Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsinki suunnittelee keskustan kävelyalueiden laajentamista - tulevista toimenpiteistä tietoa jatkosuunnitteluun

Jaa
Helsinki suunnittelee käveltävän keskustan laajentamista osana ydinkeskustan viihtyisyyden, elinvoiman ja elämyksellisyyden kehittämistä. Uusia kävely- ja pyöräilyalueita suunnitellaan toteutettavaksi Esplanadeilla, Kasarmikadulla, Erottajankadulla, Korkeavuorenkadulla Designmuseon edustalla ja Lönnrotinkadulla. Uusista alueista kerätään kokemuksia ja tietoa ydinkeskustan tulevien liikennejärjestelyjen suunnitteluun. Kävely- ja pyöräilyalueiden toteuttamisen periaatteita käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa 1. marraskuuta. Muutokset tehdään kesän 2023 alussa ja ne jatkuvat alustavasti loppuvuoteen 2024.
Kasarmikatu oli yksi vuoden 2022 kesäkaduista Helsingissä. Kuva: Susa Junnola.
Kasarmikatu oli yksi vuoden 2022 kesäkaduista Helsingissä. Kuva: Susa Junnola.


Uudet kävelyalueet näkyvät voimakkaimmin Pohjois- ja Eteläesplanadeilla, sillä ne soveltuvat luontevasti kävelyyn ja oleiluun ihmisvirtojensa ja kivijalkaliikkeidensä vuoksi. Helsingin äskettäin tekemän, kesäkatuja ja kaupunkiympäristön viihtyisyyttä koskeneen asukaskyselyn mukaan kaupunkilaiset toivovat lisää kävelymahdollisuuksia ja vehreyttä erityisesti Pohjoisesplanadille.

Esplanadeilla ajoradat muutetaan yksikaistaisiksi. Huoltoliikenne kuitenkin turvataan, sillä lastauspaikat jätetään molemmille kaduille. Pohjoisesplanadilla kävelyaluetta levennetään väliaikaisin rakentein. Eteläesplanadilla ajoradalta vapautuu tilaa pyöräilyyn.

Lönnrotinkadulla ajorata kavennetaan yksikaistaiseksi, ja kadulle lisätään pyöräkaista länteen ajaville pyöräilijöille. Myös kävelymahdollisuudet paranevat.

Uudistuksia nähdään myös Erottajankadulla, Kasarmikadulla sekä Designmuseon aukiolla ja sen edustalla Korkeavuorenkadulla, joilla toteutettiin onnistuneesti kesäkatuja viime kesänä. Kaduilla annetaan tilaa kävelylle ja oleilulle, ja niille tuodaan kukka- ja kasvilaatikoita sekä penkkejä.

Muutoksilla pyritään selkeämpään kävelykatujen verkostoon ja sujuviin yhteyksiin aukioiden ja kävelyalueiden välillä.

Kokemuksia kerätään yrityksiltä ja kaupunkilaisilta

Kävelyalueiden suunnittelussa hyödynnetään kesäkaduista saatuja kokemuksia. Esplanadeilla laajenevia kävelyalueita suunnitellaan alueen keskeisten yritysten ja kiinteistönomistajien kanssa yhteisissä työpajoissa.

Suunnitteluratkaisuista kerätään palautetta kokeilun aikana mukana olevien katujen kiinteistönomistajilta, yrityksiltä ja kaupunkilaisilta, jotta tulevia liikennejärjestelyitä voidaan suunnitella kaikille osapuolille toimiviksi.

Tavoitteena viihtyisä ja vetovoimainen ydinkeskusta

Helsingin tavoitteena on viihtyisämpi, elinvoimaisempi ja elämyksellisempi ydinkeskusta. Kävelyn edistäminen on nostettu tärkeäksi keskustan vetovoimatekijäksi Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025. Kävelymahdollisuuksien kehittämisen puolesta on linjannut myös kaupunginhallitus. Kaupunginhallitus päätti tammikuussa 2021 kävelykeskustan laajentamisen jatkosuunnittelusta ja hyväksyi keskustavision, jossa tähdätään muun muassa parempiin kävelymahdollisuuksiin ydinkeskustassa. Lisäksi kaupunginhallitus hyväksyi maaliskuussa 2022 Helsingin ensimmäisen kävelyn edistämisohjelman.

"Hyvät puitteet kävelyyn ja oleiluun houkuttelevat ihmisiä viettämään aikaa ydinkeskustassa. Tutkimusten ja muista kaupungeista saatujen kokemusten mukaan runsaammat kävelijämäärät lisäävät kauppojen asiakasmääriä ja liikevaihtoa. Lisäksi kävelykeskustan laajentaminen parantaa kävelijöiden turvallisuutta ja tukee Helsingin ilmastotavoitteita", sanoo Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen.

Helsinki kehittää ydinkeskustaa suunnitelmallisesti lähivuosina. Työn raamina toimii vuoteen 2032 ulottuva maankäytön kehityskuva, joka ohjaa myös liikenteellisiä ratkaisuja. Kävelyä edistäviä toimenpiteitä suunnitellaan tulevassa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, jossa hyödynnetään ensi kesänä toteutettavista ratkaisuista saatava tieto ja kokemukset. Tavoitteena on kehittää liikennejärjestelyjä keskustan elinvoimaa tukeviksi. Suunnitelma tulee päätöksentekoon vuoden 2023 aikana.

Tulevaisuudessa myös kesäkatujen toimintamalli tukee ydinkeskustan kävelyalueiden kehittämistä. Kesäkatuja voidaan toteuttaa niin, että niiden avulla selvitetään, mitkä olisivat sopivimpia pysyviä ratkaisuja kävelyn edistämiseksi.

Päätösehdotukset:
Kaupunkiympäristölautakunnan esityslista 1.11.2022

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pihla Kuokkanen
yksikön päällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
pihla.kuokkanen@hel.fi
puh. 09 31034301


Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
rikhard.manninen@hel.fi
puh. 09 31037160

Kuvat

Kasarmikatu oli yksi vuoden 2022 kesäkaduista Helsingissä. Kuva: Susa Junnola.
Kasarmikatu oli yksi vuoden 2022 kesäkaduista Helsingissä. Kuva: Susa Junnola.
Lataa
Kartta suunnitelluista kävelylle ja pyöräilylle varattavista uusista alueista Helsingin keskustassa.
Kartta suunnitelluista kävelylle ja pyöräilylle varattavista uusista alueista Helsingin keskustassa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Snabbspårvägen Vik–Malm för beslutsfattande: En ny spårvagnslinje skulle sätta fart på utvecklingen av nordöstra Helsingfors22.11.2024 09:42:38 EET | Pressmeddelande

Den allmänna planen för snabbspårvägen Vik–Malm har färdigställts. Planen behandlas i Helsingfors stadsmiljönämnd på tisdag. I den första fasen skulle spårvägen byggas från Gumtäkt till Malms sjukhus, via Vik och Malms flygplats. I den andra fasen skulle också Jakobacka få en snabbspårvägsförbindelse. Enligt nuvarande beräkningar kan byggandet inledas 2028.

Viikin–Malmin pikaraitiotie päätöksentekoon: Uusi raitiolinja vauhdittaisi Koillis-Helsingin kehittämistä22.11.2024 09:42:38 EET | Tiedote

Viikin–Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Suunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie rakennettaisiin Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle. Toisessa vaiheessa myös Jakomäki saisi pikaraitiotieyhteyden. Rakentaminen voi tämän hetken arvioiden mukaan käynnistyä vuonna 2028.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye