HSL:n suositteluindeksi ennätyslukemissa: Korona ei huoleta enää joukkoliikennematkustajia isosti

NPS-luku ja suosittelijoiden osuus vastaajista nousivat verrattuna maaliskuussa tehtyyn tutkimukseen. Maaliskuun NPS-luku oli 33. Suositteluhalukkuus oli suurinta Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä (48) ja Helsingin B-vyöhykkeellä (42). Suositteluhalukkuus oli hyvä myös kaikilla muilla HSL-vyöhykkeillä. NPS-luku nousi maaliskuun tutkimukseen verrattuna kaikilla vyöhykkeillä paitsi Vantaan B- ja C -vyöhykkeitä, joissa se hieman laski. Eniten nousua tapahtui D-vyöhykkeellä (+21) ja Espoon & Kauniaisten B-vyöhykkeellä (+15).
Vastaajat olivat tyytyväisimpiä matkalipun ostamisen helppouteen (83 %). Tyytyväisyys nousi kaikkien paitsi yhden esitetyn laatuväittämän kohdalla. Eniten nousua tapahtui laatuväittämässä ”Koen joukkoliikenteellä matkustamisen turvallisena koronaepidemian tämänhetkisessä tilanteessa” (+11 %-yks), jonka kohdalla tyytyväisyys nousi ennätyskorkealle. Nousua tapahtui myös usean osallisuuteen liittyvän väittämän kohdalla (+5 %-yks). Hienoista laskua tapahtui väittämän ”HSL:n lippuvalikoima soveltuu omiin liikkumistarpeisiini” kohdalla(-1 %-yks).
Ilahduttavaa kehitystä on tapahtunut myös asiakaskokemuksessa asiakastarpeiden kuuntelun, osallistumismahdollisuuksien kehittämisen ja viestinnän avoimuuden saralla. Mainitut osa-alueet osoittavat noususuuntaan.
Etätyöpäivien määrä hienoisessa laskussa
Vaihtuvana kysymysteemana kysyttiin etätöistä ja -opiskelusta viimeisten 3 kuukauden aikana. 5 päivänä viikossa tehtävä etätyö on vähentynyt tasaisesti vuoden 2021 kesäkuulta tämän vuoden kesäkuulle. Vähintään 3 päivänä viikossa tehtävä etätyö on kuitenkin edelleen varsin suosittua (kesäkuussa 2022: 36 %, maaliskuussa 2022: 43 % vastaajista).
Kesäkuun toisella viikolla tehtyyn kyselyyn vastasi kaikkiaan 6 837 henkilöä. HSL kysyy asiakkailtaan neljä kertaa vuodessa HSL:n palvelun suositteluhalukkuudesta. Sähköpostilla asiakaskantaan tehtävän kyselyn perusteella lasketaan NPS-indeksiluku (Net PromoterScore), joka voi vaihdella -100…+100 välillä. Kysely tehdään maaliskuussa, kesäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa.
Yhteyshenkilöt
asiakaskokemuksen asiantuntija Katariina Kunnaton, puh: 041 527 6412, katariina.kunnaton@hsl.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme