DNA Oyj

DNA:n some-barometri: naiset viihtyvät Facebookissa ja Instagramissa, miehet YouTubessa

Jaa
Suomalaiset viettävät yhä enemmän aikaa älypuhelimien ja sosiaalisen median parissa. Sosiaalisen median palveluista käytetään eniten Youtubea, Facebookia ja WhatsAppia. Nousussa on myös Instagram. DNA:n tutkimuksen mukaan älypuhelin on nyt jo neljällä viidestä suomalaisesta. Ahkerimmin ja monipuolisimmin älypuhelimiaan käyttävät Apple-puhelinten omistajat.

DNA:n vuotuisen Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat yhä ahkeria facebookaajia. Facebookia käyttää 75 % tutkimukseen vastanneista. Käyttäjistä valtaosa on naisia ja heistä yli puolet kertoo käyttävänsä Facebookia lukuisia kertoja päivässä. Syitä Facebookin käyttöön ovat mm. halu pysyä kärryillä ystävien kuulumisista ja/tai se, että perheenjäsenet käyttävät sitä. Facebook on käyttäjilleen myös tapa kuluttaa aikaa.  

Viestintäsovelluksista suosituin ja useimmin käytetty on WhatsApp, jota käyttää 59 % kaikista vastaajista. Valtaosalla heistä sovellus on aktiivisessa käytössä. 15–24-vuotiaista 94 % kertoo viestittelevänsä WhatsAppilla säännöllisesti. Snapchat-sovelluksen käyttö puolestaan on vielä pienehkön piirin juttu (käyttäjiä 11 % vastaajista), mutta käyttö on aktiivista  – 54 % käyttäjistä avaa Snapchatin vähintään kerran päivässä. Snapchatin käyttäjissä korostuvat 15-24-vuotiaat sekä Apple-puhelinten käyttäjät.

”Sosiaalisen median viestintäsovellukset ovat vauhdilla rikastamassa ja osin myös syrjäyttämässä perinteisiä viestintätapoja, kuten tekstiviestiä. WhatsAppin ja Facebook Messengerin käyttäjiä löytyy kaikista ikäryhmistä”, kertoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

YouTubea suomalaiset käyttävät viihtymiseen ja ajankuluksi, mutta myös siksi, että sieltä löytyy omaan kiinnostukseen tai harrastukseen liittyvää sisältöä. Sieltä etsitään myöskin inspiraatioita ja ideoita. Yli 80 % tutkimukseen vastanneista kertoo käyttävänsä YouTubea. Käyttäjissä korostuvat miehet.

Inspiraatiota suomalaiset hakevat myös Instagramista. Käyttäjissä korostuvat naiset, nuoret ja Apple-puhelinten käyttäjät. Instagram on Facebookin ohella myös tiheimmin käytettyjä sosiaalisen median palveluita Suomessa.

Kolmasosalla nuorista puhelin on käytössä koko ajan

DNA:n tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat lisänneet älypuhelimen käyttöään merkittävästi. Kaikkiaan 30 % kyselytutkimukseen vastanneesta tuhannesta suomalaisesta kertoo ”hiplailevansa” puhelintaan aiempaa enemmän.

Puhelimen käyttö on lisääntynyt tutkimuksen perusteella enemmän kuin mikään muu digitaalinen ajanviete. Vastaajista 27 % kertoo viettävänsä puhelimensa kanssa yli kaksi tuntia päivässä. Myös TV-sisältöjä suomalaiset katsovat selvästi entistä enemmän, niitäkin yhä useammin puhelimella. Erityisesti naiset ovat lisänneet puhelimen käyttöään ja aktiivisuuttaan sosiaalisessa mediassa.

Puhelinta käytetään yhä monipuolisemmin viestintään, sosiaalisen mediaan ja erilaisiin sovelluksiin.

”Yhä suurempi osa puhelimen käytöstä liittyy liikkuvan kuvan katseluun. Puhelimen kokonaisvaltainen käyttö ja TV-sisällön kulutus kasvavat molemmat, ja tämä kertoo siitä, että digitaalinen ajankäyttö muuttuu yhä mobiilimmaksi”, kommentoi Hagman.

Noin 14 % suomalaisista on älypuhelimen heavy-usereita, joilla puhelin on kädessä koko ajan tai vähintään 15 minuutin välein. Tässä ryhmässä korostuvat Apple-puhelinten käyttäjät ja 15–24-vuotiaat vastaajat. Kolmasosa nuorista tunnustaa, että heidän on vaikea irrottautua puhelimestaan.

Noin 15 % suomalaisista on edelleen puhelimen käytön suhteen hyvin passiivisia: puhelin tulee mieleen lähinnä silloin, kun se soi tai kun siihen tulee viesti. Passiivisten joukossa korostuvat Symbian-käyttöjärjestelmän puhelimen omaavat vastaajat.

DNA:n Digitaalisen elämäntavan tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2016 ja siihen osallistui 1036 15–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy.

LIITE: Yhteenveto keskeisistä tutkimustuloksista (tiedotteen lopussa)

DNA:n some-barometri

Sosiaalisen median käyttö, kaikki suomalaiset

(Suluissa on esitetty viime vuoden luku, jos tämä on saatavilla.)

YouTube 83 % (61 %)
Facebook 75 % (68 %)
WhatsApp 59 %
Facebook Messenger 51 %
Keskustelupalstat 46 % (17 %)
Blogit 34 % (18 %)
Instagram 28 % (15 %)
Twitter 24 % (16 %)
LinkedIn 22 % (16 %)

Päivittäin käytössä, kaikki suomalaiset

(Käyttö vähintään kerran päivässä.)

Facebook 58 %
WhatsApp 38 %
Facebook Messenger 22 %
YouTube 21 %
Instagram 14 %

TOP 15 puhelimen sovellukset

(Sovelluksia käyttävien (N = 838) ladatuimmat sovellukset. Suluissa on esitetty viime vuoden luku, jos tämä on saatavilla. Huom: V. 2015 kysymysmuoto ei ole täysin identtinen 2016 tutkimuksen kysymysmuodon kanssa)

WhatsApp 80 % (66 %)
Facebook 71 % (72 %)
Gmail 69 % (62 %)
Google Maps 64 % (69 %)
Facebook Messenger 59 % (50 %)
YouTube 57 % (70 %)
Skype 50 % (38 %)
Yle Areena 41 % (60 %)
Ilta-Sanomat 39 % (52 %)
Spotify 37 % (42 %)
Iltalehti 33 % (47 %)
Foreca 33 %(48 %)
Fonecta Caller 32 % (37 %)
Instagram 32 % (22 %)
Google Hangouts 30 % (8 %)

Lisätietoja medialle:

Osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oy, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana12.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

DNA survey: Enormous surge in the use of Do Not Disturb mode in the past year12.7.2024 10:00:00 EEST | Press release

Over a third of 16–24-year-old Finns have cut down on the time they spend on their phone or the Internet, reveals DNA’s Digital Life 2024 survey of over 1,000 respondents. The most popular ways of cutting down on screen time are engaging in other pastimes, restricting phone usage before bed and keeping one’s phone muted for at least part of the day. The method that has gained the most traction since last year has been the use of Do Not Disturb mode. Last year, the mode was used by 16% of respondents who were restricting their digital device use. Now, that proportion has climbed to 27%.

DNA:lle kansainvälisesti arvostettu tietoturvasertifikaatti – erityistä tunnustusta organisaation toiminnasta9.7.2024 15:03:43 EEST | Tiedote

DNA:lle on myönnetty ulkoisen auditoinnin jälkeen kansainvälisesti arvostettu ISO 27001 -tietoturvasertifikaatti. ISO/IEC 27001 -standardin pohjalta sertifioitu tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä (Information Security Management System, ISMS) osoittaa, että organisaatio johtaa tietojensa turvaamista pitääkseen ne virheettöminä, helposti käytettävissä ja hyvin suojattuina. Auditoinnissa ulkopuolinen toimija todentaa tietoturvan vahvan toteutumisen eri tilanteissa sekä digitaalisissa että fyysisissä ympäristöissä. Näin asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat olla entistä turvallisemmin mielin DNA:n kyvykkyydestä huolehtia asiakkaiden tietoturvasta ja liiketoiminnan jatkuvuudesta ensiluokkaisesti.

DNA achieves internationally respected information security certification – special recognition of the organisation’s work9.7.2024 15:03:43 EEST | Press release

Following an external audit, DNA has been certified to the internationally respected ISO/IEC 27001 information security standard. An information security management system (ISMS) certified to the ISO/IEC 27001 standard demonstrates that the organisation has taken the initiative in securing its data and ensuring that data remains reliable, easy to use and safe. The audit involves an independent party confirming that the organisation’s information security is effective in a variety of situations in both digital and physical environments. This allows customers and partners to rest assured in the knowledge that DNA is taking first-class care of their data and ensuring their business continuity.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye