Förbättring av landsvägarna 1002 och 11039 genom byggande av Skåldö bro, Raseborg, i utredningsplanen har man valt ett alternativ för fortsatt planering

Utredningsplaneringen fortsätter genom att planera bron enligt det östra sträckningsalternativet (ALT1-Öst). Enligt det valda alternativet ligger bron på cirka 50 meters avstånd öster om den nuvarande färjrutten. Den nuvarande vägsträckningen flyttas på båda stränderna på en sammanlagt cirka 1,1 kilometer lång sträcka. De nuvarande anslutningarna mellan enskilda vägar och Jomalviksvägen och landsvägarna 1002 och 11039 planerar man så, att vägarna på ett säkert sätt ansluter till den nya sträckningen.
De alternativ som man granskade i utredningsplanen utöver den östra brolinjen, var brons västra sträckning (ALT1-Väst) och elektrifieringen av den nuvarande färjan (ALT0+). Alternativet för fortsatt planering valde man på basis av en jämförelse av alternativens konsekvenser som man utarbetat i utredningsplanen samt responsen från informationsmöten och enkäter. Fördelarna med broalternativen jämfört med elektrifieringen av färjan ansågs vara det väntetiderna slopas, trafiken blir smidigare och att de farliga situationer som orsakas av att man skyndar till färjan avlägsnas.
Resultaten av den preliminära projektutvärderingen stödde starkt också broalternativet i stället för att elektrifiera färjan. Brons samhällsekonomiska effektivitet konstaterades vara mycket god. Utöver de årliga avtalskostnaderna för färjan som trafikledshållaren orsakar, var de betydande fördelarna att färjans vänte- och resetidskostnader slopades.
Med tanke på byggnadskostnaderna var broalternativen i praktiken likvärdiga. Valet av det östliga alternativet stöddes särskilt av mindre konsekvenser för områdets nuvarande fastigheter och mindre olägenheter för boendetrivseln. Den västra brolinjen skulle förutsätta ett större bullerskydd när man placerar vägen närmare det nuvarande byggnadsbeståndet. Det valda alternativet följer också markanvändningsplanen, medan den västra sträckningen kan förutsätta en precisering av den nuvarande markanvändningsplanen. Konsekvenserna för naturen och landskapet var på den östra sträckningen något mindre än på den västra sträckningen. Den östra sträckningen kan bättre utnyttja terrängen och den berör Natura 2000-området mindre än den västra sträckningen.
En lagenlig utredningsplan utarbetas för det alternativ som man valt för den fortsatta planeringen.Den färdiga utredningsplanen läggs fram till påseende under 30 dagar hösten 2023.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, projektchef Mari Ahonen,
tfn 0295 021265, mari.ahonen@ely-keskus.fi
WSP Finland Oy, projektchef Risto Jounila,
tfn 044758 7555, risto.jounila@wsp.com
Bilder


Länkar
Om

Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Broreparationsarbete i Ilmala Helsingfors påverkar trafiken på Skogsbackavägen under sommaren17.4.2025 14:12:00 EEST | Pressmeddelande
Ytkonstruktionerna på överfartsbron vid Skogsbackavägen i Ilmala förnyas under den kommande sommaren. Arbetet inleds i slutet av april med förberedande arbeten som utförs nattetid. De egentliga trafikarrangemangen träder i kraft i början av maj och hela entreprenaden ska vara klar före utgången av augusti.
Sillan korjaustyö Ilmalassa vaikuttaa Helsingissä Hakamäentien liikenteeseen kesän ajan17.4.2025 14:12:00 EEST | Tiedote
Helsingissä Hakamäentiellä Ilmalassa sijaitsevan Metsämäentien ylikulkusillan pintarakenteet uusitaan tulevana kesänä. Työt alkavat huhtikuun lopulla öisin tehtävillä valmistelevilla töillä. Varsinaiset liikennejärjestelyt tulevat voimaan toukokuun alussa, ja koko urakan on määrä valmistua elokuun loppuun mennessä.
NTM-centralen renoverar fyra broar i Nyland och Egentliga Tavastland 202517.4.2025 12:07:00 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralen inleder i år en grundlig renovering av fyra broar i Nyland och Egentliga Tavastland. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och förlänga broarnas livslängd. I projektet repareras fyra broar byggda på 1960-, 1980- och 1990-talen.
ELY-keskus peruskorjaa neljä siltaa Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueella vuonna 202517.4.2025 12:07:00 EEST | Tiedote
ELY-keskus aloittaa tänä vuonna neljän sillan peruskorjauksen Uudenmaan ja Kanta-Hämeen alueilla. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja pidentää siltojen käyttöikää. Hankkeessa korjataan neljä siltaa, jotka on rakennettu 1960-, 1980- ja 1990-luvuilla.
NTM-centralen i Nyland samarbetar med andra myndigheter för att bekämpa grå ekonomi och ekonomisk brottslighet11.4.2025 12:45:00 EEST | Pressmeddelande
Delbesluten som NTM-centralen i Nyland fattat om ansökningar om uppehållstillstånd för företagare avslöjar fortfarande omfattande missförhållanden i gränssnittet mellan företagsarbete och arbete i anställningsförhållande. Av de delbeslut som fattades 2024 var 45 procent negativa och orsakerna varierar från försummelse av lagstadgade skyldigheter till grå ekonomi. Observationerna framgår av den statistik som publicerats på myndigheternas gemensamma webbplats för lägesbilden av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum