjois-Pohjanmaalle HOP-messuista18.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Maaliskuun HOP-messuilla iiläiset pääsevät tutustumaan hyvinvoinnin ja osallisuuden mahdollisuuksiin Iisi-areenalla.
Korkeakoulu eriarvoistumiskehitystä katkaisemassa13.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Diakonia-ammattikorkeakoulun uuden strategian ytimessä on kunnianhimoinen vaikuttavuustavoite: eriarvoistumiskehityksen katkaiseminen Suomessa. Korkeakoululle poikkeuksellinen tavoite asettaa Diakin yhteiskunnallisen muutoksen ajuriksi.
Kutsu medialle: Tehdään yhdessä nuorille kestävää työelämää -seminaari 12.2.2025 klo 12–146.2.2025 13:07:09 EET | Kutsu
Mikä auttaa nuoria kiinnittymään työelämään ja voimaan siellä hyvin? Tervetuloa seminaariin, joka avaa Mielihyvin duunissa -hankkeen löytämiä keinoja nuorten tukemiseksi. Pikkuparlamentissa ääneen pääsevät nuoret, asiantuntijat ja päättäjät mm. ministeri Sanni Grahn-Laasonen ja kansanedustaja Saara-Sofia Sirén.
Sote-tiekartalla sujuvuutta yhteistyöhön Satakunnassa29.1.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Satakunnan alueen sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialojen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tiekartta vuosille 2025–2030 on valmistumassa. Tiekartta ja sitä toteuttava kumppanuusverkosto luovat pohjan entistä sujuvammalle ja vaikuttavammalle alojen yhteistyölle Satakunnassa.
Diak haluaa katkaista eriarvoistumiskehityksen24.1.2025 11:50:00 EET | Tiedote
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) haluaa toimia yhteiskunnan polarisoitumisen vastavoimana. Uuden strategian päämääränä on katkaista eriarvoistumiskehitys Suomessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme