Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Generalplanen för Östersundom tas upp till behandling i beslutande organ

Dela
Generalplanen för Östersundom tas upp till behandling i beslutande organ. Genom samarbete mellan Helsingfors, Sibbo och Vanda har åstadkommits en bra, genomförbar lösning som uppfyller de viktigaste kriterierna och öppnar en ny tillväxtkorridor för hela metropolområdet österut längs kusten.

Generalplanen gör det möjligt att placera 80 000–100 000 invånare och 30 000 nya arbetsplatser i Östersundom. Stadssmåhusen står för 48 procent av bostadsbyggandet och stadsstrukturen är tät i europeisk stil. Grön- och rekreationsområdena utgör 30 procent av markarealen i planen, och därtill tillkommer ännu naturskyddsområden och ett utredningsområde.

Vid beredningen av planen har naturskyddsfrågor tangerats redan i flera år.I planen föreslås ett utredningsområde för Sundberg som omges av Natura 2000-områden, eftersom utvidgandet av naturskyddsområdet och eventuella byggnadsområdens förhållande till de skyddade områdena kräver en noggrannare planering än vad generalplanen tillåter.

Nycklar för framtida planeringslösningar

Att metropolområdet utvidgas österut kräver regionalt samarbete för samordning av markanvändningen och trafiklösningarna. Kollektivtrafiken i Östersundom grundar sig på metron, och byggandet av metron är en förutsättning för genomförandet av hela generalplanen. Under byggandet som kommer att ta årtionden är det möjligt att använda sig av de modernaste och miljövänligaste teknikerna och fortlöpande utveckla innovativa lösningar tillsammans med staden, universiteten, näringslivet och invånarna.

– Östersundom erbjuder en unik möjlighet att bygga en helt ny stad intill havet och naturen där man kan njuta av småstadsstämning och där allt finns nära. I centrumen i området finns så gott som alla nödvändiga tjänster, kanske med undantag för en opera. Inom en kilometers radie från metrostationerna bor 60 000 människor och finns det 30 000 arbetsplatser. De snabba förbindelserna till Helsingfors centrum, mot Ring III samt till flygplatsen och Nordsjö hamn betjänar både invånare och företag, säger sektordirektören för stadsmiljön Mikko Aho.

Utrymme för näringsverksamhet

Det finns utrymme för företag och produktion i Östersundom. Förutsättningarna för en mångsidig företagsverksamhet kommer att vara bra i området. I området kan utnyttjas dragningskraften för Nordsjö hamn och utvecklingskorridoren för Helsingfors-Vanda flygplats, och området utvecklas i samarbete med företag som använder sig av cirkulär ekonomi.

Nyckelord

Kontakter

Ilkka Laine
Chef för planeringsenheten för Östersundom
Stadsmiljösektorn
tfn. 09 310 37055
ilkka.laine@hel.fi

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.

The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release

At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye