Koronatuki tehostaa yritysten innovaatiotoimintaa, mutta ei ratkaise kriisin aiheuttamia ongelmia
Haaga-Helian toteuttamassa tutkimuksessa haastateltiin satunnaisotannalla johtajia yrityksistä, jotka olivat saaneet Business Finlandilta suurimman mahdollisen 110 000 euron tuen. Business Finlandin tuen tarkoituksena on auttaa yrityksiä suunnittelemaan ja toteuttamaan kehitystoimenpiteitä yrityksen uudistumisen ja jatkuvuuden varmistamiseksi.
Aineisto osoitti, että koronan aiheuttama häiriö oli yrittäjille tärkeä ja väistämätön oppimisen paikka. Kriisi ja siihen sidottu häiriörahoitus auttoivat tai jopa pakottivat yrityksiä kehittämään liiketoimintaansa, mikä loi myös pohjan kriisistä selviytymiselle. Kriisi mahdollisti yrityksille myös perustoimintojen tarkastelun, mikä oli useimmilta jäänyt aikaisemmin arjen kiireen jalkoihin. Kehittämistä ja innovaatioita, joihin ei aiemmin ollut mahdollisuutta tai aikaa, saatiin nyt vietyä eteenpäin.
Rahoitus tukee ”kriisi mahdollisuutena” -asennetta
Kriisin edetessä yritykset alkoivat aktiivisesti tarkastelemaan uuden tilanteen luomaa liiketoimintaympäristöä, ja oppiminen muuttui strategisemmaksi. Yrittäjät ja tiimit suuntasivat tekemisensä uusien toimintamallien kehittämiseen. Tutkimushaastatteluissa korostui yritysjohtajien kokemus siitä, että liike-elämä on ison murroksen kynnyksellä. Yritykset näkivät rahoituksen tärkeänä yhteiskunnan tukimuotona, joka edesauttaa omaa tekemistä (”ei jätetä yksin”, ”meihin uskotaan”) ja toimii innovaatiotoiminnan kasvualustana Suomessa laajemmin.
Vaikka rahoitushakemuksen työstäminen oli tutkittujen yritysten mukaan työlästä, oli myönnetyllä tuella merkittävä vaikutus yrittäjän omaan kokemukseen kriisin aikana sekä työyhteisön ilmapiiriin. Rahoitus auttoi yrittäjiä selviämään kasaantuvista haasteista ja tuki etätyön ja perhe-elämän yhteensovittamista.
Rahoitettu hanke nousi sekä yrittäjän että työyhteisön prioriteetiksi. Rahoituksen avulla vältyttiin lomautuksilta, edesautettiin tiimiytymistä, ylläpidettiin työhyvinvointia ja saatiin luotua uskoa oman yrityksen merkitykseen.
Yritystoiminnan jatkuminen vaatii muutakin kuin koronatuen
Tutkimustulosten perustella, koronarahoitus helpottaa tietyiltä osin yrittäjien tilannetta, toimii ponnahduslautana innovaatioille, mutta ei ratkaise kriisin aiheuttamia ongelmia kokonaisvaltaisesti tai poista yrittäjien huolta.
Monin paikoin korona pyyhki olemassa olevat verkostot pois, ja yritykset joutuvat hakemaan uusia kumppaneita markkinoilta ja etsimään tuoreita näkökulmia olemassa oleviin kumppanisuhteisiin. Haastatteluista selvisi esimerkiksi, että yritykset tiesivät vain vähän yhteistyömahdollisuuksista korkeakoulujen kanssa, ja yhteistyötä korkeakoulujen kanssa oli lähinnä työharjoittelujen muodossa. Vastauksista käy ilmi, että kehitettävää riittää, mutta korkeakouluilla ja yrityksillä on paljon mahdollisuuksia rakentaa aktiivisempaa yhteistyötä ja kehittää kumppanuuksia, jotka lisäävät liiketoimintamahdollisuuksia.
– Osassa haastatteluissa nousi esiin kokemus siitä, että vaikka häiriötilanne aiheutti epävarmuutta ja lisäsi työn määrää, pakotti muutos samanaikaisesti kokeilemaan ja omaksumaan uutta. Tämän seurauksena monen organisaation toimintatavat ja kyky kehittää toimintaansa edelleen ottivat aimo harppauksia eteenpäin. Korkeakouluilla on paljon osaamista ja annettavaa vastaavien myönteisten kokemuksien aikaansaamiseksi myös silloin, kun tilanne edelleen jatkuvan pandemian osalta hellittää, toteaa Haaga-Helian tutkimusaluejohtaja Hannu Vahtera.
Koronatuki tukee, mutta ei ole välttämätön edellytys yritysten valmistautumiselle uuteen markkinatilanteeseen. Uhasta mahdollisuuksiin siirtyminen edellyttää vahvaa markkinatuntemusta sekä yrittäjien ja yritysten valmiutta hyödyntää markkinatilannetta.
Haaga-Helian koordinoima tutkimus toteutettiin loppusyksyllä 2020 ja tammi-helmikuussa 2021. Haastatteluja tehtiin yhteensä 15.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hannu VahteraHead of R&D
Puh:+358 294471171hannu.vahtera@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Olemme kansainvälinen ja rohkea työelämän uudistaja. Tähtäämme opiskelijoidemme laadulliseen työllistymiseen ja haluamme pitää ovet auki työelämään. Profiilimme koostuu neljästä elementistä: palveluliiketoiminnasta, myynnistä, yrittäjyydestä ja korkeakoulupedagogiikasta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
MediaGuru-verkkokoulutus alkaa: tavoitteena vahvistaa ja sertifioida mediasuunnittelun osaamista Suomessa22.11.2024 09:20:50 EET | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu maksuton mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, joiden suorituksista saa sertifikaatteja. MediaGuru-sertifikaatit ovat Suomessa ainutlaatuinen tapa todentaa mediasuunnittelun osaaminen.
EU:lta apua kestävyysraportointiin – ilmaista koulutusta tulossa14.11.2024 10:40:10 EET | Tiedote
Uusi kestävyysdirektiivi (CSRD) muuttaa yli tuhannen suomalaisen yrityksen arkea, kun kestävyysraportointia on vastaisuudessa pakko tehdä. Tarvittavaa koulutusta on tähän asti ollut vain vähän – etenkin pk-yritysten kukkarolle sopivaan hintaan. Haaga-Helian EU-rahoitteinen KESTÄ-hanke tarjoaa maksutonta kestävyysraportointikoulutusta.
Haagan kampuksella juhlittiin 20-vuotista ruokatuotannon johtamisen koulutusta6.11.2024 14:08:43 EET | Tiedote
Tänä vuonna on tullut kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun ruokatuotannon johtamisen korkeakoulututkintoon tähtäävä koulutus käynnistyi Haaga-Heliassa, silloisessa Haaga Instituutin ammattikorkeakoulussa. Samalla juhlistettiin 55 vuotta täyttävää Haagan restonomikampusta.
Haaga-Helian englanninkielinen opettajankoulutus täytti 20 vuotta24.10.2024 14:11:52 EEST | Tiedote
Englanninkielinen väylä opettajuuteen on vastannut kasvavaan tarpeeseen entistä kansainvälisemmässä Suomessa. Vuosien aikana Haaga-Helian koulutuksesta on valmistunut satoja ammatillisia opettajia, jotka ovat luoneet uraa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Suomen ruokamatkailua kehitetään kohti vastuullisia ja ikimuistoisia ruokaelämyksiä16.10.2024 11:18:15 EEST | Tiedote
Miten matkailijat saisivat kokea ikimuistoisia ruokaelämyksiä Suomessa tulevinakin vuosina? Ruokamatkailustrategia vuosille 2024–2028 määrittää suuntaviivat ruokamatkailun kehittämiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme