
Järvikylä kirittää koko kasvihuonealaa vastuullisuuteen – julkaisi jo toisen vastuullisuusraporttinsa

Järvikylä-tuotemerkillä yrttejä ja salaatteja tuottava Famifarm Oy haluaa vaikuttaa kotimaisen ruokajärjestelmän kestävyyteen. Vastuullisuusraportti kertoo konkreettisesti, miten yrityksen liiketoimintaa ohjaavat talouskasvun ohella vahvasti myös ekologiset ja sosiaaliset arvot.
– Vastuullisesti kasvaminen on yritysmaailman uusi normaali, ja se on meilläkin arkea, toteaa Famifarmin toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr.
Yli 90 000 ruukkua vihreää päivittäin
Järvikylän kasvihuoneissa kylvetään päivittäin noin 90 000 salaatti- ja yrttiruukkua. Yritys huolehtii ympäristövastuustaan hoitamalla ympäristöasiat järjestelmällisesti ja noudattamalla jatkuvan parantamisen periaatetta.
Kasvihuoneviljelyssä ympäristön kannalta olennaisia tekijöitä ovat lämmitys, sähkö, vesi ja ravinteet sekä jätteet.
– Jatkamme määrätietoista vihreän osuuden kasvattamista suomalaisten kuluttajien ruokalautasella lanseeraamalla uusia tuotteita ja tuoteryhmiä, jotka edustavat maukkaita ja laadukkaita kuluttajien arkea helpottavia ratkaisuja. Odotamme digitalisaation, automaation ja data-analytiikan lisäämisen parantavan entisestään kilpailukykyämme sekä alentavan ympäristökuormaamme. Nämä asiat edustavat meille tärkeitä asiakaslähtöisyyden, kannattavan liiketoiminnan sekä kehittämisen ja kehittymisen arvoja, Caroline Grotenfelt-Fyhr kertoo.
Vastuullisuusraportissa Järvikylä ilmoittaa tavoitteekseen vuodelle 2023 mahdollisimman muovittoman ja hyvin kierrätettävän kuluttajapakkauksen kehittämisen ja käyttöönoton. Tuotteissa käytettävät ruukut ovat jo biohajoavia.
Perinteet velvoittavat vastuullisuuteen
Yrityksen toimintaympäristö Järvikylän kartanon mailla muistuttaa päivittäin siitä, että vastuullisuus, kehitys ja jatkuvuus tukevat toisiaan.
– Sukutilalla on 350 vuoden aikana maatalouden ohella toiminut myös kansakoulu, meijerikoulu ja sotasairaala – sosiaalista vastuuta on siis vaalittu ennenkin, Grotenfelt-Fyhr kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Caroline Grotenfelt-Fyhr, caroline.grotenfelt-fyhr@famifarm.fi, +358 40 586 2293
Markkinointi- ja viestintäjohtaja Jaana Heikkilä, jaana.heikkila@famifarm.fi, +358 40 351 5331
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Järvikylä-merkin takana on vuonna 1987 perustettu suomalainen perheyritys Famifarm Oy. Yhtiö tarjoaa suomalaisille kotimaisia, tuoreita ja puhtaita ruukkusalaatteja ja -yrttejä ympäri vuoden ja on alan markkinajohtaja Suomessa. Tänä päivänä Järvikylän tuotteiden parissa työskentelee yhteensä 172 henkeä, ja mukana toiminnassa ovat tiivisti myös perustaja Karl Grotenfeltin lapset, sisarukset Albert ja Caroline. Järvikylä-tuotemerkillä myytävät salaatit ja yrtit kasvatetaan vuodesta 1674 toiminnassa olleella sukutilalla laadulla, huolella ja rakkaudella. Varmistaakseen korkean laadun toiminnan jokaisessa vaiheessa yhtiö on sitoutunut noudattamaan Bureau Veritaksen myöntämää ISO 9001:2015 laatustandardia, Kauppapuutarhaliiton myöntämää Laatutarha-ohjeistoa sekä Puutarhaliiton myöntämää IP Kasvikset Perussertifiointia. Järvikylä on osa pakkausten tuottajavastuuta valvovaa Rinkiä, johon kuuluvat yritykset ovat sitoutuneet järjestämään pakkausjätteidensä keräyksen ja kierrätyksen kokonaisuudessaan Suomessa sekä vastaamaan siitä aiheutuvista kustannuksista. Tuottajavastuujärjestelmän ansiosta vain pieni osa Järvikylän käyttämien pakkausten kokonaiskäytöstä jää hyödyntämättä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.