Kaisantunnelin rakentaminen vaikuttaa liikkumiseen päärautatieaseman laiturialueella tammikuusta alkaen
Tunnelin päät tulevat olemaan Töölönlahdenkadulla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa. Tunneli rakennetaan nykyisen jalankulkutunnelin pohjoispuolelle. Tunneleilla on yhteinen sisäänkäynti itäpäässä.
Muutoksia kulkemiseen laitureille 1 ja 2 sekä 17-19
Laitureiden 1 ja 2 alku on jo rajattu tunnelin itäpään työmaa-alueeksi. Matkustajat kiertävät laitureille 1 ja 2 laituria 3 pitkin.
Ensimmäiset työvaiheet itäpäässä liittyvät laiturien purkuun, maanpoistoon ja kaapeleiden siirtoon.
Kaisantunnelin länsipäässä työmaajärjestelyjen vaikutukset liikkumiseen ovat suuremmat.
Junien pysähtymispaikka muuttuu raiteilla 18 ja 19
- Sunnuntaista 3.1. klo 9.15 eteenpäin junat pysähtyvät lähes 100 metriä kauempana asemasta raiteilla 18 ja 19. Tämän seurauksena matkustajien kävelymatkat näillä laitureilla pitenevät.
Aitaamisen vaihe 1 länsipäässä
- Työmaan aitaaminen alkaa 4.1.
- Aita rakennetaan Töölönlahdenkadun ja laiturin 19 välille. Kulku laiturille 19 on rappusia pitkin Töölönlahdenkatu 3:n kulmalta. Laituria 19 pitkin pääsee vielä tässä vaiheessa kulkemaan asemalle.
- 4.1. lähtien esteetön kulku Töölönlahdenkadulta laitureille ja asemalle on kiertämällä Töölönlahdenkatu 5 -kiinteistön ympäri Elielinaukiolle.
Aitaamisen vaihe 2 länsipäässä
- Tammikuun aikana työmaa-aluetta laajennetaan. Laiturin 19 aseman puoleinen pää jää oheisen kuvan mukaisesti kokonaan työmaa-aidan sisälle ja aita rakennetaan laitureille 17-18.
- Jalankulkijoille rakennetaan tammikuun loppupuolella reitti raiteiden 18 ja 19 yli. Kävelyreitit ovat silloin oheisen kuvan mukaiset.
Kuvassa on esitetty kulku laitureille 17-19 tammikuun lopulla. Työmaa-aidat ja opasteet ohjaavat matkustajia. Urakoitsija päivittää ajankohtaista tietoa järjestelyistä hankkeen Facebook-sivulle ja verkkosivulle.
Ensimmäisinä työvaiheina länsipäässä tehdään puskimien siirrot raiteilla 18 ja 19. Aitaamisen jälkeen työmaalla alkaa maanpoisto. Tämän jälkeen edetään louhinnan työvaiheisiin alkuvuoden aikana.
Kaisantunneli helpottaa pyöräliikennettä
Kaisantunneli tuo pyöräilijöille nopean yhteyden aseman ali. Se helpottaa itä-länsi-suuntaista pyöräliikennettä huomattavasti, sillä baanalta on suora yhteys tunneliin ja Kaisaniemenpuistoon. Myös jalankulkuyhteydet paranevat ja Kaivokadulla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä vähenee.
Kaisantunneli on noin 220 metriä pitkä, noin 8 metriä leveä ja 3 metriä korkea. Pyöräkaista on 4 metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.
Tunnelin yhteyteen tulee HKL:n omistama pyöräkeskus ja pyöräpysäköinti noin 1500 polkupyörälle.
Tunnelin arvioidaan olevan kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä maaliskuussa 2023.
Tietoa rakentamisesta ja liikkumisesta laiturialueella
Kaisantunnelin urakoitsija Destia päivittää kanaviinsa ajankohtaistietoa työn etenemisestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka Repo, projektinjohtaja, Helsingin kaupunki, puh. 040 647 3671
Esa Juhantila, projektijohtaja, Destia Oy, 0400 539 302
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Det nya allaktivitetshuset ger Havsrastböle en touch av Japan – ”Hand i hand” vann arkitekturtävlingen22.11.2024 16:29:30 EET | Pressmeddelande
I arkitekturtävlingen för allaktivitetshuset i Havsrastböle har vi sökt en plan för att förnya och utvidga det nuvarande kvartershuset.
Uusi monitoimitalo tuo Meri-Rastilaan ripauksen Japania – arkkitehtuurikilpailun voitti ”Käsi kädessä”22.11.2024 16:29:30 EET | Tiedote
Meri-Rastilan monitoimitalon arkkitehtuurikilpailussa on etsitty suunnitelmaa nykyisen korttelitalon uudistamiselle ja laajentamiselle.
New multi-purpose building brings touch of Japan to Meri-Rastila – ‘Käsi kädessä’ winner of the architectural competition22.11.2024 16:29:30 EET | Press release
The architectural competition for the Meri-Rastila multi-purpose building had the objective of finding a plan to renew and expand the current community building.
Snabbspårvägen Vik–Malm för beslutsfattande: En ny spårvagnslinje skulle sätta fart på utvecklingen av nordöstra Helsingfors22.11.2024 09:42:38 EET | Pressmeddelande
Den allmänna planen för snabbspårvägen Vik–Malm har färdigställts. Planen behandlas i Helsingfors stadsmiljönämnd på tisdag. I den första fasen skulle spårvägen byggas från Gumtäkt till Malms sjukhus, via Vik och Malms flygplats. I den andra fasen skulle också Jakobacka få en snabbspårvägsförbindelse. Enligt nuvarande beräkningar kan byggandet inledas 2028.
Viikin–Malmin pikaraitiotie päätöksentekoon: Uusi raitiolinja vauhdittaisi Koillis-Helsingin kehittämistä22.11.2024 09:42:38 EET | Tiedote
Viikin–Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Suunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie rakennettaisiin Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle. Toisessa vaiheessa myös Jakomäki saisi pikaraitiotieyhteyden. Rakentaminen voi tämän hetken arvioiden mukaan käynnistyä vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme