Kaisantunnelin rakentaminen vaikuttaa liikkumiseen päärautatieaseman laiturialueella tammikuusta alkaen
Tunnelin päät tulevat olemaan Töölönlahdenkadulla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa. Tunneli rakennetaan nykyisen jalankulkutunnelin pohjoispuolelle. Tunneleilla on yhteinen sisäänkäynti itäpäässä.
Muutoksia kulkemiseen laitureille 1 ja 2 sekä 17-19
Laitureiden 1 ja 2 alku on jo rajattu tunnelin itäpään työmaa-alueeksi. Matkustajat kiertävät laitureille 1 ja 2 laituria 3 pitkin.
Ensimmäiset työvaiheet itäpäässä liittyvät laiturien purkuun, maanpoistoon ja kaapeleiden siirtoon.
Kaisantunnelin länsipäässä työmaajärjestelyjen vaikutukset liikkumiseen ovat suuremmat.
Junien pysähtymispaikka muuttuu raiteilla 18 ja 19
- Sunnuntaista 3.1. klo 9.15 eteenpäin junat pysähtyvät lähes 100 metriä kauempana asemasta raiteilla 18 ja 19. Tämän seurauksena matkustajien kävelymatkat näillä laitureilla pitenevät.
Aitaamisen vaihe 1 länsipäässä
- Työmaan aitaaminen alkaa 4.1.
- Aita rakennetaan Töölönlahdenkadun ja laiturin 19 välille. Kulku laiturille 19 on rappusia pitkin Töölönlahdenkatu 3:n kulmalta. Laituria 19 pitkin pääsee vielä tässä vaiheessa kulkemaan asemalle.
- 4.1. lähtien esteetön kulku Töölönlahdenkadulta laitureille ja asemalle on kiertämällä Töölönlahdenkatu 5 -kiinteistön ympäri Elielinaukiolle.
Aitaamisen vaihe 2 länsipäässä
- Tammikuun aikana työmaa-aluetta laajennetaan. Laiturin 19 aseman puoleinen pää jää oheisen kuvan mukaisesti kokonaan työmaa-aidan sisälle ja aita rakennetaan laitureille 17-18.
- Jalankulkijoille rakennetaan tammikuun loppupuolella reitti raiteiden 18 ja 19 yli. Kävelyreitit ovat silloin oheisen kuvan mukaiset.
Kuvassa on esitetty kulku laitureille 17-19 tammikuun lopulla. Työmaa-aidat ja opasteet ohjaavat matkustajia. Urakoitsija päivittää ajankohtaista tietoa järjestelyistä hankkeen Facebook-sivulle ja verkkosivulle.
Ensimmäisinä työvaiheina länsipäässä tehdään puskimien siirrot raiteilla 18 ja 19. Aitaamisen jälkeen työmaalla alkaa maanpoisto. Tämän jälkeen edetään louhinnan työvaiheisiin alkuvuoden aikana.
Kaisantunneli helpottaa pyöräliikennettä
Kaisantunneli tuo pyöräilijöille nopean yhteyden aseman ali. Se helpottaa itä-länsi-suuntaista pyöräliikennettä huomattavasti, sillä baanalta on suora yhteys tunneliin ja Kaisaniemenpuistoon. Myös jalankulkuyhteydet paranevat ja Kaivokadulla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä vähenee.
Kaisantunneli on noin 220 metriä pitkä, noin 8 metriä leveä ja 3 metriä korkea. Pyöräkaista on 4 metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.
Tunnelin yhteyteen tulee HKL:n omistama pyöräkeskus ja pyöräpysäköinti noin 1500 polkupyörälle.
Tunnelin arvioidaan olevan kävelijöiden ja pyöräilijöiden käytössä maaliskuussa 2023.
Tietoa rakentamisesta ja liikkumisesta laiturialueella
Kaisantunnelin urakoitsija Destia päivittää kanaviinsa ajankohtaistietoa työn etenemisestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka Repo, projektinjohtaja, Helsingin kaupunki, puh. 040 647 3671
Esa Juhantila, projektijohtaja, Destia Oy, 0400 539 302
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Vallilassa Rautalammintie suljetaan osittain autoliikenteeltä kaivuutöiden vuoksi4.10.2024 13:26:43 EEST | Tiedote
Rautalammintie on suljettu autoliikenteeltä Karstulantien risteyksen ja terveysaseman väliseltä osuudelta 7. lokakuuta alkaen. Liikenne ohjataan kiertoreitille, ja poikkeusjärjestelyn arvioidaan kestävän jouluun asti. Kaivuutyöt liittyvät Vallilanpuiston peruskorjaukseen.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 3.10.20243.10.2024 17:41:13 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 3.10.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 31.10.2024.
Byggandet av nya Långholmsgatan inleds på Kronbergsstranden – byggandet av skolan främjas2.10.2024 14:39:23 EEST | Pressmeddelande
I oktober inleder Helsingfors stad byggandet av Långholmsgatan. Gatan byggs på den nuvarande sandplanen, där oljehamnens tankar tidigare varit belägna. Byggandet av gatan främjar byggandet av den nya skolan.
Kruunuvuorenrannassa alkaa uuden Pitkäluodonkadun rakentaminen – edistää koulun rakentamista2.10.2024 14:39:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki aloittaa Pitkäluodonkadun rakentamisen lokakuussa. Katu rakennetaan nykyiselle hiekkakentälle, jossa aikaisemmin on ollut öljysataman säiliöitä. Kadun rakentaminen edistää uuden koulun rakentamista.
Construction of the new Pitkäluodonkatu street will begin at Kruunuvuorenranta – the construction of a school progresses2.10.2024 14:39:23 EEST | Press release
The City of Helsinki will start the construction of Pitkäluodonkatu in October. The street will be built in the current sandy field, where previously there have been oil port tanks. Building the street will progress the construction of a new school.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme