Kaupallinen radio täyttää 35 vuotta haastavissa olosuhteissa - uutta tutkimustietoa suomalaisten mediatottumuksista korona-aikana

Ensimmäinen suomalainen kaupallinen radio, Radio Lakeus, aloitti lähetystoimintansa Nivalassa 27.4.1985. Vain muutamaa päivää myöhemmin Helsingissä kaikuivat Radio Cityn ensimmäiset lähetykset. Samana vuonna aloitti yhteensä 18 uutta kaupallista radiokanavaa ja Suomen radioaallot olivat siirtyneet peruuttamattomasti kilpailun aikaan - ensimmäisenä maana Pohjoismaissa.
Vuosien varrella kaupallisen radiotoiminnan kilpailu vauhdittui ja ensimmäisen viisivuotisen toimilupakauden alkaessa vuonna 1989 paikallisradioita oli jo 51. City-kulttuurin syntymisen, formaattiradioiden tulon, moninaisten yhteistyömallien ja kaupallisten radioiden loputtomien luovien ideoiden myötä ala kehittyi vauhdilla vain 1990-luvun alun laman hieman hidastaessa tahtia. 90-luvun aikana kaupallinen radio kasvoi paikallistasolta ensin puolivaltakunnalliseksi ja sitten valtakunnalliseksi, kun Radio Nova aloitti toimintansa vuonna 1996.
Vuonna 2012 radioiden toimilupakausi muuttui kahdeksanvuotiseksi ja nyt vuoden 2020 alussa toimilupakausi on pidennetty 10 vuoteen. 1.1.2020-31.12.2029 toimilupakaudelle myönnettiin yhteensä 70 toimilupaa, joista 18 on valtakunnallisia tai osavaltakunnallisia ja loput paikallisia tai alueellisia. Uudessa toimiluparatkaisussa on annettu tilaa useille uusille toimijoille ja siinä on painotettu erityisesti jatkuvuutta ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan. Kymmenen vuoden toimilupakausi lupaa myös hyvää pitkäjänteiselle mainosmyynnin kehittämiselle.
”Kaupallisen radion 35-vuotinen historia on ollut täynnä toinen toistaan luovempia ammattilaisia ja toteutuksia, kovalla ja pitkäjänteisellä työllä ansaittua menestystä, hedelmällistä rajoja ylittävää yhteistyötä sekä erilaisten haastavien aikojen kohtaamista sisulla”, kommentoi kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller. ”Nyt elämme todennäköisesti koko radion historian haastavinta aikaa, jossa radiolla on oma tärkeä roolinsa ihmisten ystävänä ja arjen rytmittäjänä. Meneillään oleva virusepidemia eristää kansalaisia ja silloin radio voi muun muassa tarjota seuraa yksinäiselle sekä turvallisuutta ja rytmiä arkeen.”
Audioala kasvaa ja kaupallinen radio menestyy
Vuosi 2019 oli kaupallisen radion kuudes peräkkäinen ennätysvuosi mainosmyynneissä. Audion yleisen kasvun, digitalisoitumisen ja radioalan kovan työn ja luovuuden siivittämänä kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi vuonna 2019 6,1 % edellisvuoteen verrattuna. Ennätyksellisten kuuden viimeisen vuoden aikana radioiden vuosittainen mainosmyynti kasvoi Suomessa yhteensä 32,3 %. Alkuvuoden 2020 myynnin kasvuluvut näyttivät menevän samaan suuntaan ennen koronavirusaikaa.
Radioiden kuuntelu on myös pysynyt korkealla: vuoden 2019 aikana 90,8 % suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain. Kaupallista radiota kuunteli viikottain 73,1 %. Suomalaiset kuuntelivat vuonna 2019 radiota noin 2h 40 min päivässä. (Lähde: Finnpanel Oy, KRT, 2019)
”Vauhdilla etenevän digitalisaation mukanaan tuomat uudet radioiden kuuntelumahdollisuudet, mediatalojen vahvistuneet sisältöpanostukset ja ylipäätään audion suosion kasvu ovat kaikki olleet tärkeitä mainosmyynnin kasvun mahdollistajia viimeisten vuosien aikana”, Stefan Möller jatkaa. ”Uskon, että tämä pitkäjänteinen kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa uudella pitkällä radiotoimilupakaudella, kun pääsemme yli meneillään olevasta ikävästä poikkeustilanteesta.”
Tuore kysely: medioiden kulutus säilynyt korkealla poikkeusoloissa
RadioMedia teetätti huhtikuussa kyselytutkimuksen, jossa kysyttiin muun muassa suomalaisten median käytöstä meneillään olevassa poikkeustilanteessa. Tutkimusjaksona oli viikko 15 (6.-12.4.) ja vastaajia yhteensä 1069.
Medioiden käyttö on viimeisten poikkeusaikaviikkojen aikana lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä ja demografioissa. Kaikista vastaajista 62 % kertoi medioiden käytön lisääntyneen aikaisempaan nähden. Radion kuuntelua kertoi lisänneensä 17 % kaikista vastaajista ja 59 % sanoi sen säilyneen ennallaan.
Tutkimuksen avoimissa vastauksissa korostui radion rooli arjen rytmittäjänä ja ystävänä - radio tuo ihmisille iloa, informaatiota, viihdettä, tarjoaa seuraa, ihmisläheisyyttä, normaaliutta, pysyvyyttä, se pitää kiinni arjessa ja tarjoaa pakokeinon korona-asioista.
35v-juhlatervehdyksessä Ministeri Harakka ja tutut äänet radiosta
RadioMedia julkisti RadioGaalan päivänä 24.4. kaupallisen radion 35v-tervehdysvideon, johon osansa antoivat Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sekä lukuisat tutut äänet eri kaupallisilta radiokanavilta. Linkki alla.
Linkkejä ja materiaaleja:
RadioGaalan kaupallinen radio 35v -tervehdysvideo
Kaupallisen radion historian aikajana
#radio35-juttusarjan artikkeleita
Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Vuosi 2019 oli radiomainonnan kuudes perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 6,1% ja radiomainontaa ostettiin 69,74 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi
Kuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Johnny L
Jolla ja Venho.ai julkaisevat maailman ensimmäisen täysin yksityisen henkilökohtaisen AI-assistentin4.3.2025 10:00:02 EET | Tiedote
Jolla, suomalainen mobiiliteknologian pioneeri, jonka juuret ovat Nokian MeeGo-projektissa, ja tekoälyalusta Venho.ai haastavat Big Tech AI -ratkaisut uudella täysin yksityisellä ja henkilökohtaisella tekoälyassistentti Mindyllä. Mindy lanseerattiin Mobile World Congress 2025 -tapahtumassa Barcelonassa ja se tulee saataville Jolla Mind2 -tekoälylaitteelle huhtikuussa.
Jolla aloittaa tekoälytietokoneiden valmistuksen Salossa19.11.2024 09:00:03 EET | Tiedote
Teknologiayhtiö Jolla julkisti toukokuussa 2024 uuden Jolla Mind2 -tekoälytietokoneen. Käyttäjänsä yksityisyyttä tiukasti varjelevan Mind2-tietokoneen kehitystyö on edennyt siihen pisteeseen, että laitteen loppukokoonpano aloitetaan joulukuussa Jollan uusissa tuotantotiloissa Salo IoT Campuksen tiloissa.
Niko Saarinen on jälleen vuoden radiojuontaja! RadioGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat radiotekijät ja -teot12.4.2024 23:31:58 EEST | Tiedote
Suomen parhaat radiojuontajat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänään RadioGaalassa. Kaikkien aikojen suosituimmassa yleisöäänestyksessä NRJ:n aamushow oli voitokas: juontaja Niko Saarinen palkittiin vuoden valtakunnallisena radiojuontajana, ja NRJ Aamu vuoden radio-ohjelmana. Ammattilaispuolen Vuoden radio -pystit ojennettiin tänä vuonna Radio Pookille ja Radio Porille.
Kaiku-audiomainoskilpailu: vuoden paras audiomainos on Nollalinjan Silent night, violent night13.3.2024 22:14:59 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun voittajat julkistettiin tänään KaikuGaalassa. Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja Nollalinjan Silent night, violent night sai myös kilpailun Grand Prix -palkinnon. Vuoden mainostajan tittelin pokkasi OP Ryhmä ja uuden Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK.
Kaiku-kilpailun shortlista julki: tässä ovat ehdokkaat viime vuoden parhaiksi audiomainoksiksi16.2.2024 08:31:07 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun Kaikun shortlista julkistettiin tänään. Ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista shortille pääsi 29. Voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme