Junaliikenteen kilpailu ratkesi: HSL:n junia liikennöi VR myös 2020-luvulla
Kilpailutuksen tavoitteena oli parantaa niin Helsingin seudun junaliikenteen laatua kuin myös sen taloudellista kestävyyttä. Nämä tavoitteet toteutuivat.
Kilpailutuksen tuloksena sopimukseen kuuluvien tehtävien hintataso on alentunut jopa 40 prosentilla vuodesta 2015 lähtien. Junaliikenteen kokonaiskustannusten säästö on noin 24 prosenttia, ja 10 vuoden sopimuskaudella säästöjä syntyy arviolta 275 miljoonaa euroa. Uusi sopimus tuo junaliikenteeseen merkittäviä tehostamistoimenpiteitä ja hinnan alennuksia vielä nykyisestä hintatasosta.
”Tämä on meille erityisen tärkeää varsinkin nyt, kun koronaviruksen aiheuttama taloudellinen ahdinko rasittaa talouttamme rankalla kädellä vielä vuosia”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Hinnan lisäksi uudessa sopimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota liikenteen laadun ja palvelun kehittämiseen.
”Saavutimme kilpailutuksella toivotun lopputuloksen: mahdollisuuden entistä parempaan junaliikenteeseen HSL-alueella”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila. ”Samalla junat ovat entistä vahvemmin osa HSL:n muuta liikennettä siinä missä vaikkapa bussit, ratikat ja metro.”
Uuden sopimuksen myötä HSL:llä on entistä suurempi vastuu junaliikenteen palvelutasosta, ja esimerkiksi junien matkustajainformaatio muuttuu yhdenmukaisemmaksi HSL:n muun liikenteen kanssa.
Sopimus sisältää junien liikennöinnin lisäksi niiden kunnossapidon. HSL tarjoaa liikennöitsijälle tarvittavan junakaluston, jonka se on vuokrannut Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:ltä.
Taustalla monivuotinen projekti
Nyt päätökseen tullut kilpailutus käynnistyi vuonna 2017, ja se toteutettiin niin kutsutulla kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä.
Ensimmäisessä vaiheessa arvioitiin tarjoajien soveltuvuutta kilpailuun, ja kelpoisuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat pääsivät mukaan neuvottelumenettelyyn. Tarjouksen jätti lopulta kaksi tarjoajaa, VR ja Go-Ahead Group. Go-Ahead Groupin tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena, mutta VR oli parempi myös tarjousten vertailussa sekä laadun että hinnan pisteissä.
Junaliikenteen kilpailutusta on valmisteltu HSL:ssä ja sen edeltäjässä YTV:ssä melkein koko 2000-luvun ajan. Vuonna 2004 perustettiin kalustoyhtiö Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, joka omistaa kaikki HSL:n liikenteessä käytettävät 81 Flirt-junaa. Kalustoyhtiö vuokraa junat HSL:lle, joka puolestaan luovuttaa junat edelleen liikennöitsijälle.
Tuo liikennöitsijä on tähänkin mennessä ollut VR, jolta HSL on tilannut liikenteen aiemmin suorahankintana.
Kymmenvuotinen sopimus voimaan kesäkuussa 2021
Uusi sopimuskausi alkaa 27.6.2021 ja on voimassa kymmenen vuotta. Sopimus sisältää lisäksi kolme optiovuotta. Sopimuksen arvo on vuodessa 36 miljoonaa euroa ja noin 400 miljoonaa koko sopimuskaudella.
Yhteyshenkilöt
Tero Anttila
osastonjohtaja, joukkoliikenneosasto
p. 050 555 2932
Kimmo Sinisalo
projektijohtaja
p. 09 4766 4248
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Väärennettyjen lippujen käyttäminen joukkoliikenteessä on rikos21.8.2024 08:15:39 EEST | Tiedote
HSL havaitsee liikennevälineissään viikoittain väärennettyjä lippuja eli feikkilippuja. Väärennetty lippu tarkoittaa aitoa matkalippua jäljittelevää kopiota. HSL:n 21. elokuuta alkavassa kampanjassa viestitään erityisesti nuorille, että väärennettyjen lippujen käyttö on rikos - se on ihan lipun laitonta.
Ratikkalinjan 13 avautumista juhlistetaan avajaistapahtumalla Kalasatamassa8.8.2024 13:53:28 EEST | Tiedote
Maanantaina 12.8. avautuvaa ratikkalinjaa juhlitaan kaikille avoimessa avajaistapahtumassa Kalasatamassa. Raitioliikenne uudella linjalla käynnistyy aikataulun mukaisesti jo varhain maanantaiaamuna. Juhlatapahtuma alkaa iltapäivällä kauppakeskus Redin edustalla. Tilaisuuden avaa Helsingin pormestari Juhana Vartiainen.
Joukkoliikenne siirtyy syysaikatauluihin 12.8. – parannamme palvelua ja perustamme uusia linjoja8.8.2024 13:23:33 EEST | Tiedote
HSL:n joukkoliikenne siirtyy syysaikatauluihin maanantaina 12.8., ja linjat alkavat kulkea tiheämmin kesäkauteen verrattuna. Samalla teemme parannuksia joukkoliikenteeseen: muun muassa uusi ratikkalinja 13 ja Kehä I:n poikittaislinja 554 aloittavat.
Poikittainen raitiolinja 13 yhdistää kiskoilla Kalasataman ja Pasilan6.8.2024 13:33:43 EEST | Tiedote
Raitiolinjan 13 liikenne alkaa 12.8. Uusi linja avaa nopean poikittaisen kiskoyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille. Joukkoliikenteen vetovoima kasvaa, kun Helsingin nopeimmin kasvavat alueet yhdistyvät raiteilla toisiinsa. Uusi linja myös tukee HSL:n ja Helsingin kaupungin tavoitetta tehdä joukkoliikenteestä päästötöntä ja energiaa säästävää.ull
Muistutuskutsu medialle: Tervetuloa tutustumaan raitiolinjaan 13!1.8.2024 13:37:29 EEST | Kutsu
Helsingin raitiotieverkko vahvistuu maanantaina 12.8. uudella nopealla poikittaisella linjalla 13, joka liikennöi Kalasataman ja Pasilan välillä. Kutsumme toimituksenne tutustumaan uuteen linjaan tiistaina 6.8. klo 12 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme