Kotihoidon asiakkaiden läheisten mielipiteitä selvitettiin uudella kyselytutkimuksella – arvosanaksi annettiin hyvä
Aiemmin olemme selvittäneet kyselytutkimuksin vain kotihoidon asiakkaiden kokemuksia.
– Läheisillä on kotihoidossa iso rooli ja he tekevät paljon asiakkaidemme hyväksi. Tällä kyselyllä saimme tärkeää tietoa siitä, mitä läheiset meiltä toivovat ja tarvitsevat, kotihoidon johtaja Helena Venetvaara kertoo.
Yhteydenpitoon ja palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä – eniten parannettavaa löytyy ulkoilumahdollisuuksista
Valtaosa (79 %) vastanneista koki saavansa tarvittaessa yhteyden kotihoidon työntekijöihin. 67 % koki, että kotihoidon asiakkaana oleva läheinen saa riittävästi kotihoidon palveluja. 65 % oli sitä mieltä, että he ovat saaneet osallistua kotihoitopalvelujen suunnitteluun ja arviointiin.
– Olemme iloisia näistä tuloksista, mutta kehittämistyö jatkuu. Iso kiitos tuloksista kuuluu työntekijöillemme, Venetvaara kiittää.
39 % vastaajista oli sitä mieltä, että kotihoito on sopinut heidän kanssaan asiakkaana olevan läheisen arkeen osallistumisesta. 43 % kaipasi enemmän apua läheisen ulkoilussa. 35 % vastaajista puolestaan kertoi kaipaavansa enemmän neuvoja ja ohjausta läheisensä sairauteen ja terveydentilaan liittyvissä asioissa, toimintakyvyn tukemisessa ja mielenterveyteen liittyvissä haasteissa.
– Meidän on selkeästi kehitettävä vielä yhteistyötä läheisten kanssa ja selkeytettävä sitä, millä tavalla läheiset voivat halutessaan olla asiakkaan arjessa mukana ja tukena. Pyrimme myös hyödyntämään sähköistä Maisa-kanavaa yhteydenpidossa entistä paremmin, Venetvaara sanoo.
Liikkumissopimusta hyödynnetään myös ulkoilussa
Kyselyn tulosten johdosta kotihoidossa käydään kuluvan kevään aikana läpi läheisten ja asiakkaiden kanssa liikkumissopimuksia. Sopimus on osa jokaisen asiakkaan hoitosuunnitelmaa, ja siihen on kullekin asiakkaalle määritelty omat tavoitteet.
– Mietimme läheisten ja asiakkaidemme kanssa, mitkä ovat juuri niitä toimia, jotka tukevat asiakkaan liikkumista ja sujuvaa arkea. Jollekin se voi tarkoittaa päivittäistä käyntiä postilaatikolla, toiselle tuolijumppaa ja kolmannelle esimerkiksi ruoan laittoa yhdessä, Venetvaara sanoo.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin kotihoidon asiakkaiden läheisille. Kyselyn vastaajamäärä oli 1174. Tutkimus toteutettiin 24.10.–13.11.2022 välisenä aikana.
Helsingin kotihoidossa on kuukausitta noin 6800 säännöllisen kotihoidon asiakasta. Kotikäyntejä tehdään vuosittain noin 3,3 miljoona. Etäkäyntejä tehdään vuosittain noin 400 000.
Lisätietoja antaa
Helena Venetvaara, kotihoidon johtaja, p. 09 31040546
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiOuti HuidaYksikön päällikkö, palvelu- ja henkilöstöviestintä
Puh:09 310 27979outi.huida@hel.fiMarkus SnellmanViestintäasiantuntija
Puh:09 310 42619markus.snellman@hel.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta

Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 22.4. kokouksen ennakkotiedote17.4.2025 15:40:15 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla on kokous tiistaina 22. huhtikuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa asunnottomien asumispalvelujen hankintaa ja avustusten myöntämisen kriteereitä.
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut pääsiäisenä 202516.4.2025 09:03:02 EEST | Tiedote
Helsinkiläiset saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut myös pääsiäisenä.
2 miljoonaa asiointia terveysasemilla ja muita poimintoja vuodelta 202410.4.2025 13:38:51 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen vuosi 2024 sisälsi miljoonia kohtaamisia helsinkiläisten kanssa. Sekä asiakkaat että henkilöstö antoivat toiminnastamme erittäin hyvän arvion. Palvelut uudistuivat, talouden muutosohjelma tuotti tulosta ja asukkaiden ääni kuului entistä vahvemmin. Tutustu vuoden 2024 toimintakertomukseen ja asukaskyselyn tuloksiin.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 25.3.202525.3.2025 17:55:16 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui tiistaina 25. maaliskuuta 2025. Kokouksen päätöstiedote on luettavissa kaupungin verkkosivuilla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 25.3.2025 kokouksen ennakkotiedote21.3.2025 12:52:18 EET | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla kokous on tiistaina 23. maaliskuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa toimialan vuoden 2024 tilinpäätöstä ja asunnottomien asumispalvelujen hankintaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme