Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo etenee kohti päästöttömiä työmaita

Jaa
Päästötön työmaa on tavoite, johon edetään vaiheittain. Kaupungin hankintatoimilla on merkittävä rooli toimenpiteiden vaikuttavuuden toteuttamisessa. Ostamme infraurakat ns. kokonaisurakoina, joissa (henkilö)työn lisäksi sisältyvät työmaakoneet, kuljetukset ja käytetyt materiaalit.
Päästötön työmaa pilotti Lukutorin hankinnassa käytettiin päästövähennyksiä aikaansaavia hankinnan kriteerejä. Kuva Ramirent / kuvaaja Suvi Suovaara
Päästötön työmaa pilotti Lukutorin hankinnassa käytettiin päästövähennyksiä aikaansaavia hankinnan kriteerejä. Kuva Ramirent / kuvaaja Suvi Suovaara

Espoossa allekirjoitettiin viime vuonna 2021 yhdeksän infraurakkaa, jossa oli mukana päästövähentämisen kriteerejä hankinnan minimivaatimuksena. Urakkakilpailutukset sujuivat ongelmitta ja saimme tavanomaisen määrän tarjouksia. Urakalle lasketun hinta-arvion ja voittaneen urakkatarjouksen välistä eroa vertailtiin. Hiilineutraalisuuden tavoittelu ei tuonut lisähintaa päästöjä vähemmän tuottavalle ja kestävän kehityksen mukaiselle infran rakentamiselle. Kilpailu siis toimii samoin kuin perinteisin kriteerein hankitussa kokonaishintaurakassa.  

Urakoitsijat ovat lähteneet ilmastotalkoisiin mukaan. On selkeästi nähtävissä muutos tahtotilassa ja valmiudessa vastata kysyntään vähäpäästöisyyden ja resurssiviisauden toteuttamisesta infratyömailla. Yhteiskehittämistä on edistetty kaupungin pyrkiessä mahdollistamaan kiertotalouden ratkaisuja ja kouluttamalla urakoitsijoita ympäristön huomioimiseen toiminnassaan. Yritykset luovat samalla itselleen kilpailuetua, mikä varmistaa menestyksekästä liiketoimintaa tulevaisuudessakin. Ja Espoo toteuttaa tavoitteensa hiilineutraalisuudesta vuonna 2030.

Ilmastopositiiviset hankintakriteerit mukaan urakkakilpailutuksiin

Päästötön työmaa -konseptin pilotti, Suurpellon Lukutori katualueineen valmistui noin vuosi sitten. Lukutorilla lähdettiin toteuttamaan ympäristöystävällisempää infraurakoinnin hankintaa. Pidettiin markkinavuoropuhelua yritysten kanssa, jotta saadaan haastavat mutta urakointiyritysten toimintakyvyn varmistavat, kriteerit rakennustyön kilpailutukseen.

Markkinavuoropuhelu -tilaisuudessa kerromme vähäpäästöisempien työmaakoneiden ja kuljetuskaluston saatavuudesta markkinoilla ja kannustimme urakoitsijoita investoimaan puhtaampaan tulevaisuuteen. Tai vuokraamaan kriteerien mukaisia työmaakoneita- ja laitteita edistyksellisiltä konevuokrausyrityksiltä. Myös nykyistä kalustoa voi ns. retrofitata eli muokata vähäpäästöisemmäksi. Mahdollisuuksia löytyy, ja kehittämisen tukea kaupungin lisäksi valtiolta, jonka kanssa Espoo on sopinut julkisten hankintojen Päästöttömät työmaat -green dealin.

Urakkakilpailutuksessa on tähän mennessä käytetty seuraavanlaisia kriteerejä: Työmaakoneet ja kuorma-autot kulkevat fossiilittomasti tuotetuilla polttoaineilla ja ovat päästöluokitukseltaan vähintään Stage IV tai Euro 6 tasoa. Työmaalla käytetty sähkö on vihreää. Käytettyjen kiveyskivimateriaalien kuljetukset saavat tuottaa vain tietyn määrän päästöjä ja purkukohteiden luonnonkiveyskiviä kierrätetään uusille työmaille. Purkubetonia tulee käyttää ennalta sovittu määrä infran rakentamisessa, jolloin vältytään neitseellisten luonnonkivimurskeiden käytöltä.

Jatkuvaa kehittämistä ja kokeiluja kiertotalouden edistämiseksi

Lukutorin pilottityömaalla testattiin kierrätyskasvualustoja, joissa käytettiin kiviaineksen lisäksi kompostimultaa ja biohiiltä. Myös uutta digitaalista ajoneuvojen seurantajärjestelmää pilotoitiin. Työmaakokouksissa ilmastokriteerien toteutumisen seuranta tuli osaksi työn laadun valvontaa.

Espoon väylän rakentamisessa laskettiin verifioidun laskentajärjestelmän avulla purkubetonimurskeen olevan hiilinegatiivinen. Merkittävien päästösäästöjen lisäksi säästettiin huomattava määrä euroja, kun vältyimme neitseellisten luonnonkivimurskeiden hankinnalta.

Infran rakentamisen lisäksi tärkeää on sen kunnossapidon helppous ja siihen käytettävän kaluston vähäpäästöisyys. Jotta ilmastoystävälliset toimintamallit, suunnittelupöydältä ylläpitoon ja korjaukseen toimivat, tarvitaan digialustoja maa- ja kiviainesmassojen hyötykäytön ja logistiikan kehittämiselle sekä päästölaskentaa toimenpiteiden vaikuttavauuden todentamiselle.

Espoon infrarakentamisen hiilineutraalisuuden tavoittelussa on päästy hyvään vauhtiin, mutta tekemistä riittää. Parhaaksi toimintatavaksi on valittu yhteiskehittämisen ja aktiivisen vuorovaikutuksen tie, sekä kaupungin asukkaiden että yritysten kanssa.

Lisätietoa

HNRY – Hiilineutraalit ja resurssiviisaat yritysalueet (5/2019- 5/2021)

HNRY-hanke koordinoi Päästötön työmaa pilottikohteen toteutusta Julkisten hankintojen ’Päästöttömät työmaat’ -green dealin valmistelua yhdessä ympäristöministeriön, Helsingin, Vantaan, Turun ja Senaattikiinteistöjen kanssa.

Toukokuussa 2021 päättyneen EU rahoitteisen hankkeen ratkaisut löytyvät www.hnry.fi

ja hankkeen perustiedot https://6aika.fi/project/hnry-hiilineutraalit-ja-resurssiviisaat-yritysalueet/ 

Green deal on vapaaehtoinen sopimus valtion ja elinkeinoelämän tai kuntien välillä. Tavoitteena on yhdessä edistää kestävän kehityksen tavoitteita etsimällä ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi. https://ym.fi/green-deal-sopimukset

Mediatiedotteessa mainituista asioista löytyy lisätietoja seuraavista julkaisuista:

https://www.rudus.fi/ajankohtaista/2021/11/29/betoroc-murske-hiilinegatiivinen-espoonvaylan-rakentamisessa-valtava-paastosaasto

https://www.kekkila.fi/viherrakentaminen/artikkeli/lukutorilla-minimoitiin-hiilipaastot/

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Iina Kallio
Hankesuunnittelija
Asiantuntija, kiertotalous ja kestävä kehitys
Espoon kaupunkitekniikka / Investoinnit
iina.kallio@espoo.fi

Kuvat

Päästötön työmaa pilotti Lukutorin hankinnassa käytettiin päästövähennyksiä aikaansaavia hankinnan kriteerejä. Kuva Ramirent / kuvaaja Suvi Suovaara
Päästötön työmaa pilotti Lukutorin hankinnassa käytettiin päästövähennyksiä aikaansaavia hankinnan kriteerejä. Kuva Ramirent / kuvaaja Suvi Suovaara
Lataa
Päästötön työmaa pilotti Lukutori valmiina syksy 2021. Kuva Kekkilä / kuvaaja Hanna-Kaisa Hämäläinen
Päästötön työmaa pilotti Lukutori valmiina syksy 2021. Kuva Kekkilä / kuvaaja Hanna-Kaisa Hämäläinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo tarkentanut näkymää rakennuskannan ilmastopäästöjen kehityksestä – rakennusmateriaalien päästöt korostuvat tulevaisuudessa13.12.2024 15:02:58 EET | Tiedote

Espoon uusi skenaariotyö syventää kaupungin ymmärrystä rakentamisen päästöjen kehityksestä aina vuoteen 2060 asti. Tämän hetken tiedon mukaan rakennuskannan ilmastopäästöissä energialla on merkittävin osuus 2030 asti, jonka jälkeen suurin osa päästöistä syntyy materiaalien valmistuksesta. Skenaariotyön tulokset auttavat tarkentamaan kuvaa rakentamisen ilmastotyön kehitystarpeista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye