Kauppakamarikysely: Lähes puolet yrityksistä kokee vastavalmistuneiden ammattiosaamisen heikentyneen
![Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Elmo Eklund.](/data/images/00143/b5784adf-53f7-4144-b658-b911a4d48e13-w_720.jpg)
Kauppakamarikyselyn mukaan noin 43 prosenttia yrityksistä kokee, että vastavalmistuneiden ammattiosaaminen on heikentynyt viime vuosina. Noin 30 prosenttia kokee ammattiosaamisen pysyneen samalla tasolla ja noin 14 prosenttia parantuneen.
Kauppakamarit näkevät tarpeelliseksi selvittää ilmiötä tarkemmin kansallisella tasolla, sillä korkea osaaminen on Suomelle tärkeä kilpailukykytekijä.
”Yritysten kokemus vastavalmistuneiden ammattiosaamisen heikentymisestä on todella huolestuttava uutinen. Tarvitsemme enemmän tietoa ilmiöstä, sen laajuudesta ja syvyydestä. Jos ammattiosaamisen lasku ilmenee myös tarkemmista tutkimuksista, pitää korjaavien liikkeiden tapahtua nopeasti. Kauppakamarikyselyn tuloksien perusteella hälytyskellojen tulisi soida, sillä Suomella ei ole varaa siihen, ettei koulutusjärjestelmämme enää tuottaisi yhtä hyvää ammattiosaamista, kuin aiemmin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.
60 prosentti yrityksistä kokee, etteivät oppilaitokset kouluta tarpeeksi osaajia
Kauppakamarikyselyn mukaan noin 70 prosenttia yrityksistä ilmoittaa, että heillä on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Kun yrityksiltä kysytään keinoja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi, nousee kärkeen kaksi asiaa. Hieman yli 70 prosenttia piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä yritysten ja oppilaitosten yhteistyön tiivistämistä ja hieman alle 70 prosenttia koulutuksen sisältöjen kehittämistä vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
”Yritykset ja oppilaitokset tekevät jo nyt yhteistyötä, mutta kauppakamarikyselyn tulokset osoittavat selvästi, että yhteistyötä on vielä syytä syventää. Oppilaitokset eivät voi elää tyhjiössä, vaan niiden on palveltava myös elinkeinoelämän. Siksi aktiiviset ja mutkattomat suhteet alueen yrityksiin ovat välttämättömiä”, sanoo Valtonen
Keskuskauppakamarin mukaan yksi keskeinen keino vastata osaajapulaan tulevaisuudessa on varmistaa riittävät koulutusmäärät ala- ja aluekohtaisten tarpeiden mukaan. Kauppakamarikyselyn mukaan hieman yli 60 prosenttia kokee, että oppilaitokset eivät kouluta tarpeeksi osaajia yritysten tarpeisiin. Valtonen muistuttaa, että koulutusmäärien kasvattaminen vaatii myös riittävän rahoituksen, jotta koulutuksen laatu ei kärsi.
Yrityksillä on vaihtelevat kokemukset oppilaitosten tuottaman koulutuksen sisältöjen vastaavuudesta yritysten tarpeisiin. Noin 20 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, että koulutusten sisällöt vastaavat hyvin yritysten tarpeisiin ja noin 30 prosenttia kokee koulutusten sisältöjen vastaavan heikosti yritysten tarpeisiin.
”Tilanne, ei ole huono, mutta parannettavaa löytyy. Tarvitsemme lisää joustavuutta koulutusjärjestelmään, jotta oppilaitokset ja yritykset voivat yhteistyössä suunnata alueen koulutustarjontaa tarpeen mukaan. Olemme esittäneet koulutusvastuiden ja koulutusmäärien sääntelyn keventämistä, jotta koulutusjärjestelmän reagointikykyä ja -nopeutta voidaan parantaa”, sanoo Valtonen.
Kauppakamarien kysely toteutettiin 20.-23.9.2022 ja siihen vastasi yhteensä 1780 yritystä eri toimialoilta ja eri puolelta Suomea.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ValtonenJohtava asiantuntija, osaaminen, työelämä ja maahanmuutto
Puh:040 867 8250mikko.valtonen@chamber.fiKuvat
![Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Elmo Eklund.](/data/images/00143/b5784adf-53f7-4144-b658-b911a4d48e13-w_240.jpg)
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ekonomistin pikakommentti: Työvoiman kysyntä hiipuu – avoimia työpaikkoja niukasti tarjolla26.6.2024 09:01:40 EEST | Tiedote
Työllisyyskehitys oli kohtalaisen vakaata toukokuussa. Työttömänä oli Tilastokeskuksen mukaan 299 000 henkeä eli 33 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysasteen trendi pysytteli edellisen kuukauden tapaan 8,2 prosentissa, eli tällä kertaa ei lisäheikkenemistä nähty.
Yrityskysely osoittaa: Ammattikorkeakoulut kiinnostavimpia TKI- yhteistyökumppaneita yrityksille26.6.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakamareiden kyselyn mukaan ammattikorkeakoulut ovat kiinnostavimpia yhteistyökumppaneita yrityksille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä. Erityisen kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita ammattikorkeakoulut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille. Keskuskauppakamarin ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen mukaan julkisten TKI-panostusten suuntaamiselle voidaan juuri nyt vaikuttaa yritysten kasvun edellytyksiin ja lisätä pk-yritysten TKI-toimintaa.
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon jatkuva edistäminen työpaikoilla välttämätöntä25.6.2024 06:53:07 EEST | Tiedote
Pride -viikko tarjoaa erinomaisen tilaisuuden korostaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon merkitystä työpaikoilla ja yhteiskunnassa. Yhdenvertaisuuden edistämisen pitäisi kuitenkin olla osa jokapäiväistä toimintaa.
Ville Kajala nimetty Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen neuvoa antavaan toimielimeen24.6.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin johtava yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeuden asiantuntija Ville Kajala on nimetty Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen ESMAn yhteydessä toimivaan arvopaperimarkkina-alan sidosryhmäpaneeliin (Securities and Markets Stakeholder Group). Sidosryhmäpaneelin nelivuotinen toimikausi alkaa 1.7.2024.
MEN antoi huomautuksen laihaa kehonkuvaa ihannoivalle mainokselle24.6.2024 11:23:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut huomautuksen suoratoistopalvelun mainokselle. Markkinoinnin tehokeinona käytettiin provokatiivista väittämämuotoista ilmaisua ”Jeesus tykkää laihoista tytöistä”. Alaikäisten sosiaalisen epävarmuuden hyväksi käyttämisestä annettiin huomautus Storytel Oy:lle ja mainoksen etusivullaan julkaisseelle Helsingin Sanomat -lehdelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme