Kempower avaa uuden tehtaan pikalatausratkaisuille Lahteen vastatakseen kasvavaan kysyntään – uudet tilat avataan asteittain vuoden 2024 aikana

Sähköajoneuvojen latausratkaisuja valmistava Kempower laajentaa toimintojaan ja avaa uuden tuotantolaitoksen Lahteen. Yhtiö on allekirjoittanut tilavuokrausta koskevan aiesopimuksen, joka käsittää yhteensä noin 10 000 neliömetriä uuta tilaa sekä option tilojen laajentamiseen tulevaisuudessa.

• Kempower avaa uuden pikalatausratkaisujen tuotantolaitoksen Lahteen vastatakseen sähköisen liikenteen markkinan kasvuun.
  • Uudet toimitilat ovat pinta-alaltaan 10 000 neliömetriä, ja ne soveltuvat sekä tuotanto-, tutkimus- että toimistokäyttöön.
  • Kempower arvioi rekrytoivansa noin 200 uutta työntekijää Lahteen vuosien 2024–2025 aikana.
  • Uusi tuotantolaitos avataan asteittain vuoden 2024 aikana.

Uusiin tiloihin sijoitetaan tuotannon lisäksi myös muun muassa tuotekehitystä ja toimistotiloja. Uusi tuotantolaitos avataan asteittain vuoden 2024 aikana, ja käytettävä tila kaksinkertaistaa Kempowerin tuotantotilat Euroopassa. Lahden laajennus on ensimmäinen osa yhtiön kapasiteettilaajennuksia Euroopassa vuosien 2024–2025 aikana. Kempower harkitsee edelleen mahdollista tarvetta lisäkapasiteetille Euroopassa.

Kempowerin uudet tilat sijaitsevat Isku Centerissä Lahden Mukkulassa. Kiinteistö on toiminut aikaisemmin kokonaisuudessaan Iskun huonekalutehtaana. Nyt tiloissa toimii Iskun lisäksi mm. LAB-ammattikorkeakoulu ja LUT yliopisto sekä muita yrityksiä. Tilavalinta perustui muun muassa tilojen soveltuvuuteen ja laajentamismahdollisuuksiin. Osapuolet suunnittelevat ja rakentavat uudet tilat Isku Centeriin tiiviissä yhteistyössä.

Kempower laajentaa myös yliopistoyhteistyötä Lahdessa avaamalla uuden tutkimuskeskuksen LUT yliopiston Lahden kampukselle vuoden 2023 aikana.

Tutkimuskeskus sijaitsee samalla kiinteistöllä Kempowerin uusien tilojen kanssa. Paikallinen yhteistyö tarjoaa arvokkaita resursseja ja tuottaa uutta tutkimustietoa yhtiön kansainvälisen kasvun tukemiseen.

”Tuntuu hienolta laajentaa yhtiömme toimintaa sen kotipaikkakunnalla Lahdessa. Uusien toimitilojemme myötä pystymme vastaamaan luotettavien pikalatausratkaisujen kasvavaan kysyntään. Keskittämällä tuotekehityksen ja tutkimuksen lähelle tuotantoa voimme jatkaa kasvua kustannustehokkaasti, ja keskittää sähköisen liikenteen huippuosaamista Suomeen”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

”Lahden kaupungin ja Iskun aktiivinen sitoutuminen ilmastotavoitteisiin olivat merkittävässä roolissa tehdessämme päätöstä uusista tiloista. Haluan kiittää kaikkia Kempowerin asiakkaita, yhteistyökumppaneita, alihankkijoita ja työntekijöitä, jotka ovat mahdollistaneet kasvun”, Ristimäki jatkaa.

”Siitä lähtien, kun Isku on keskittänyt tuotantoaan naapurikiinteistöllä sijaitsevalle modernille tehtaalleen, on ollut hienoa nähdä, kuinka aikaisemmille tiloille on löytynyt uutta käyttöä. Tämä on erinomainen esimerkki vanhan tehdaskiinteistön uusiokäytöstä. Kempowerin saapuminen kiinteistölle on luonnollinen jatkumo sille vastuullisuustyölle, joka aloitettiin aikanaan, kun kiinteistöä uudistettiin korkeakoulukäyttöön. Tässä yhteydessä kiinteistölle rakennettiin kattava maalämpöjärjestelmä ja vuosi sitten se liitettiin paikalliseen aurinkovoimalaan. Korkeakouluyhteistyö, Kempower ja muut yritykset samalla lahtelaisella kiinteistöllä ovat omiaan luomaan uusia innovaatioita kohti vihreämpää tulevaisuutta”, sanoo Iskun General Counsel Roope Vikström.

Kempowerin tilojen laajentaminen Lahdessa on osa yhtiön kasvustrategiaa ja tavoitetta olla alan viiden suurimman toimijan joukossa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vuoteen 2030 mennessä. Tämän vuoden loppuun mennessä yhtiö avaa myös uuden tuotantolaitoksen Durhamiin, Pohjois-Carolinaan.

Lisätietoa:

Tomi Ristimäki, toimitusjohtaja, Kempower

tomi.ristimaki@kempower.com

Puh. +358 29 0021900

Roope Vikström, General Counsel, ISKU

roope.vikstrom@isku.com

Puh. +358 44 3131721

Kempower, media

Fredrik Palmén, viestinnän asiantuntija, Kempower

fredrik.palmen@kempower.com

Kempower lyhyesti

Suunnittelemme ja valmistamme luotettavia ja käyttäjäystävällisiä DC-pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Visiomme on luoda maailman halutuimpia latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa ja suurin osa materiaaleista ja komponenteista hankitaan paikallisesti.  Keskitymme kaikkiin sähköisen liikkumisen alueisiin sähköautoista rekkoihin ja busseihin, sekä työkoneisiin ja merenkulkuun. Kempowerin modulaarinen ja skaalautuva latausjärjestelmä ja maailmanluokan ohjelmisto on suunniteltu sähköautoilijoiden toimesta sähköautoilijoita varten. Näin mahdollistamme parhaan käyttökokemuksen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland – markkinapaikalla. www.kempower.com

Isku ja Isku Center lyhyesti:

Isku on suomalainen Eino Vikströmin vuonna 1928 Lahteen perustama perheyritys. Isku suunnittelee ja valmistaa kaikki tuotteensa Lahdessa. Iskun palvelut ja tuotteet ovat tunnettuja korkeasta laadustaan sekä mukavasta ergonomiastaan. Kotimaan kattavan palveluverkoston lisäksi Isku toimii Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa, Keski-Aasiassa, Ranskassa, Lähi-idässä sekä toteuttaa projekteja ympäri maailmaa. www.isku.com

Isku Center on ekologinen, aikaansa seuraava ja muuntuva yrityskeskus Lahden Mukkulassa osoitteessa Mukkulankatu 19. Kiinteistössä on Iskun tuotantotiloja ja pääkonttori sekä toistakymmentä vuokralaista. Vuokralaisista suurin on LAB-ammattikorkeakoulu, jolla on käytössään noin 24 000 m2. www.iskucenter.fi

Decatrip-hanke on saatu päätökseen – Kempower, RMC, Viking Line ja Åbo Akademi loivat yhdessä vihreän meriliikennekäytävän Turun ja Tukholman välille6.6.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2022 alkanut innovaatiohanke Decatrip on valmistunut. Hanke mahdollistaa yhden maailman ensimmäisistä vihreistä meriliikennekäytävistä. RMC tutki hankkeessa, miten jo liikenteessä olevia laivoja voitaisiin muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Yhtiöllä on nyt valmius modernisoida laivoja niin, että niiden ympäristöystävällisyys paranee.

Kempower, RMC, Viking Line, and Åbo Akademi created the world’s first green maritime corridor between Turku and Stockholm6.6.2024 09:30:00 EEST | Press release

The innovation project Decatrip, which began in 2022, has been completed. The project enables one of the world's first green maritime corridors. Rauma Marine Constructions (RMC) explored how existing ships could be modified to become more environmentally friendly. Viking Line is now equipped to modernized ships, enhancing their environmental friendliness.

Kempower ja Virta toimittavat megawattilatausjärjestelmän Hedin Superchargen uudelle sähköautojen ja -rekkojen julkiselle latausasemalle Linköpingiin27.5.2024 10:30:00 EEST | Tiedote

Johtava sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower toimittaa megawattilatausratkaisun Hedin Superchargen uusimmalle, Virran latausalustalla operoitavalle pikalatausasemalle. Hedin Supercharge on rakentanut julkisia sähköajoneuvojen pikalatausasemia eri puolille Ruotsia vuodesta 2023 lähtien. Hedin Superchargen visio on tulla yhdeksi Ruotsin johtavista sähköajoneuvojen latausoperaattoreista – sekä henkilöautoille että raskaalle liikenteelle.