Gigantti mukana tuomassa uutta oppimisratkaisua kouluihin – Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu päivittää 90 000 alakoululaisen digiturvataidot
Digitaalisuus on tuonut lasten elämään uusia mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Pelastakaa Lapset tarjoaa Gigantin ja muiden yhteistyökumppaneidensa kanssa ratkaisuna Huippula-palvelun. Uudenlainen, kouluille maksuton oppimispalvelu lisää lasten digivalmiuksia ja tukee opettajien sekä vanhempien digikasvatustaitoja. Yhteisenä tavoitteena on 90 000 viidesluokkalaisen digiturvataitojen vahvistaminen seuraavien kolmen vuoden aikana.

Digilaitteet ovat tänä päivänä erottamaton osa lapsuutta. Hyvien ja kehitystä edistävien asioiden lisäksi lapset joutuvat kohtaamaan verkossa myös vahingoittavaa toimintaa ja sisältöä, kuten nettikiusaamista, disinformaatiota, groomingia ja tietoturvahaasteita.
– Lasten osaamisessa ja digivalmiuksissa voi olla suuriakin eroja. Vanhemmilta ja kouluilta vaaditaan uusia keinoja opettaa lapsia toimimaan verkossa osaavasti ja turvallisesti. Koulu on tärkeä paikka opetella näitä taitoja yhdenvertaisessa ympäristössä. Halusimme tarjota myös opettajille helpon keinon tukea lasten osaamista ja onnistua omassa työssään, taustoittaa digitaalisen hyvinvoinnin tiimivastaava Laura Sillanpää Pelastakaa Lapset ry:stä.
Pelastakaa Lasten luoma ja kumppaneiden kanssa kehitetty Huippula-palvelu on uudenlainen oppimisratkaisu, joka kannustaa lapsia ja aikuisia vahvistamaan digihyvinvointi- ja verkkoturvallisuusosaamisen taitoja. Huippulan yhteisenä tavoitteena on 90 000 viidesluokkalaisen digiturvataitojen vahvistaminen seuraavien kolmen vuoden aikana. Palvelu on kouluille maksuton ja saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi. Gigantti lähti mukaan Huippulan rakentamiseen syksyllä 2021 pääyhteistyökumppanina 50 000 euron lahjoituksella.
Huippula on hauska ja vaikuttava oppimiskokemus, joka kannustaa hyvään digiarkeen
Huippula-palvelussa lystikkäät eläinhahmot Timma ja Vili johdattavat lapset matkalle digielämän keskeisten kysymysten äärelle. Oppilaat kuvaavat toimintaansa erilaisissa tilanteissa ja vastauksista piirtyy kuva heidän osaamisestaan. Sen perusteella opettaja saa suosituksia tuntisuunnitelmista ja lisämateriaaleista oppilaiden taitojen vahvistamiseen.
Huippulan interaktiivinen kysely käsittelee tasapainoiseen digiarkeen, osallisuuteen ja vuorovaikutukseen, digiturvallisuuteen sekä kriittiseen medialukutaitoon liittyviä teemoja. Sisällöt perustuvat tutkittuun asiantuntijatietoon sekä opetussuunnitelman digitaalisen osaamisen ja monilukutaidon tavoitteisiin. Palvelussa on kiinnitetty erityistä huomiota oppilaiden yksityisyyden suojaan eikä mitään henkilöön liittyviä tietoja tallenneta.
”Huippula-ohjelma on tärkeä osa Gigantti tekee hyvää -työtä ja hieno yhteinen ponnistus niiden puolesta, jotka vasta kasvavat osaksi digiyhteiskuntaa. Vuosittaisen, digisyrjäytymisen riskejä tarkastelevan tutkimuksemme perusteella vanhemmat kaipaavat tukea digikasvatukseen ja odottavat myös kouluilta yhä enemmän apua siihen. Toivommekin, että mahdollisimman moni tarttuisi Huippulan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Haluamme kiittää jo tässä vaiheessa Pelastakaa Lapsia ja kumppaneita hienosta työstä, on ilo olla mukana tuomassa Suomeen uudenlaista digioppimisratkaisua”, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Rita Pasanen.
Huippula on osa Pelastakaa Lasten digitaalisen lapsuuden osaamiskeskus Kiditalin toimintaa. Palvelu löytyy suomeksi osoitteesta: huippula.fi ja ruotsiksi nimellä Toppen osoitteesta: toppen.fi.
Pelastakaa Lapset toteuttaa Huippulaa yhdessä lukuisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Pääyhteistyökumppaneita ovat Gigantin ohella Opetushallitus, Accenture, Microsoft ja Telia. Lisäksi Huippulan kehitystyötä ovat tukemassa Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA), Brita Maria Renlundin muistosäätiö ja Google-säätiö. Asiantuntijakumppaneina mukana ovat Edita, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Mediakasvatusseura.
Yhteyshenkilöt
Rita Pasanen
Puh:040 826 4664press@gigantti.fiGigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti aloittaa muutosneuvottelut – tavoitteena johtamis- ja toimintamallien uudistaminen7.4.2025 16:00:00 EEST | Tiedote
Gigantti Oy käynnistää huhtikuussa muutosneuvottelut, joiden taustalla ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Tavoitteena on sopeuttaa yhtiön toimintaa vastaamaan taloudellisiin haasteisiin, ja samalla vahvistaa tulevaisuuden kasvu- sekä kilpailukykyä.
Gigantin maaliskuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussan uutuus nousi kärkeen, täysin lapsille suunnattu puhelin tulossa myyntiin pian1.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Maaliskuun myydyimpien puhelinten listalta löytyy uusia tulokkaita. Edellisen kuukauden kakkonen, OnePlus Nord CE 4 Lite, nousi kärkisijalle kestosuosikki OnePlus Nord CE3 Liten pudotessa listan hännille loppuunmyynnin myötä. Listan puhelimista voidaan huomata treidaamisen nostavan yhä enemmän päätään kuluttajien keskuudessa, kun myös arvokkaammat puhelimet löytyvät hyviltä sijoituksilta.
Gigantin maaliskuun uutiskirje: HD-siirtymä muuttaa katselukokemuksen – Miten valita oikea televisio ja äänentoisto?27.3.2025 10:30:44 EET | Tiedote
Suomen HD-siirtymä etenee 31.3.2025, kun Yle lopettaa vanhanmalliset SD-lähetykset. Tuhannet päivittävät televisioitaan, mutta miten varmistaa juuri itselle sopivimmat ratkaisut ja aikaa parhaiten kestävät laitteet? Entä miten hoitaa vanhan television kierrätys fiksusti? Tarjoamme taustatiedon ja annamme hyötyvinkit yhdessä kuluttajaelektroniikan myyntipäällikkö Toni Kiekkisen kanssa. Gigantin televisioviikot jatkuvat 6.4. asti, tarjoten asiantuntija-apua ja tarjouksia teräväpiirtosiirtymän tueksi.
Gigantin helmikuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussalla molemmat kärkisijat, puhelinten kierrätys suosittua1.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helmikuun myydyimpien puhelinten listalla nähdään tuttuja nimiä. OnePlus Nord CE3 Lite on jälleen kärjessä, ja sen päivitetty versio OnePlus Nord CE4 Lite seuraa tiiviisti perässä. Kevään uutuusmallit odottavat vielä saapumistaan. Kuluttajat ovat jo nyt päivittämässä puhelimiaan, kun vanhempien mallien hinnat laskevat. Vanhoista puhelimista saa Gigantissa extrahyvistystä kampanjoiden ansiosta.
Gigantin helmikuun uutiskirje: Keraaminen työtaso ohittamassa kvartsitasot – näin keittiötrendit muuttuvat19.2.2025 13:58:47 EET | Tiedote
Alkuvuosi tuo uutta ilmettä suomalaiskeittiöihin ja sisustuksessa näkyy maanläheinen, käytännöllinen ja kestävä suuntaus. Mutta mikä väri on juuri nyt suosituin? Ja mikä selittää keittiötasojen yllättävän muutoksen? Gigantin Epoq-keittiöiden asiantuntija Antti Pakarinen käy läpi kevään kiinnostavimmat trendit ja antaa vinkkejä keittiösuunnitteluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme