DNA Oyj

DNA selvitti: Sosiaaliset pelit lasten ja nuorten suosikkeja puhelimella pelattaessa

Jaa
Pelaamisen suosio jatkaa kasvuaan. Vaikka yksin pelaaminen on edelleen tyypillisin tapa pelata, pelaavat lapset ja nuoret myös huomattavan paljon toisten seurassa ja myös verkon yli.

DNA:n selvityksen*) mukaan lapset ja nuoret pelaavat tyypillisimmin yksin, mutta yli puolet pelaa myös yhdessä kavereiden kanssa samassa tilassa. Verkon yli kavereiden ja online-tuttujen kanssa pelaaminen yleistyy lapsen kasvaessa. Tämä käy ilmi DNA:n koululaistutkimuksesta, johon vastasi yli tuhat vanhempaa.

”Pelaaminen yhdistää lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia ja on tällä hetkellä meidän tapamme olla osa jotakin porukkaa. Teknisten taitojen ja kielitaidon karttuessa pelaajat siirtyvät verkkoon”, Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatuksen suunnittelija Tommi Tossavainen avaa verkon yli pelaamista.

Tossavainen arvioi, että DNA:n selvityksessä näkyy pelaamisen suosion lisääntyminen, mikä on tämän hetken linjan mukaista. Tutkimuksen mukaan yli puolet (59 %) lapsista ja nuorista pelaa puhelimella päivittäin, ja tietokoneella, pelikonsolilla ja tabletilla pelaa päivittäin noin neljäsosa.

Pelaaminen aloitetaan selvityksen mukaan yleisimmin alle 5-vuotiaana. Tämän ikäisenä tabletilla ja pelikonsolilla pelaamisen on aloittanut noin kolmasosa, tietokoneella 28 % ja puhelimella 24 %. Päivittäin puhelimella pelaaminen yleistyy vasta 6-7 ikävuoden jälkeen. Vanhemmat näkevät pelaamisen lapsen kielitaitoa sekä havaitsemis- ja reaktiokykyä kehittävänä.

Kaksi kolmesta vanhemmasta seuraa pelien ikärajoituksia

DNA:n selvityksessä suosituimmiksi puhelimella pelattavista peleistä lasten ja nuorten keskuudessa vanhemmat vastasivat Pokémon GO:n ja Minecraftin. Ikäryhmien välillä ei ollut selviä eroja suosituimpien pelien pelaamisessa, vaan suositut kännykkäpelit kiinnostivat läpi ikäjakauman.

”Molemmat suosituimmat pelit ovat melko sosiaalisia pelejä. Esimerkiksi Pokémon GO:ta voi pelata yhdessä kavereiden kanssa ja lisäksi siinä voi kilpailullisesti vertailla omia saavutuksia kaverin saavutuksiin”, Tossavainen arvioi pelejä.

Tietokoneella lapset ja nuoret pelaavat selvityksen mukaan eniten strategia- ja taistelupelejä. Pelikonsolilla pelatessa näiden rinnalle nousevat myös auto- ja urheilupelit.

”Pelikulttuuri muuttuu todella nopeasti ja niin muuttuvat myös suosituimmat pelit. Tällä hetkellä kovimmassa nousussa on ollut selviytymispeli Fortnite. Pelikategorioita tarkastellessa on hyvä pitää mielessä, että tutkimuksessa vastaajina olleet vanhemmat saattavat luokitella pelejä eri tavalla kuin lapset ja nuoret”, Tossavainen muistuttaa.

Tutkimuksessa kysyttiin nimeltä vain rajattua määrää pelejä. Ryhmä ”muut erilaiset pelit” nousikin vastauksissa merkittävän suureksi sekä kännykkä- ja tablettipeleissä että tietokonepeleissä – tämä ei ole yllätys, sillä lapsille ja nuorille on tarjolla todella laaja kirjo pelejä.

DNA:n selvityksen mukaan vanhemmat suosittelisivat lapsille eniten pelattavaksi Minecraftia. Kaksi kolmesta vanhemmasta seuraa tarkasti pelien ikärajoituksia ja hyväksyy erikseen pelin lataamisen – tämä on sitä yleisempää, mitä nuorempi lapsi on kyseessä. Sen sijaan 14-16-vuotiaiden lasten vanhemmat eivät ole yhtä hyvin perillä lastensa peleistä – noin kolmasosa ei osaa sanoa, mitä pelejä perheen nuori pelaa.


*) Tutkimuksesta:
DNA:n koululaistutkimuksen 2018 tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneeleissa viikkojen 22–24/2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää koululaisten puhelimen hankintaa, käyttötarkoituksia ja puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Uutena tutkimuksessa kysyttiin vuonna 2018 tietokoneen käytöstä ja pelaamisesta. Lasten pelien pelaamista koskevan tiedonkeruun kohderyhmänä olivat 6–16-vuotiaiden lasten vanhemmat (n= 1032).

LIITE: Tutkimusraportti

Tietoa lasten ja nuorten puhelimien hankinnasta ja käytöstä: Puhelin on myös pienten koululaisten tärkeä yhteydenpitoväline (DNA:n lehdistötiedote 1.8.2018) https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69054970 


Lisätietoja medialle

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 7742 508, maris.tuvikene@nepa.com 

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n valtakunnallinen 5G-päivitys on valmistunut ensimmäisenä Suomessa – verkko yltää kaikkiin Manner-Suomen kuntiin17.12.2024 09:55:00 EET | Tiedote

DNA:n vuonna 2019 aloittama radioverkon modernisointi ja 5G-päivitys on valmistunut. 5G-kuuluvuus vastaa 4G-palvelualuetta ja laskennallinen väestöpeitto on liki 100 prosenttia, eli 5G-palvelu on saatavilla liki kaikissa pysyvissä asuinosoitteissa. Maantieteellisesti 5G-verkko yltää kaikkiin Manner-Suomen kuntiin. 5G-rakentamisen myötä myös 4G-yhteydet ovat parantuneet merkittävästi. Verkkoja parannetaan jatkossakin asiakastarpeen perusteella.

DNA is the first operator to complete its nationwide 5G upgrade – the network reaches all municipalities in mainland Finland17.12.2024 09:55:00 EET | Press release

DNA's radio network modernisation and 5G upgrade, launched in 2019, is now complete. The 5G coverage is equivalent to the 4G service area and the calculated population coverage is close to 100%, meaning that 5G service is available at nearly all permanent residential addresses. Geographically, the 5G network reaches all municipalities in mainland Finland. The construction of 5G infrastructure has also improved 4G connections significantly. Going forward, networks will still be enhanced on the basis of customer needs.

Tältä näyttää teknologian kehitys vuonna 2025 – raportti povaa siirtymää hypestä hyötyihin12.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote

DNA on tänään julkaissut vuosittaisen teknologiatrendiraporttinsa, jossa tarkastellaan tulevan vuoden tärkeimpiä kehityssuuntia. Tuoreessa raportissa povataan vuoden 2025 olevan lunastuksen aikaa. Tekoäly ottaa askeleita kohti konkreettisia hyötyjä, teknologioiden käyttöalueet kasvavat ja kestävän kehityksen tavoitteet nivoutuvat osaksi yritysten arkea.

What to expect from technological development in 2025 – DNA’s report predicts a transition from hype to helpful12.12.2024 08:00:00 EET | Press release

Today, DNA published its annual report on trends in technology, which examines some of the most important developments that can be expected over the coming year. The new report predicts that 2025 will be a year in which technology makes good on its promises. Artificial intelligence is taking steps towards tangible benefits, technology is being applied in an increasing number of areas, and sustainability targets are becoming integral aspects of day-to-day business.

DNA:n marraskuun 2024 myydyimmät puhelimet ja älykellot2.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Marraskuun Black Friday -kampanjointi näkyi DNA:n kuluttaja-asiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla. OPPO A18 nappasi kärkisijan, mutta myös kolmen suurimman laitevalmistajan, Applen, Samsungin ja OnePlussan, tuotteet ylsivät listalle. Applen iPhone 16 Pro -sarjan laitteet jatkoivat puolestaan yritysasiakkaiden marraskuun myyntilistan kärjessä. Marraskuun myydyimpänä älykellona jatkoi Apple Watch Series 10 GPS.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye