HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022: Raitiolinjojen 6 ja 9 reitit jatkuvat, nivelsähköbussit aloittavat ja koronasopeuttaminen jatkuu

Koska koronapandemia on vähentänyt kovalla kädellä joukkoliikenteen lipputuloja, HSL:llä ei ole tänä vuonna varaa lisätä merkittävästi liikenteen tarjontaa. Sekä bussi-, metro-, raitiovaunu- että lähijunaliikenteessä jatkuvat viime syksynä aloitetut sopeuttamistoimet.
HSL pyrkii kohdentamaan vuorojen harvennukset niin, että ne vastaavat liikenteen kysynnän muutoksia.
Metroliikenteessä HSL hakee säästöjä lyhentämällä ruuhka-aikoja. Raitioliikenteessä linjojen 4 ja 10 liikennöinti harvenee. Junaliikenteeseen tulee pieniä muutoksia, jotka koskevat lähinnä yksittäisiä junavuoroja. Bussiliikenteessä tehtävät säästöt tarkentuvat kevään aikana.
Tärkeimmät liikennöintimuutokset
Raitioliikenne
Raitioliikenteen merkittävimmät muutokset liittyvät uusien rataosuuksien käyttöönottoon. Telakkakadun rata tulee näillä näkymin käyttöön huhtikuussa, jolloin linjan 6 reitti jatkuu Hietalahdesta Eiranrantaan ja linjan 6T liikennöinti päättyy. Kun Atlantinkadun rata tulee käyttöön tällä tietoa toukokuussa, linjan 9 reitti jatkuu Länsiterminaaliin.
Muutosten jälkeen terminaalin vievät sekä linjat 7 että 9.
Bussiliikenne
Bussiliikenteen suurimmat muutokset johtuvat siitä, että HSL:n hallituksen aiemmin hyväksymät linjastosuunnitelmat toteutuvat tänä vuonna.
Itä-Vantaan bussilinjasto muuttuu elokuussa Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukaiseksi. Uudistus tarkoittaa muun muassa sitä, että linja 562 muuttuu runkolinjaksi 570, jolla tulee käyttöön avorahastus liikennöinnin nopeuttamiseksi.
Rautatientorille liikennöivät linjat 722 ja 724 korvataan uusilla seutulinjoilla 711 ja 721, jotka tarjoavat nykyistä tiheämmät yhteydet Helsingin itäisestä kantakaupungista Tikkurilan ja Koivukylän suuntaan.
Helsingissä tapahtuu syysliikenteen alkaessa paljon linjastomuutoksia etenkin kaupungin eteläisissä ja läntisissä osissa sekä poikittaislinjoilla. Liikenteen aloittaa kolme uutta nivelsähköbusseilla liikennöitävää runkolinjaa, 20 linja Eirasta Munkkivuoreen, linja 30 Eirasta Myyrmäkeen sekä linja 40 Elielinaukiolta Kannelmäkeen.
Lisäksi Helsinkiin tulee useita koko päivän tiheillä vuoroväleillä liikennöitäviä poikittaislinjoja.
Haagan, Kannelmäen ja Kuninkaantammen linjasto muuttuu elokuussa Haagan linjastosuunnitelman mukaiseksi. Linjat 52 ja 552 yhdistyvät uudeksi linjaksi 52, joka kulkee Kuninkaantammesta Munkkivuoren ja Munkkiniemen kautta Otaniemeen.
Linjan 17, Kallio-Munkkisaari, liikennöinti päättyy kesäliikenteen alkaessa. Kyseessä on jo säästötoimi, jolla HSL sopeuttaa tarjontaa vastaamaan kysyntää, sillä linjalla kulkee vähän matkustajia. Korvaavia yhteyksiä tarjoavat useat raitiolinjat sekä uudet runkobussilinjat.
Helsingin Laajasalossa Reposalmentien sillan purkaminen ja liittymäjärjestelyiden muutokset aiheuttavat keväällä pieniä muutoksia alueen bussilinjojen reitteihin. Sipoon suunnan bussiliikenteessä alkaa syysliikenteen käynnistyessä uusi sopimuskausi, ja linjastoon tulee samalla pieniä muutoksia.
Espoossa Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen siirtyy vuoteen 2022, joten Kuurinniittyyn ja Suurpeltoon suunnitellut bussiliikenteen muutokset toteutuvat vasta ensi vuonna.
Korjaustyöt aiheuttavat poikkeusliikennettä
Teiden ja siltojen korjaukset aiheuttavat myös tänä vuonna poikkeuksia liikenteeseen. Kipparlahden sillan korjaustyö katkaisee metroliikenteen Kulosaaren itäpuolella arviolta yhdeksän päivän ajaksi heinäkuussa. HSL järjestää työn ajaksi korvaavaa bussiliikennettä.
Pukinmäen sillankorjaus sekä Keravan asetinlaitteen uusiminen aiheuttavat muutoksia lähijunien K, I ja P liikenteeseen.
Raide-Jokerin rakentamisen aikaiset järjestelyt aiheuttanevat viivästyksiä ja poikkeusreittejä runkolinjan 550 lisäksi useille muille bussilinjoille. Hakaniemenrannan rakennustyöt katkaisevat kesällä ajoyhteyden Merihaan läpi, mistä aiheutuu muutoksia linjojen 55 ja 502 reitteihin.
Raitioliikenteessä on tiedossa poikkeusjärjestelyjä Runeberginkadun, Caloniuksenkadun ja Helsinginkadun perusparannustöiden aikana.
Asiakkaat kommentoivat suunnitelmaa poikkeuksellisen innokkaasti
Liikennöintisuunnitelma oli asiakkaitten kommentoitavana HSL:n verkkosivuilla marras-joulukuussa. Joukkoliikennesuunnittelijat kävivät kommentit läpi ja tekivät suunnitelmaan vielä pieniä muutoksia, ennen kuin se meni 19.1. HSL:n hallituksen päätettäväksi.
Kiinnostus suunnitelmaan oli tällä kertaa poikkeuksellisen suurta, sillä se keräsi noin 1 350 kommenttia, yli kymmenen kertaa aikaisempia vuosia enemmän.
Yhteyshenkilöt
Tero Anttila, osastonjohtaja, HSL, puh. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, HSL, puh. 040 161 2173
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme