HSL pitää ehdotettua alv-poistomallia epäonnistuneena ja ehdottaa tilalle vaihtoehtoista mallia
HSL pitää huonona hallituksen esittämää arvonlisäveron väliaikaista poistamista joukkoliikenteeltä. Toteutuessaan se aiheuttaisi arviolta 6 miljoonan euron lisäkustannukset HSL:lle, mikä lisäisi lippuhintojen korotustarvetta entisestään.
Lisäksi HSL pitää veromuutoksen aikataulua teknisesti mahdottomana toteuttaa kaikissa myyntikanavissa. HSL esittää tilalle vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan lippujen hintoihin ja sitä kautta matkustajille ilman, että se aiheuttaa merkittävää kustannusten kasvua ja kehitystoimenpiteiden hidastumista HSL:lle.
HSL-liikenteessä tehdään 60-70 % Suomen joukkoliikennematkoista. HSL tilittää valtiolle arvonlisäveroa joukkoliikenteen lipputuloista henkilökuljetusten arvonlisäverokannan 10 %:n mukaisesti. Hallitus esittää arvonlisäveron väliaikaista poistoa henkilökuljetuksista aikavälillä 1.1.-30.4.2023.
HSL:n ehdottama malli on kaikkien alueen veronmaksajien ja joukkoliikenteellä matkustavien edun mukainen sekä yhteiskuntataloudellisesti parempi.
”Kaikki väliaikaisesta alv-poistosta johtuvat ylimääräiset kustannukset nostavat kokonaistarkastelussa lippujen hintoja. Siksi HSL:n onkin vaikea ymmärtää hallituksen esitystä, jonka vaikutus olisi asiakkaille täysin päinvastainen, kuin mitä muutoksella tavoitellaan”, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen toteaa.
Vaihtoehtoinen malli
HSL ehdottaa vaihtoehtoiseksi toteuttamistavaksi HSL:lle maksettavaa suoraa valtion tukea, joka HSL:n tulee kohdentaa lippujen hintoihin tammi-huhtikuussa 2023. Tämä olisi helposti lyhyehkölläkin aikataululla toteutettavissa oleva keino helpottaa kotitalouksien matkalippujen hankintaa.
HSL:n lippujen hinnoissa on ensi vuodelle nousupaineita. HSL:n hallitus päättää ensi vuoden lippujen hinnoista syksyn aikana. Hintapäätöksestä sekä valtion tuen suuruudesta riippuen tuki joko pienentäisi lippuhintojen korotuksia tai alentaisi lippuhintoja tämänhetkisistä hinnoista.
”Hallituksen valmistelema alv-alennus aiheuttaisi HSL:lle merkittäviä kustannuksia ja nostaisi painetta lippuhintojen korotuksille entisestään. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista. Siksi esitämme vaihtoehtoista mallia, jossa tuki kohdentuisi suoraan joukkoliikenteen matkustajille ilman kustannusten kasvua HSL:lle ja uutta lisäpainetta lippuhintojen korotuksille. Vaihtoehtomme vaikutukset valtion talouteen olisivat yhtäläiset alv-alennuksen kanssa. Lisäksi sillä saavutettaisiin suurempi vaikuttavuus nimenomaisesti kestävien kulkumuotojen suosion kasvattamiseen”, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula.
“Hallituksen alv-poistoesitys on matkustajien kannalta huono. Jos matkakuluja halutaan alentaa, se on syytä tehdä suoralla valtiontuella HSL:lle. Tästä on jo hyvä käytäntö olemassa korona-ajan valtiontukien muodossa. Samaa järjestelyä kannattaa käyttää nytkin”, sanoo HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Sauri.
Väliaikaisen alv-poiston riskit
Yksinkertaiselta kuulostava alv:n väliaikainen poistaminen on osoittautumassa käytännössä erittäin monimutkaiseksi. Tilannetta kuvastaa se, että HSL:n on saanut viranomaisilta ristiriitaisia tietoja ja tulkintoja asiassa, eikä pysty perustamaan näkemystään täysin varmaan tietoon.
Varmaa on se, että yksistään alv:n väliaikaisen poistamisen vaatimat tekniset muutokset lukuisiin HSL:n ja kumppaneiden myyntijärjestelmiin aiheuttaa huomattavan suuria ylimääräisiä kustannuksia. HSL:n on arvioinut omien järjestelmämuutostensa maksavan reilut miljoonaa euroa. Muutoksia pitää tehdä yli 20 järjestelmään kahteen kertaan, sekä 1.1. että 1.5.
Lisäksi muutosten vaatima työ vaarantaa HSL:n nykyiseen lippujärjestelmään suunnitellut tietoturvapäivitykset ja aiheuttaa lipunmyyntiin häiriöitä ja tulon menetyksiä. Muutos viivästyttää myös HSL:ssä käynnissä olevaa tärkeää lippujärjestelmän uudistamishanketta noin 6 kuukautta. Hankkeen viivästyminen aiheuttaa 5 miljoonan euron lisäkustannukset, koska vanhoista lippujärjestelmistä ei päästä luopumaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Mika Nykänen, Helsingin seudun liikenne HSL, puh. 09 - 4766 4040
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula, Helsingin seudun liikenne HSL, puh. 050 575 3347
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 14.1.202514.1.2025 13:49:52 EET | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui 14. tammikuuta 2025 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Näin HSL:n joukkoliikenne kulkee vuosina 2025–2026: Työmaat muuttavat reittejä, ratikkaliikenne tihenee syksyllä14.1.2025 11:02:55 EET | Tiedote
Työmaat vaikuttavat joukkoliikenteeseen Helsingin seudulla myös vuosien 2025–2026 aikana. Raitiovaunujen liikenne tihenee syksyllä 2025, ja useille bussilinjoille tehdään kohdennettuja muutoksia. Muun muassa nämä asiat sisältyvät HSL:n liikennöintisuunnitelmaan, jonka HSL:n hallitus hyväksyi kokouksessaan tiistaina.
Hakaniemen ratikka- ja bussireitit muuttuvat 3. maaliskuuta – ratikkaliikenne Pitkänsillan yli katkeaa marraskuuhun asti9.1.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kruunusillat-raitiotien työmaa Siltasaarenkadulla muuttaa ratikkareittejä Hakaniemessä 3. maaliskuuta marraskuun alkuun asti. Pitkänsillan yli ei ole ratikkaliikennettä, joten keskustan ja Hakaniemen väli kannattaa kulkea metrolla tai bussilla. Maaliskuun ensimmäisten 2–4 viikon aikana ratikat eivät kulje Hakaniemeen lainkaan. Myös bussipysäkkien sijainnit Hakaniemessä muuttuvat. Työmaan ajaksi ratikkalinjat 6, 7 ja 9 jaetaan kukin kahdeksi eri reitiksi.
HSL:n hallituksen päätöksiä 11.12.202411.12.2024 14:41:12 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 11. joulukuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.202426.11.2024 10:46:47 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 26. marraskuuta 2024 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme