Kotihoidon asiakkaiden läheisten mielipiteitä selvitettiin uudella kyselytutkimuksella – arvosanaksi annettiin hyvä
Aiemmin olemme selvittäneet kyselytutkimuksin vain kotihoidon asiakkaiden kokemuksia.
– Läheisillä on kotihoidossa iso rooli ja he tekevät paljon asiakkaidemme hyväksi. Tällä kyselyllä saimme tärkeää tietoa siitä, mitä läheiset meiltä toivovat ja tarvitsevat, kotihoidon johtaja Helena Venetvaara kertoo.
Yhteydenpitoon ja palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä – eniten parannettavaa löytyy ulkoilumahdollisuuksista
Valtaosa (79 %) vastanneista koki saavansa tarvittaessa yhteyden kotihoidon työntekijöihin. 67 % koki, että kotihoidon asiakkaana oleva läheinen saa riittävästi kotihoidon palveluja. 65 % oli sitä mieltä, että he ovat saaneet osallistua kotihoitopalvelujen suunnitteluun ja arviointiin.
– Olemme iloisia näistä tuloksista, mutta kehittämistyö jatkuu. Iso kiitos tuloksista kuuluu työntekijöillemme, Venetvaara kiittää.
39 % vastaajista oli sitä mieltä, että kotihoito on sopinut heidän kanssaan asiakkaana olevan läheisen arkeen osallistumisesta. 43 % kaipasi enemmän apua läheisen ulkoilussa. 35 % vastaajista puolestaan kertoi kaipaavansa enemmän neuvoja ja ohjausta läheisensä sairauteen ja terveydentilaan liittyvissä asioissa, toimintakyvyn tukemisessa ja mielenterveyteen liittyvissä haasteissa.
– Meidän on selkeästi kehitettävä vielä yhteistyötä läheisten kanssa ja selkeytettävä sitä, millä tavalla läheiset voivat halutessaan olla asiakkaan arjessa mukana ja tukena. Pyrimme myös hyödyntämään sähköistä Maisa-kanavaa yhteydenpidossa entistä paremmin, Venetvaara sanoo.
Liikkumissopimusta hyödynnetään myös ulkoilussa
Kyselyn tulosten johdosta kotihoidossa käydään kuluvan kevään aikana läpi läheisten ja asiakkaiden kanssa liikkumissopimuksia. Sopimus on osa jokaisen asiakkaan hoitosuunnitelmaa, ja siihen on kullekin asiakkaalle määritelty omat tavoitteet.
– Mietimme läheisten ja asiakkaidemme kanssa, mitkä ovat juuri niitä toimia, jotka tukevat asiakkaan liikkumista ja sujuvaa arkea. Jollekin se voi tarkoittaa päivittäistä käyntiä postilaatikolla, toiselle tuolijumppaa ja kolmannelle esimerkiksi ruoan laittoa yhdessä, Venetvaara sanoo.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin kotihoidon asiakkaiden läheisille. Kyselyn vastaajamäärä oli 1174. Tutkimus toteutettiin 24.10.–13.11.2022 välisenä aikana.
Helsingin kotihoidossa on kuukausitta noin 6800 säännöllisen kotihoidon asiakasta. Kotikäyntejä tehdään vuosittain noin 3,3 miljoona. Etäkäyntejä tehdään vuosittain noin 400 000.
Lisätietoja antaa
Helena Venetvaara, kotihoidon johtaja, p. 09 31040546
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaYksikön päällikkö, palvelu- ja henkilöstöviestintä
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiMarkus SnellmanViestintäasiantuntija
Puh:09 310 42619markus.snellman@hel.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
![Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala](/data/images/00396/92d64a5e-7c90-4203-a629-1db4aeddd746-w_300_h_250.png)
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Uusi apuvälineiden palautusautomaatti avataan Kallioon5.7.2024 13:24:10 EEST | Tiedote
Kallion perhekeskukseen aukeaa uusi apuvälineiden palautusautomaatti maanantaina 8. heinäkuuta.
Stadin sote ja brankkari 3/2420.6.2024 10:44:38 EEST | Tiedote
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uutiskirje on jälleen täynnä mielenkiintoisia aiheita Helsingin sote- ja pelastuspalveluista.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 18.6.18.6.2024 18:33:13 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kevätkauden viimeinen kokous tiistaina 18. kesäkuuta 2024. Sanna Aivio valittiin Pelastuskoulun rehtoriksi Lautakunta valitsi Helsingin Pelastuskoulun rehtoriksi sosiaali- ja terveysalan YAMK Sanna Aivion. Hän siirtyy Pelastuskoulun rehtoriksi Stadin ammatti- ja aikuisopiston koulutuspäällikön tehtävästä 1.7.2024. Aivion vahvuuksia ovat nykyaikaisen johtamisosaamisen, laaja-alaisen näkemyksellisyyden ja verkostotyön osaamisen lisäksi hyvä pelastusalan tuntemus. Hän on toiminut aikaisemmin muun muassa vastuukouluttajana pelastuslaitoksen pelastajille järjestetyssä sosiaali- ja terveysalan lähihoitajakoulutuksessa. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Lautakunnan syksyn kokousajat Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan syyskauden ensimmäinen kokous on tiistaina 13. elokuuta klo 16.15. Syksyn kokousajat ovat kaupungin verkkosivuilla.
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut juhannuksena 202418.6.2024 14:34:41 EEST | Tiedote
Helsingfors social- och hälsovårdstjänster under midsommaren 2024. Health and social services in Helsinki during Midsummer 2024.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 18.6. kokouksen ennakkotiedote14.6.2024 14:31:08 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kevätkauden viimeinen kokous on tiistaina 18. kesäkuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa muun muassa Pelastuskoulun rehtorin valintaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme