HSL:n suurin kilpailutus tuo Helsingin Bussiliikenne Oy:lle lukuisia Itä-Helsingin ja Vantaan linjoja ajettavaksi

HSL:n kilpailussa oli mukana kaiken kaikkiaan 36 Vantaan ja Itä-Helsingin bussilinjaa, jotka Helsingin Bussiliikenne Oy voitti ajettavakseen 16.8.2021 alkaen.
Kilpailutus oli suurin, jota HSL on järjestänyt. Mukana oli 122 bussin liikenne. Autoille kertyy vuodessa ajoa yhteensä lähes 12 miljoonaa kilometriä. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin kymmenen prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 12 prosenttia linjakilometreistä. Sopimuksen kokonaiskustannukset ovat noin 33 miljoona euroa vuodessa.
Sähköbussien määrä kasvaa
Yli 40 prosenttia kilpailutuksessa vaaditusta kalustosta on sähköbusseja. Kilpailutetuille linjoille tulee 40 uutta normaalikokoista 2-akselista sähköbussia ja 18 uutta nivelsähköbussia elokuussa 2021. Nivelbussit palaavat HSL-alueen liikenteeseen yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Sähköisillä nivelbusseilla ajetaan uutta runkolinjaa 570, Mellunmäki-Lentoasema.
Kilpailutettua liikennettä ajetaan myös kuudella uudella sekä 60 käytetyllä dieselbussilla, jotka täyttävät EEV- tai Euro VI -normin päästövaatimukset. Helsingin Bussiliikenne Oy korvaa seitsemänvuotisen sopimuskauden aikana vanhoja dieselbusseja 18 sähköbussilla, joten kokonaisuudessaan liikennöitsijä hankkii kohteeseen 76 sähköbussia.
HSL kilpailutti ensimmäisen kerran liikennettä kokonaisen bussivarikon verran. Helsingin Bussiliikenne Oy vuokraa liikennöintisopimuksen mukaan Ojangon bussivarikon Vantaan kaupungin omistamalta yhtiöltä. Varikko rakennetaan Kehä III:n varteen Itä-Vantaalle.
Varikon rakennustyöt käynnistyvät toukokuun aikana. Jo huhtikuussa alueella tehdään valmistelevia töitä ja muun muassa kaadetaan puita.
Helsingin Bussiliikenne Oy sai kilpailussa liikennöitäväkseen seuraavat linjat:
92 Itäkeskus – Myllypuro – Alakiventie
92N Rautatientori – Kontula (Keinutie)
94 Itäkeskus – Kontulankaari
94A Kotikonnuntie – Kontula – Kivikko – Kotikonnuntie
94N Rautatientori – Kontulankaari
95 Itäkeskus – Keinutie
95N Rautatientori – Länsimäki – Mellunmäki
97 Itäkeskus – Mellunmäki
97N Rautatientori – Kontula (Kotikonnuntie)
97V Itäkeskus – Mellunmäki
98 Itäkeskus – Rastila
518 Ilmala – Kuninkaanmäki
570 Mellunmäki – Tikkurila – Lentoasema
587 Mellunmäki – Vierumäki
588 Länsisalmi – Sotungin koulu
588B Länsisalmi – Sotungin koulu
619 Tikkurila – Simonsilta
624 Tikkurila – Ilola – Päiväkumpu
624N Tikkurila – Kylmäoja
631 Tikkurila – Kulomäki
711 Hakaniemi – Tikkurila
717 Rautatientori – Hakunila – Tikkurila
717N Rautatientori – Jakomäki – Nissas
718 Rautatientori – Nissas
718A Rautatientori – Sotunki
721 Hakaniemi – Koivukylän asema
721N Rautatientori – Koivukylän asema
724 Tikkurila – Päiväkumpu
731 Hakaniemi – Kulomäki
731N Rautatientori – Kulomäki
734 Jokivarsi – Korso
735 Tikkurila – Mikkola
736 Tikkurila – Sotunki – Nikinmäki – Korso
736B Nikinmäki – Korso
737 Pohjois-Nikinmäki – Korso
737K Pohjois-Nikinmäki – Korso
739 Rautatientori – Nikinmäki – Korso
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 040 505 5294
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Suomalainen joukkoliikenne yhä kärkikastia kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa – HSL-alue piti neljännen sijansa vuonna 20244.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä. HSL-alue piti vuonna 2024 neljännen sijansa kaupunkien välisessä vertailussa ja päihitti muut pohjoismaiset pääkaupunkiseudut monissa laatutekijöissä. HSL-alueen saama NPS-luku on vuodesta 2021 ollut vertailussa kolmanneksi paras. Pitkän aikavälin tarkastelussa eniten kehitystä näkyy HSL-alueen vastaajien tyytyväisyydessä tarjontaan, tiedonsaantiin sekä matkustusmukavuuteen.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja keväällä, kesällä ja syksyllä2.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä, kesällä ja syksyllä vuonna 2025. HSL-junaliikenteessä on viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin toukokuussa ja syksyllä. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme