Kotihoidon asiakkaiden läheisten mielipiteitä selvitettiin uudella kyselytutkimuksella – arvosanaksi annettiin hyvä
Aiemmin olemme selvittäneet kyselytutkimuksin vain kotihoidon asiakkaiden kokemuksia.
– Läheisillä on kotihoidossa iso rooli ja he tekevät paljon asiakkaidemme hyväksi. Tällä kyselyllä saimme tärkeää tietoa siitä, mitä läheiset meiltä toivovat ja tarvitsevat, kotihoidon johtaja Helena Venetvaara kertoo.
Yhteydenpitoon ja palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä – eniten parannettavaa löytyy ulkoilumahdollisuuksista
Valtaosa (79 %) vastanneista koki saavansa tarvittaessa yhteyden kotihoidon työntekijöihin. 67 % koki, että kotihoidon asiakkaana oleva läheinen saa riittävästi kotihoidon palveluja. 65 % oli sitä mieltä, että he ovat saaneet osallistua kotihoitopalvelujen suunnitteluun ja arviointiin.
– Olemme iloisia näistä tuloksista, mutta kehittämistyö jatkuu. Iso kiitos tuloksista kuuluu työntekijöillemme, Venetvaara kiittää.
39 % vastaajista oli sitä mieltä, että kotihoito on sopinut heidän kanssaan asiakkaana olevan läheisen arkeen osallistumisesta. 43 % kaipasi enemmän apua läheisen ulkoilussa. 35 % vastaajista puolestaan kertoi kaipaavansa enemmän neuvoja ja ohjausta läheisensä sairauteen ja terveydentilaan liittyvissä asioissa, toimintakyvyn tukemisessa ja mielenterveyteen liittyvissä haasteissa.
– Meidän on selkeästi kehitettävä vielä yhteistyötä läheisten kanssa ja selkeytettävä sitä, millä tavalla läheiset voivat halutessaan olla asiakkaan arjessa mukana ja tukena. Pyrimme myös hyödyntämään sähköistä Maisa-kanavaa yhteydenpidossa entistä paremmin, Venetvaara sanoo.
Liikkumissopimusta hyödynnetään myös ulkoilussa
Kyselyn tulosten johdosta kotihoidossa käydään kuluvan kevään aikana läpi läheisten ja asiakkaiden kanssa liikkumissopimuksia. Sopimus on osa jokaisen asiakkaan hoitosuunnitelmaa, ja siihen on kullekin asiakkaalle määritelty omat tavoitteet.
– Mietimme läheisten ja asiakkaidemme kanssa, mitkä ovat juuri niitä toimia, jotka tukevat asiakkaan liikkumista ja sujuvaa arkea. Jollekin se voi tarkoittaa päivittäistä käyntiä postilaatikolla, toiselle tuolijumppaa ja kolmannelle esimerkiksi ruoan laittoa yhdessä, Venetvaara sanoo.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin kotihoidon asiakkaiden läheisille. Kyselyn vastaajamäärä oli 1174. Tutkimus toteutettiin 24.10.–13.11.2022 välisenä aikana.
Helsingin kotihoidossa on kuukausitta noin 6800 säännöllisen kotihoidon asiakasta. Kotikäyntejä tehdään vuosittain noin 3,3 miljoona. Etäkäyntejä tehdään vuosittain noin 400 000.
Lisätietoja antaa
Helena Venetvaara, kotihoidon johtaja, p. 09 31040546
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaYksikön päällikkö, palvelu- ja henkilöstöviestintä
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiMarkus SnellmanViestintäasiantuntija
Puh:09 310 42619markus.snellman@hel.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 26.11. kokouksen ennakkotiedote22.11.2024 14:15:11 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 26. marraskuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa järjestöille vuodelle 2025 myönnettäviä avustuksia sekä asiakasmaksujen korotuksia.
Stadin sote ja brankkari 5/2422.11.2024 13:06:26 EET | Tiedote
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uutiskirje on jälleen täynnä mielenkiintoisia aiheita Helsingin sote- ja pelastuspalveluista.
Myllypuron, Haagan ja Kampin asukasillat kutsuvat kuulemaan alueellisista sote-palveluista13.11.2024 08:47:33 EET | Tiedote
Marras-joulukuussa järjestetään kolme asukasiltaa, Myllypurossa, Haagassa ja Kampissa. Asukasillat ovat kaikille avoimia tilaisuuksia ja niihin ovat tervetulleita alueellisista sote-palveluista kiinnostuneet.
Tuntuuko pahalta? Et ole yksin, apua ja tietoa on tarjolla12.11.2024 08:48:57 EET | Tiedote
Nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmiin on Helsingissä tarjolla monenlaista apua. Usein varhaisessa vaiheessa löydetty tuki on kaikkein tehokkainta. Kattava palvelu- ja tietopaketti löytyy hel.fi/nuortenmieli-sivulta.
Palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla edelleen tyytyväisimmät asiakkaat7.11.2024 13:59:23 EET | Tiedote
Sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi on pysynyt korkealla tasolla: NPS-suositteluindeksi on edelleen 62. Korkeimmat suosittelulukemat saimme jälleen palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Olemme myös saaneet kiitosta korona- ja influenssarokotusten järjestelyistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme