Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Koronatestaus rajanylityspaikoilla: Matkustajien vastuullinen toiminta on keskeistä taudin torjunnassa (tiedotetta täydennetty)

Jaa
*Klo 15.10 julkaistusta tiedotteesta puuttui kappale tekstiä pakkokeinojen käytöstä. Se on lisätty tähän julkaisuun.* Koronaviruksen torjunta rajanylityspaikalla on moniviranomaisyhteistyötä, johon osallistuvat raja- ja liikenneviranomaisten lisäksi kunnat ja osin myös aluehallintovirastot. Aluehallintoviraston toiminta koronapandemian torjunnassa keskittyy tartuntatautilain mukaisesti kuntien ohjaukseen ja valvontaan – myös rajanylityspaikkojen terveysturvallisuusjärjestelyjen osalta. Kunnilla ja kuntayhtymillä on torjuntatyössä keskeinen operatiivinen rooli, niin myös maahan saapuvien matkustajien ohjaamisessa koronatesteihin ja testausten järjestämisessä maahantulopaikoissa. Viime kädessä matkustajien oma toiminta on kuitenkin aina avainasemassa.

Kunnat vastaavat terveystarkastusten ja koronatestausten järjestämisestä alueillaan, myös rajanylityspisteillä. Aluehallintovirasto voi tartuntatautilain perusteella määrätä kunnan järjestämään terveystarkastuksen esimerkiksi tietyssä kulkuneuvossa tai vastaavassa paikassa oleskelleille ihmisille. Käytännössä näin voitaisiin toimia esimerkiksi silloin, jos kunta ei järjestä testausta, joka olisi tarpeen koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Kunnat ovat aluehallintovirastojen näkemyksen mukaan toimineet resurssiensa puitteissa tehokkaasti, järjestäneet testimahdollisuuden rajanylityspaikoilla ja ohjanneet ns. korkean koronariskin maista tulevat matkustajat testeihin.

Tartuntatautilain peruslähtökohta terveystarkastuksiin osallistumisessa on vapaaehtoisuus. Tartuntatautilain mukaan aluehallintovirasto voi päättää, että terveystarkastukseen osallistuminen on henkilölle pakollista, jos se on yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen estämiseksi välttämätöntä. Päätöstä edeltäisi vapaaehtoisen terveystarkastuksen tarjoaminen. Tarkastuksen osana voitaisiin ottaa välttämättömiä näytteitä, kuten koronatesti. Niin sanottuja massapäätöksiä ei nykylain puitteissa voi tehdä, vaan päätös pitäisi tehdä jokaisen henkilön osalta yksilöllisesti, tapauskohtaiseen harkintaan perustuen. Aluehallintovirastot eivät ole tehneet tällaisia päätöksiä toimialueillaan, eivät myöskään rajanylityspaikoissa.

Saavutettaisiinko testeihin pakottamisesta tavoiteltu hyöty?

Päätöksenteko pakollisista koronatestauksista on yksi irrallinen asia laajemmassa rajojen terveysturvallisuuskysymyksessä. Harkinnan testauksen tarpeesta tekee ensi kädessä kunnan tartuntatautiviranomainen rajanylityspaikalla, ja sitä ohjaa tutkittavan perusoikeuksien kunnioitus.

- Rajalla otettu testi kertoo vain henkilön senhetkisen tilanteen, muistuttaa aluehallintoylilääkäri Laura Nikunen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta. - Oireettoman matkustajan tulisi jäädä kahden viikon omaehtoiseen karanteeniin tai hänestä tulisi ottaa toinen testi kolmen vuorokauden kuluttua maahan saapumisen jälkeen.

Maahantulijan pitäisi joka tapauksessa olla omaehtoisessa karanteenissa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeen mukaisesti toisen negatiivisen testituloksen saamiseen saakka. Kunnan tai kuntayhtymän tartuntataudeista vastaava lääkäri voi määrätä henkilön karanteeniin, jos tämän on todettu tai perustellusti epäilty altistuneen koronavirustartunnalle eikä mahdollisen tartunnan leviämisen estämistä voida luotettavasti muuten varmistaa.

- Mikä siis olisi lisäarvo siinä, jos testistä kieltäytyjälle tehtäisiin päätös pakollisesta terveystarkastukseen osallistumisesta, jonka seurauksena henkilö määrättäisiin karanteeniin, kun testistä kieltäytyjän olisi voinut määrätä karanteeniin ilman terveystarkastustakin? Nikunen toteaa.

Viranomaisen pitää noudattaa pakkokeinojen käytössä erityisen suurta harkintaa. Pakollinen terveystarkastus ei ole oikeasuhtainen eikä välttämättömäksi katsottava toimi, jos tartuntataudin leviäminen voidaan ehkäistä määräämällä terveystarkastuksesta tai testistä kieltäytyvä henkilö karanteeniin sen edellytysten täyttyessä.

Ihmisten sitoutuminen koronaviruksen leviämistä ehkäiseviin toimintaohjeisiin on keskeisintä taudin tehokkaassa torjunnassa. Jokaisen yksittäisen ihmisten toimintaa esimerkiksi karanteenimääräysten noudattamisessa ei voida käytännössä valvoa. Pakolla tehty koronatesti ei todennäköisesti paranna ihmisen sitoutumista turvaohjeisiin, joita tarvitaan koronatestistä huolimatta.

Rajojen terveysturvallisuuden edistäminen on maahantulopaikoilla tärkeää, mutta siihen on muitakin keinoja kuin testien ottaminen väkisin oireettomalta ihmiseltä: ensisijaisesti neuvonta, selkeä ohjeistus omaehtoisesta karanteenista ja muista koronaviruksen leviämistä ehkäisevistä käytännöistä sekä testeihin ohjaaminen ja testauksen sujuvuus. Kunnat tekevät jatkuvaa työtä rajojen terveysturvallisuuden varmistamiseksi ja kehittävät toimintatapoja yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Toimintaa ohjaa lainsäädäntö sekä lääketieteellinen tietämys tartuntatautien torjunnan toimista ja niiden vaikuttavuudesta mutta myös vaikutuksista tutkittavan henkilön kannalta.

Lisätietoa:

Lisätietoa:

aluehallintoylilääkäri Laura Nikunen, p. 0295 016 564
ylijohtaja Merja Ekqvist, p. 0295 016 271
Etelä-Suomen aluehallintovirasto

aluehallintoylilääkäri Sami Remes, p. 0295 016 876
ylijohtaja Soile Lahti, p. 0295 016 800
Itä-Suomen aluehallintovirasto

aluehallintoylilääkäri Sari Kemppainen, p. 0295 017 350
ylijohtaja Kaisa Ainasoja, p. 0295 017 345
Lapin aluehallintovirasto

aluehallintoylilääkäri Katja Paakkola, p. 0295 018 093
ylijohtaja Mikael Luukanen, p. 0295 018 092
Lounais-Suomen aluehallintovirasto

aluehallintoylilääkäri Laura Blåfield, p. 0295 018 587
ylijohtaja Marko Pukkinen, p. 0295 018 582
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

aluehallintoylilääkäri Pasi Eskola, p. 0295 017 573
ylijohtaja Terttu Savolainen, p. 0295 017 551
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto

sähköpostit etunimi.sukunimi@avi.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket



Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Regionförvaltningsverket i Södra Finland gav Vanda och Kervo välfärdsområde en anmärkning för otillräckligt antal socialarbetare inom barnskyddet17.12.2024 13:50:00 EET | Pressmeddelande

Den 15 december 2023 ålade Regionförvaltningsverket i Södra Finland vid vite om 700 000 euro Vanda och Kervo välfärdsområde att senast den 9 augusti 2024 se till att socialarbetarna som ansvarar för barnens angelägenheter har högst 30 barn som sina klienter, att barnen utan dröjsmål hänvisas till de barnskyddstjänster de behöver och att det för alla barn som behöver barnskyddstjänster har utsetts en socialarbetare som ansvarar för deras angelägenheter. Den 11 oktober 2024 har Vanda och Kervo välfärdsområde gett en förklaring enligt vilken välfärdsområdet har fullgjort skyldigheterna i regionförvaltningsverkets föreläggande. Regionförvaltningsverket konstaterade i sitt beslut den 13 december 2024 att föreläggandet och vitet som föreläggandet förenades med därmed förfaller.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto huomautti Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden riittämättömyydestä17.12.2024 13:50:00 EET | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt 15.12.2023 tekemällään päätöksellä 700 000 euron sakon uhalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen huolehtimaan viimeistään 9.8.2024, että lasten asioista vastaavilla sosiaalityöntekijöillä on korkeintaan 30 lasta asiakkaanaan, tarvittaviin lastensuojelupalveluihin ohjautuminen on järjestetty lasten tarpeiden mukaisesti viivytyksettä ja kaikille lastensuojelupalveluja tarvitseville lapsille on nimetty heidän asioistaan vastaava sosiaalityöntekijä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on antanut 11.10.2024 selityksen, jonka mukaan määräyksen velvoitteet on täytetty. Aluehallintovirasto totesi 13.12.2024 antamassaan päätöksessä, että sen antama määräys ja määräyksen tehosteeksi asettama sakon uhka näin ollen raukeavat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye