Museokortti-järjestelmän vaikutukset museoalaan: pääsylipputulot kasvaneet 56%, kävijämäärät 35%
Museokortti otettiin käyttöön 5. toukokuuta 2015. Se on tutkitusti muuttanut museoiden käyttökulttuuria: kynnys poiketa museoon on madaltunut ja piipahtamiset lisääntyneet. Myös aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalvelujen aktiivikäyttäjiksi.
Kortteja on tähän mennessä valmistettu noin 220 000, joista voimassa on noin 160 000.
Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot, eli kertaliput ja Museokortti-korvaukset kasvoivat peräti 56 prosenttia vuosina 2014-2017. Ennen Museokortti-järjestelmää museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot olivat 13,9 miljoonaa euroa. Viimeisimpänä tilastovuotena (2017) yhteenlasketut pääsylipputulot olivat kasvaneet 21,6 miljoonaan euroon.
Museokortin hankkineet houkuttelevat museokierrokselle kortittomia tuttaviaan, joten korttijärjestelmä kasvattaa myös kertalippujen myyntiä sekä tuo lisää asiakkaita museon muiden palvelujen pariin. Museokortti mahdollistaa myös samassa näyttelyssä poikkeamisen useampaan kertaan.
– Nämä ovat valtavan hienoja lukuja, jotka kertovat myös museoiden tekemästä upeasta työstä. Museokortti ei tietenkään ole ainoa selittävä tekijä kasvulla, mutta tilastollinen korrelaatio on sangen vahva, kertoo Museokortin kehitysjohtaja Seppo Honkanen.
Museokortin myyntitulot palautetaan museoille käyntien perusteella
Museokortin myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella ja osuus tuloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin. Korttijärjestelmän perustamiseen ei ole käytetty julkista rahaa.
Pääsylipputulot helpottavat museoiden taloutta, mutta silti museotoiminnan pääasiallinen rahoitus tulee muualta kuten yhteiskunnalta tai julkisyhteisöiltä. Liiketaloudellinen voitto ei ole museotoiminnan tavoite, kuten ei kirjastojen tai muiden vastaavien kulttuuripalveluidenkaan kohdalla.
Suomalaisten museoiden keskusjärjestö Suomen museoliitto omistaa FMA Creations Oy:n, joka hallinnoi Museokortti-toimintaa. Yhtiöllä on kolme laskutuskautta: mitä enemmän Museokortteja myydään ja uusitaan, sitä suuremman korvauksen museot laskutuskaudelta saavat. Loppuvuonna myynti on yleensä suurinta ja nytkin se oli selvästi myyntitulokseltaan vuoden paras. Joulukuussa 2018 myytiin noin 50 000 Museokorttia.
– Ansaintalogiikka menee siten, että eri myyntikanavien kautta kokoamme mahdollisimman ison potin rahaa ja palautamme sen museoille. Jokaisesta korttikäynnistä korvataan museon omaan kertalipun hintaan suhteutettu osuus, Honkanen kertoo.
Museot saivat jokaisesta Museokortilla syyskaudella (9/2018-12/2018) maksetusta käynnistä 90% omasta aikuisten kertalippunsa hinnasta. Esimerkiksi Amos Rexille järjestelmä tuloutti laskutuskaudella yli miljoona euroa.
Museokortti-järjestelmää perustettaessa tavoitteeksi asetettiin museoiden kävijämäärien, tulojen ja tunnettuuden kasvattaminen. Tulokset osoittavat, että Museokortti-järjestelmä on onnistunut näissä tavoitteissa.
AVAINLUKUJA:
- Museokortti käyttöön 5.5.2015
- Järjestelmässä 280 kulttuurihistoriallista ja taidemuseota kaikkialla Suomessa
- 81% kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Taloustutkimus 12/2017)
- Noin 220 000 valmistettua Museokorttia (1/2019)
- Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1-5)
- Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot 2014-2017 +56% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
- Museoiden yhteenlasketut kävijämäärät 2014-2017 +35% (Lähde: Museoviraston museotilasto)
- Lisää avointa museodataa: https://museotilasto.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seppo Honkanen
Kehitysjohtaja
Puh. 040 833 90 59
seppo.honkanen@museot.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Museokortti
Museokortti on kärkisijoilla kulttuurietujen tarjoajien listoilla – työikäiset hakevat palautumista museovierailuista25.10.2024 08:49:49 EEST | Tiedote
Työssäkäyvät käyttävät kulttuurietujaan erityisen paljon Museokortin hankintaan. Edenredillä Museokortti on tuhansien palveluiden joukosta neljänneksi suosituin kohde, ja myös Smartumilla se on viiden kärjessä. ePassilla Museokortti on ollut kulttuuriedun toimipaikkojen TOP 5 -kärjessä joka kuukausi vuoden 2024 aikana.
Satoja menovinkkejä syyslomaviikoille – tutustu museoiden tapahtumatarjontaan ympäri Suomen!10.10.2024 15:52:18 EEST | Tiedote
Museoiden lapsille suunnatuissa tapahtumissa askarrellaan, piirretään, leivotaan, leikitään ja satuillaan. Aikuisille on tarjolla taiteilijatapaamisia, konsertteja, neulontaa, karmivia naamiaisia sekä luentoja meteoriiteista sään ääri-ilmiöihin. Kokosimme syyslomaviikkojen kiinnostavimmat vinkit alueittain.
Kansainvälisiä debyyttejä ja odotettuja kotimaisia – katso loppuvuoden kiinnostavimmat näyttelyt3.10.2024 11:40:22 EEST | Tiedote
Loppuvuoden uutuusnäyttelyt tuovat monia kansainvälisiä huippuja ensimmäistä kertaa Suomeen. Esillä on taidetta renessanssimestarilta, tanskalaista satufantasiaa sekä nykytaidetta Lähi-idästä. Tarjolla on myös odotettuja kotimaisia nimiä Tove Janssonista Anssi Kasitonniin. Kokosimme jättilistan loppuvuoden näyttelyistä ympäri Suomen.
Museokesä oli ennätysvilkas – katso oman alueesi suosikkikohteet!13.9.2024 12:16:22 EEST | Tiedote
Museokorttia käytettiin kesän aikana jälleen ennätyspaljon. Museokortti-käyntejä kertyi yli 1,1 miljoonaa, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Katso kesän 30 suosituinta Museokortti-kohdetta sekä vierailluimmat kohteet maakunnittain.
Alvar Aallon skeittialtaat, hyperrealismia ja Hello Kitty -huumaa – katso kesän puhutuimmat uutuusnäyttelyt!20.6.2024 12:03:15 EEST | Tiedote
Ihmettele hyperrealistista taidetta Tampereella, koe EGSin utopistinen suurlähetystö Helsingissä tai lähde Jyväskylään selvittämään, mitä yhteistä on Alvar Aallolla ja skeittauksella. Museokesä tarjoaa kotimaisia klassikoita, muoti-ikoneja ja kansainvälistä valokuva-, lasi- ja veistostaidetta. Kokosimme kiinnostavimmat uutuusnäyttelyt ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme