Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingissä parannusta ilmanlaatuun – nastarengaskielto kokeilukadulle

Jaa
Helsinki pyrkii parantamaan kaupungin ilmanlaatua ja vähentämään meluhaittoja. Osalle Lönnrotinkatua suunnitellaan kolmivuotista nastarenkaiden käyttökieltoa syksystä 2022 alkaen. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan 25. tammikuuta.
Nastarengaskieltoa kokeillaan Lönnrotinkadulla Kampissa. Kuva: Henna Hovi / Helsingin kaupunkiympäristö.
Nastarengaskieltoa kokeillaan Lönnrotinkadulla Kampissa. Kuva: Henna Hovi / Helsingin kaupunkiympäristö.

Suunnitelman mukaan nastarenkailla läpiajon kieltävää liikennemerkkiä kokeillaan Lönnrotinkadulla vuosina 2022−2025. Kokeilun tavoite on selvittää nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun sekä arvioida kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta.

Tavoitteena parantaa ilmanlaatua ja vähentää liikenteen aiheuttamaa melua

Helsingin vilkasliikenteisillä kaduilla katupölypitoisuudet nousevat etenkin keväällä ihmisten terveydelle haitalliselle tasolle. Erityisen herkkiä pölyn terveysvaikutuksille ovat lapset, astmaatikot sekä sydän- ja keuhkosairauksista kärsivät.

Selvitysten perusteella keskimäärin 40−50 prosenttia katupölystä on peräisin tien päällysteestä, jota pääosin nastarenkaat irrottavat. Hiukkaspitoisuuksia voidaan pienentää vähentämällä nastarenkaiden osuutta käytettävistä talvirenkaista. Nykyisin nastarenkaiden käyttöosuus Helsingissä on noin 70 prosenttia. Helsingin ilmansuojelusuunnitelmassa asetettu tavoite on vähentää nastarenkaiden osuus 30 prosenttiin ja lisätä kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talvikauteen 2030−2031 mennessä.

Uusi tieliikennelaki mahdollistaa nastarenkaiden käyttökiellot

Nastattomien talvirenkaiden yleistymisen kannalta tehokkaimmaksi toimenpiteeksi on tunnistettu uuden tieliikennelain mahdollistamat nastarenkaiden käyttökiellot katupölyn kannalta ongelmallisilla katuosuuksilla. Myös Kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030 esittää yhdeksi katupölyn vähentämisen toimenpiteeksi nastarengasrajoitusten selvittämistä.

Kitkarenkaiden käytön ei ole todettu lisäävän onnettomuuksia kaupungeissa, joissa kitkarenkaita on valtaosa talvirenkaista. Toisaalta tutkimusten perusteella on selvää, että nastarenkaan pito-ominaisuudet ovat parempia jääkeleillä, ja kitkarenkaiden pito-ominaisuudet parempia lumipinnalla. Helsingissä vaikeat jääkelit ovat kuitenkin huomattavasti muuta maata harvinaisempia, ja tiepinnan jäätymistä ehkäisee suolaukseen perustuva liukkaudentorjunta. Rengastyyppiä enemmän turvallisuuteen vaikuttaa ajotapa.

Tukholmasta saatujen kokemusten perusteella katukohtaisesti asetettujen nastarengaskieltojen oletetaan vaikuttavan yleisesti nastarenkaiden vähenemiseen, jolloin myönteiset ilmanlaatuvaikutukset heijastuvat koko katuverkolle. Nastattomien talvirenkaiden yleistyminen vähentää myös uudelleenpinnoituksen aiheuttamia kustannuksia ja meluhaittoja sekä mahdollistaa hiljaisen asfaltin nykyistä laajemman käytön.

Norjassa nastarenkaiden käyttöä voidaan rajoittaa myös lupamaksujen avulla. Norjan kaupungeissa asetettiin 2000-luvun vaihteessa nastarengasmaksu nastarenkaita käyttäville. Helsingin malli perustuu nastarengaskieltoon lupamaksujen sijaan, sillä Suomessa lainsäädäntö ei mahdollista kunnille nastarengasmaksun perimistä.

Lönnrotinkadulle suunnitellaan nastarengaskieltoa vajaan kilometrin matkalle

Lönnrotinkadulle esitetty nastarengaskielto käsittää Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välisen osuuden noin 900 metrin pituudelta. Katuosuus on yksisuuntainen keskustasta länteen, ja palvelee läpiajoa Pohjoisesplanadilta Ruoholahden suuntaan sekä ajoyhteytenä Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin.

Nastarenkaat kieltävä merkki sallii edelleen kiinteistölle ajon. Siirtymät vaihtoehtoisille reiteille ovat liikennesimuloinnin mukaan maltillisia.

Vaihtoehtoinen, noin 300 metriä pidempi läpiajoreitti Ruoholahteen kulkee ensisijaisesti Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun kautta. Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin suuntautuvilla matkoilla vaihtoehtoisena reittinä palvelee Bulevardi, jolloin matka pitenee noin 200 metriä.

Kielto voi siirtää suuren osan läpiajavasta liikenteestä Pohjoiselle Rautatiekadulle. Paikallinen liikenne siirtyy Bulevardille, jossa liikennemäärän lisäys saattaa jonkin verran vaikuttaa raitiovaunuliikenteen sujuvuuteen. Katuverkon rakenteesta johtuen alueen paikalliskadut eivät muodosta houkuttelevia vaihtoehtoyhteyksiä Lönnrotinkadulle. Vaikutukset lähikatujen liikenteeseen vähenevät, mikäli kiellon myötä kitkarenkaiden osuus kasvaa. Kitkarenkailla ajaville liikenteen sujuvuus Lönnrotinkadulla paranee kiellon myötä.

Nastarengaskiellon vaikutukset Lönnrotinkadun ja lähialueen yrityksiin on arvioitu vähäisiksi, samoin autoliikenteen saavutettavuuteen perustuvat yritysvaikutukset.

Lönnrotinkadun asukkaat ja yrittäjät kutsutaan mukaan verkkotilaisuuteen 7. helmikuuta

Nastarengaskiellon valmistelussa on kuultu asukkaita sekä eri sidosryhmiä. Sidosryhmätyöpajassa keväällä 2020 näkemyksensä kiellon liikenteellisiin vaikutuksiin sekä kokeilukatujen valintakriteereihin esitti lähes 50 edustajaa muun muassa rengas- ja nastavalmistajilta, kuljetusyrityksistä, järjestöistä ja viranomaistahoilta.

Syksyn 2020 aikana asukkaille suunnatussa Kerro kantasi -kyselyssä vastauksia ja mielipiteitä nastarenkaiden kieltokokeilusta kertyi yli 2 000. Vastauksista 43 prosenttia oli nastarenkaiden käytön rajoittamisen puolesta ja 37 prosenttia vastaan ja 20 prosenttia vastauksista oli neutraaleja.

Nastarengaskiellosta järjestetään Lönnrotinkadun ja lähialueen asukkaille ja yrityksille info- ja keskustelutilaisuus verkossa maanantaina 7. helmikuuta kello 1718. Illan ohjelma ja osallistumisohjeet ovat luettavissa tapahtumatiedoissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala:


Henna Hovi
liikenneinsinööri
p. 09 310 21337
henna.hovi@hel.fi


Marek Salermo
liikenneinsinööri
p. 09 310 37106
marek.salermo@hel.fi

Kuvat

Nastarengaskieltoa kokeillaan Lönnrotinkadulla Kampissa. Kuva: Henna Hovi / Helsingin kaupunkiympäristö.
Nastarengaskieltoa kokeillaan Lönnrotinkadulla Kampissa. Kuva: Henna Hovi / Helsingin kaupunkiympäristö.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Botby gård får mångsidiga bostäder och grönska – planerna för metroområdet omarbetade enligt respons från invånarna18.10.2024 12:26:42 EEST | Pressmeddelande

Nybyggnation för omkring 1 000 invånare planeras i närheten av Botby gårds metrostation. Planeringsområdet har finputsats baserat på invånarnas synpunkter och gjorts grönare och arkitekturmässigt mer kompatibelt än tidigare med Botby gårds uttryck. Planeringsarbetet som inleddes 2020 har framskridit till ett förslag till detaljplan som behandlas av stadsmiljönämnden tisdagen den 22 oktober. Staden har som mål att de nya bostäderna ska kunna börja byggas redan 2026.

Puotilaan monipuolisia asuntoja ja vehreyttä – metroalueen suunnitelmia muokattu asukkailta saadun palautteen pohjalta18.10.2024 12:26:42 EEST | Tiedote

Puotilan metroaseman ympäristöön suunnitellaan uutta rakentamista noin 1000 asukkaalle. Suunnittelualuetta on hiottu asukkailta saatujen näkemyksien pohjalta aiempaa vehreämmäksi ja arkkitehtuuriltaan Puotilan ilmeeseen yhteensopivammaksi. Vuonna 2020 aloitettu suunnittelutyö on edennyt asemakaavaehdotukseksi, jota käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina 22.10. Kaupungin tavoitteena on, että uusia koteja päästäisiin rakentamaan jo vuonna 2026.

Versatile apartments and greenery for Puotila - changed plans around metro station area based on resident feedback18.10.2024 12:26:42 EEST | Press release

New construction is planned in the vicinity of Puotila metro station for about 1,000 residents. Based resident feedback, the planned area has been refined to be greener and more compatible with Puotila's general architectural look. The planning work started in 2020 has progressed to the zoning plan proposal, which will be on the agenda of the Urban Environment Committee on Tuesday, 22 October. The city's goal is to start building new homes as early as 2026.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye