Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri paljastaa: yli 90 prosentilla suomalaisista inflaatio vaikuttaa ruokaostoksiin - näistä ruoka-aineista säästetään
Erityisesti ostoskorien hinnannousu näkyy liha- ja kalatuotteissa. Vain reilu kolmas suomalaisista ostaa lihaa ja kalaa yhtä paljon kuin aikaisemmin. Syynä on liha- ja kalatuotteiden nousseet hinnat, jotka rasittavat suomalaisten rahapusseja. Kaikkiin tuloluokkiin kuuluvat suomalaiset pihistelevät myös herkkujen ostamisen yhteydessä.
Lihan ja kalan käyttö on pysynyt ennallaan vain reilulla kolmanneksella suomalaista kotitalouksista. Suomalaisten ostomahdollisuudet ovat polarisoituneet; samaan aikaan reilu viidennes joutuu säästämään lastenruokien kohdalla, kun taas 13 prosenttia pystyy jopa panostamaan niihin. Samalla neljännes suomalaisista säästää hedelmistä ja vihanneksista.
“Ihmiset haluavat lapsilleen parasta, mutta korkean inflaation vuoksi suomalaiset joutuvat kuitenkin säästämään terveellisen ja hyvän ruoan keskeisistä osista. Toivottavasti se ei ole kansanterveydellemme liian kallis hinta maksettavaksi”, sanoo Foodora Market -verkkoruokakaupan liiketoimintajohtaja Anni Ahnger.
On myös syytä muistaa, että kohonneet elinkustannukset näkyvät suomalaisten arjessa myös monella muulla elämänalueella. Taloustilanteesta huolimatta suomalaiset haluavat panostaa ruokaostoksissaan kotimaisiin tuotteisiin, ja erityisesti lapsiperheet satsaavat kotimaiseen ruokaan.
“Vaikka suomalaiset haluavat panostaa ruokaan, niin he joutuvat valitsemaan halvimman tuotteen. Erityisesti huonossa taloustilanteessa olevien tilanne on vieläkin kehnompi, sillä he joutuvat valitsemaan aina halvimman tuotteen, ja ajoittain he joutuvat jopa jättämään ruokaa ostamatta kohonneiden hintojen vuoksi”, harmittelee Anni Ahnger.
Suomalaiset säästävät ruoasta myös muilla tavoin. Nuoret aikuiset (25-34 –vuotiaat) ovat vaihtaneet kauppojen omiin tuotemerkkeihin, jotka ovat halvempia kuin tunnetuimmat, brändituotemerkit. Nuoret aikuiset jättävät myös tuotteita ostamatta heikentyneen ostovoiman vuoksi. Monet nuoret aikuiset asuvat sinkkutalouksissa. Se osaltaan selittää, miksi halvimman tuotteen ostaa useammin sinkkutalous.
“Suuri suomalainen ruokaarometrimme paljastaa, että tällä hetkellä ainoastaan hyvätuloisilla on varaa panostaa hyvään ja terveelliseen ruokaan entisellä tavalla, koska inflaatio vaikuttaa niin vahvasti ihmisten elämiin”, sanoo Anni Ahnger.
Eri puolueiden kannattajat panostavat myös eri asioihin. Kokoomusta kannattavat ostavat muita harvemmin halvimpia tuotteita. Keskustalaiset panostavat kotimaisiin tuotteisiin, vihreät ja vasemmistoliittolaiset panostavat luomutuotteisiin ja premium-merkkeihin. Myös Uudellamaalla suositaan luomutuotteita yleisesti muuta Suomea enemmän.
Foodoran Suuri suomalainen ruokabarometri -tutkimuksen toteutti Miltton Oy:n Research & Insight -tutkimustiimi Foodoran toimeksiannosta. Vastaajat rekrytoitiin Norstat Finlandin paneelista ja vastaukset kerättiin 7.12.–19.12.2022 välillä. Kyselyyn osallistui yhteensä 3 152 vastaajaa, ja vastaajat edustivat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tutkimuksen kokonaisvirhemarginaali on 2 prosenttia suuntaansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kyösti HagertPR and Communications LeadFoodora
Puh:+358451623300kyosti.hagert@foodora.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoan ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on toimialansa johtavimpia yrityksiä ympäri maailman. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora on aloittanut toimintansa vuonna 2007, ja nykyään Foodoran toimistolla työskentelee noin 200 ihmistä. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodora tekee elämästä lempeämpää, ja mahdollistaa siten keskittymisen elämän tärkeisiin asioihin. Onneksi on Foodora, oikotie hyvään elämään.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Vietnamilainen keittiö on nyt trendikkäin – Kana-annokset suosituimpia12.11.2024 08:42:36 EET | Tiedote
Foodora selvitti, mikä keittiö trendaa kaikkein eniten ja samalla selvisi, mikä raaka-aine on kaikkein suosituin. Tilastot kerättiin viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Ylivoimaisesti nousevin trendi on vietnamilainen keittiö. Myös kanan suosio näyttää kasvavan jatkuvasti.
Helsingin trendiravintolat rantautuvat Foodoran sovellukseen4.11.2024 10:49:28 EET | Tiedote
Foodora Selection on uusi osio Foodoran sovelluksessa, joka kokoaa yhteen Helsingin tämän hetken kiinnostavimmat ravintolat. Foodora Selection -ravintolat ovat joko täysin uusia tulokkaita Foodoran sovelluksessa tai jo vakiintuneita suosikkeja. Uusi ohjelma käynnistyy maanantaina 4.11.2024.
Suomen suosituimmat pizzatäytteet - Foodora listasi TOP 1518.10.2024 12:54:48 EEST | Tiedote
Foodoran myydyin tuote on omavalintainen pizza, jota tilataan ympäri vuoden ahkerasti arjesta viikonloppuun. Mutta mitkä ovat suosituimmat pizzatäytteet, jota pizzan päälle himoitaan? Foodora listasi 15 suosituinta pizzatäytettä.
12 prosenttia tilauksista sisältää vegeä – Tilatuin kasvisannos on Pizza Margarita25.9.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran tilauksista jo 12 prosenttia sisältää kasvisannoksen. Suosituimpia kasvisannoksia ovat kasvispizzat, kasvishampurilaiset ja intialainen Palak Paneer. Suomalaisten kiinnostus kasvisruokia kohtaan on parissa vuodessa vakiintunut.
Kysely: Kuitupitoinen, vähemmän prosessoitu ja vähäsuolainen ruoka on suomalaisten mielestä terveellistä – kotiin tilataan silti herkkuruokia16.9.2024 11:32:00 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset tuntevat hyvin terveellisen ruokavalion kulmakivet. Kun ravintolassa halutaan syödä terveellisesti, toivovat suomalaiset ruoalta muun muassa vähemmän prosessointia, terveellisiä rasvoja sekä kuitupitoisuutta. Tällöin ruokalistalla nähtäisiin mieluiten kalaa ja kasviksia. Foodoralla suosituimpien annosten paikkaa pitävät kuitenkin sitkeästi hampurilaiset ja pizza.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme