Maria Ohisalo: Uusi translaki parantaa transihmisten oikeuksia ja poistaa edellytyksen lisääntymiskyvyttömyydestä

Hallitus on antanut esityksen uudesta translaista eduskunnalle. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alusta. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo kommentoi uutta lakia Vihreässä blogissa.

– Translain uudistus on yksi tämän hallituksen tärkeimmistä toimista ihmisoikeuksien edistämiseksi Suomessa. Sitä on vaadittu niin kansalaisaloittein kuin mielenilmauksinkin yli hallituskausien. Olin jo hetken huolissani, että toteutuuko hallitusohjelmaan ajamamme laki sittenkään, mutta työ tuotti vihdoin tulosta, Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo toteaa.

Ohisalo kiittää kaikkia vuosikymmenen uuden translain puolesta taistelleita, joiden ansiosta uudistus oli mahdollinen.

Ohisalo iloitsee siitä, että vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä poistuu.

– Vanha laki kytkee transihmisten mahdollisuuden vahvistaa juridinen sukupuolensa lääketieteellisiin hoitoihin. Sukupuoltaan ei voi vahvistaa ilman todistusta lisääntymiskyvyttömyydestä. Käytännössä tämä on siis tarkoittanut pakkosterilisointia. Se on ollut räikeä itsemääräämisoikeuden loukkaus, Ohisalo toteaa.

Uuden lain myötä vanhemmat voivat myös muuttaa väestötietojärjestelmän tietoihin nimikkeensä vastaamaan vahvistettua sukupuolta äidiksi tai isäksi.

– Annoimme hallituksessa tällä viikolla eduskunnalle myös esityksen, jolla henkilötunnuksesta tehdään sukupuolineutraali. Sukupuolineutraali henkilötunnus parantaa ihmisten yksityisyyden suojaa, ja siitä on myös käytännöllistä hyötyä henkilötietojen hallinnoinnin kannalta, Ohisalo jatkaa.

Ohisalo korostaa, että työtä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien edistämiseksi tulee jatkaa. Vihreät tekevät töitä sen eteen, että uusi translaki saataisiin ulotettua myös alaikäisiin. Myös intersukupuolisten lasten tarpeeton kosmeettinen kirurgia tulisi kieltää translaissa. Sukupuolen vahvistamisen tulisi myös onnistua pelkällä ilmoituksella, sillä identiteetti on jokaisen oma asia.

– Ensi hallituskaudella on tärkeää parantaa muun muassa transihmisten hoitojen saavutettavuutta ja lisätä lainsäädäntöön kolmas sukupuoli moninaisten sukupuoli-identiteettien tunnustamiseksi ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien vahvistamiseksi, Ohisalo korostaa.

Lue koko teksti Vihreiden verkkosivuilta:

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.