HKL ja CAF sopimukseen metrojunahankinnasta ja ohjaamojen kehittämisestä
Uusien M300-junien valmistuttua vuonna 2022 on M300-junia liikenteessä kaikkiaan 25 kappaletta. Lisäjunien hankinnan lisäksi nyt sovittiin CAF:n aiemmin toimittaminen M300-junien ohjaamoergonomian kehittämisestä. Hankinnoilla varaudutaan metroliikenteen laajenemiseen länteen Matinkylästä Kivenlahteen 2020-luvun alkupuolella.
- Molemmissa sopimuksissa on kyse valmistautumisesta metrolinjan pidentymiseen. Tuolloin tarvitaan paitsi lisää junia, myös parempi ajoasento kuljettajille, jotta pidempi ajomatka ei rasita kuljettajaa fyysisesti, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.
Uudet junat ovat nykyisten M300-junien tapaan läpikuljettavia, nelivaunuisia junia. Hankinnan myötä metrojunien määrä kasvaa nykyisestä 45 junasta 50:een, kun mukaan lasketaan koko HKL:n metrojunakalusto. M300-junien lisäksi liikenteessä on M200-sarjan junia 6 kpl ja M100-sarjan junia 19 kpl.
- Hankittavat junat ovat samanlaisia kuin länsimetron liikenteen aloitusvaiheessa käyttöönotetut junat lukuun ottamatta sitä, että niissä kuljettajaergonomia on jo valmiiksi huomioitu. Ne tarjoavat vanhaa kalustoa parempaa palvelua matkustajille; junissa on muun muassa ilmastointi, kertoo Artturi Lähdetie.
Junat valmistetaan kiskokalustovalmistaja CAF:n tehtaalla Zaragozassa Espanjassa. Junahankinnan kokonaishinta on 39,9 miljoonaa euroa. Hinta sisältää juniin tarvittavat varaosat. Junien suunniteltu käyttöaika on 40 vuotta.
Aiemmin toimitetut M300-junat suunniteltiin alun perin automaattiajoon. Metron automatisointiprojektin keskeytyessä HKL tilasi juniin tilapäisen kuljettajakäyttöön soveltuvan ohjaamon. Tilapäisen ohjaamon kuljettajaergonomiassa havaittiin kuitenkin puutteita, minkä vuoksi HKL käynnisti ohjaamon kehittämishankkeen.
Juniin tehdään kuljettajien työasennon parantamiseksi useita muutoksia. Kuljettajan istuin vaihdetaan, ja uudessa istuimessa on muun muassa huomattavasti nykyistä laajemmat säätömahdollisuudet. Myös ajopöytä uusitaan, ja jatkossa kuljettajalla on mahdollisuus ajaa myös seisoma-asennossa. Kuljettajan työasentoa parantaa myös uusi ajokahva, joka on nykyiseen verrattuna lähempänä kuljettajaa. Lisäksi muun muassa poljintaso vaihdetaan säädettäväksi ja ilmanvaihtoa parannetaan.
Ohjaamon muutokset tehdään kaikkiin kahteenkymmeneen vuosina 2016-2017 toimitettuun M300-sarjan metrojunaan. Muutostyöt on määrä tehdä HKL:n Roihupellon metrovarikolla vuosien 2021-22 aikana.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Ruskeasuon varikko tarjoaa nykyaikaiset tilat raitiovaunujen liikennöinnille ja kunnossapidolle14.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy käynnistää raitiovaunujen liikennöinnin ja kunnossapidon uudella Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolla vaiheittain marras-joulukuun aikana. Toiminnassa on huomioitu niin nykyaikaisen varikon vaatimukset kuin ympäristökin.
Kalasatamasta Pasilaan -hanke sai Suomen ensimmäisenä raitiotiehankkeena BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksen12.11.2024 14:15:00 EET | Tiedote
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa panostettiin poikkeuksellisen vahvasti vastuullisuuteen. Vastuullisten toimenpiteiden toteutuminen vahvistettiin marraskuussa 2024 BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksella, jonka BRE Akatemia myönsi hankkeelle toiseksi parhaalla arvosanalla kiitettävä.
Muistutuskutsu medialle: Tervetuloa tutustumaan uuteen Ruskeasuon raitiovaunuvarikkoon!11.11.2024 13:59:47 EET | Kutsu
Kaupunkiliikenne Oy ottaa uuden Ruskeasuon raitiovaunuvarikon käyttöön vaiheittain marras-joulukuun vaihteessa. Nyt tarjoamme medialle mahdollisuuden nähdä uusi varikko ennen sen käyttöönottoa. Tilaisuus järjestetään 14.11. klo 10 alkaen Ruskeasuolla osoitteessa Nauvontie 3. Varikosta ja sen tulevasta käytöstä ovat kertomassa mm. Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen, liikennöintiyksikön johtaja Johan Nykvist ja kunnossapitoyksikön johtaja Antti Vigelius sekä asiantuntijoita. Kierroksen lopuksi on mahdollista vierailla myös varikon vuokralaisen Koiviston Auton bussivarikolla. Ruskeasuon varikko tulee jatkossa olemaan yksi raitioliikenteen päävarikoista. Ilmoittaudu tilaisuuteen 12.11. mennessä osoitteeseen viestinta@kaupunkiliikenne.fi. Ilmoittautuminen on välttämätöntä turvavarusteiden varaamista ja saapumisohjeita varten.
Junatien metrosillan tuentatyöt alkavat6.11.2024 15:11:31 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa kunnostusta vaativan Junatien metrosillan väliaikaiset tuentatyöt marraskuun puolivälissä. Tuentatyöt muuttavat auto- ja kevyen liikenteen kulkureittejä Kalasataman alueella keskustan suuntaan. Metroliikenteelle ei ennakoida aiheutuvan muutoksia.
Vartiolahden metrosillan korjaustyöt aiheuttavat liikennöintikatkon keväästä syksyyn 20255.11.2024 09:07:29 EET | Tiedote
Helsingin kaupunginhallitus päätti Vuosaareen johtavan Vartiolahden metrosillan kunnostamisesta. Työ aiheuttaa metroliikenteeseen katkon Vuosaaren ja Rastilan asemille touko-syyskuussa vuonna 2025, jolloin metron pääteasemana on Puotila.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme