Nuorten liikenneturvallisuus huolestuttaa Loimaan seudulla
Liikenneturvallisuussuunnitelmien laadinta käynnistyi alkuvuodesta 2022. Kevään aikana hankkeessa on keskitytty nykytilan tarkasteluihin. Kuntakohtaiset taustaraportit on laadittu liikenneturvallisuustilanteesta (ml. liikennerikokset), koetusta turvallisuudesta (asukaskysely) sekä kuntien liikenneturvallisuustyöstä. Elokuussa työ jatkuu tavoitteiden asettamisella ja toimenpiteiden suunnittelulla. Hanke valmistuu alkuvuodesta 2023.
Loimaan seudun tieliikenteessä kolme ihmistä menehtyy vuosittain – todennäköisemmin rysähtää valtatiellä 9 tai 10
Loimaan seudun tieliikenteessä on menehtynyt viime vuosina keskimäärin kolme henkilöä vuosittain. Tilanne on kuitenkin parantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, sillä edellisen suunnitelman laadinnan aikoihin (2012) liikenteessä menehtyi vuosittain keskimäärin seitsemän henkilöä.
Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista noin puolet on tapahtunut valtateillä 9 ja 10, noin viidennes muulla maantieverkolla ja noin kolmannes katuverkolla. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ei suoranaisesti korostu mikään yksittäinen onnettomuusluokka vaan onnettomuuksia on hyvin monenlaisia. Yli 80 prosenttia onnettomuuksista on tapahtunut niin sanotusti linjaosuuksilla eikä risteysalueilla, jotka taas kuntalaisten palautteissa nousevat erityisesti esille.
Onnettomuuksiin liittyy hyvin usein tietoista riskinottoa, kuten merkittävää ylinopeutta, päihteiden käyttöä, tarkkaamattomuutta tai turvalaitteiden kuten turvavyön käyttämättömyyttä. Loimaan seudulla tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista noin joka kolmanteen onnettomuuteen on liittynyt päihteiden käyttöä.
Nuoret yliedustettuina onnettomuustilastoissa ja liikennerikoksissa
Asukaslukuun suhteutettuna Loimaan seudulla ja sen kunnissa tapahtuu selvästi enemmän henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia kuin maakunnassa tai maassa keskimäärin. Ikäryhmittäin tarkasteltuna korostuvat erityisesti 15–24-vuotiaat nuoret, jotka muodostavat yli 30 prosenttia kaikista seudun henkilövahingoista, vaikka ikäryhmän väestöosuus on vain yhdeksän prosenttia.
15–17-vuotiaiden henkilövahingoista 33 prosenttia on tapahtunut mopolla tai moottoripyörällä ja 26 % henkilöauton matkustajana. Myös traktori ja muut ajoneuvot (mopoautot, mönkijät) korostuvat. 18–24-vuotiaiden henkilövahingoista suurin osa on tapahtunut henkilöauton kuljettajille.
Nuorten ikäryhmä korostuu myös liikennerikostilastoissa ja he muodostavat 28 prosenttia liikennerikoksista syyllisiksi epäillyistä. Nuorten tekemissä liikennerikoksista korostuvat muita ikäryhmiä enemmän törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset. Tällöin on aina kyse toiminnasta, jolla aiheutetaan vakavaa vaaraa paitsi itselle, mutta erityisesti jonkun toisen hengelle tai terveydelle.
Asukkaiden huolena turvattomat risteykset, korkeat ajonopeudet ja tienylitysten turvallisuus
Seudun asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia liikenteen vaaranpaikoista kartoitettiin karttapohjaisella kyselyllä syksyllä 2021. Karttakyselyyn vastasi yhteensä 600 henkilöä. Vaaranpaikkoja tai muita kehittämistarpeita saatiin kartalle noin 1600 kpl ja onnettomuus-/läheltä piti -tilanteita noin 300 kpl.
Koko seudun vastauksia katsottaessa huolta aiheuttavat erityisesti turvattomat tai hankalat risteykset etenkin päätiestöllä, korkeat ajonopeudet ja tienylitysten turvattomuus. Kuntien väliset erot koettujen ongelmien jakaumassa ovat kuitenkin suuria. Osassa kuntia korostuvat erityisesti jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien puute tai teiden ja katujen huonokuntoisuus. Asukaskyselyn karttavastauksiin voi tutustua alla olevien linkkien kautta:
- Ongelmat ja kehittämistarpeet: https://mobilityanalytics.ramboll.com/webmaps/loimaas/ongelmat/
- Onnettomuudet/läheltä piti -tilanteet: https://mobilityanalytics.ramboll.com/webmaps/loimaas/laheltapiti/
Seudun asukkaat toivovat lisää panostusta kävelyn ja pyöräilyn olosuhteisiin ja autokeskeisestä suunnittelusta luopumista
Keväällä hankkeen käynnistämisvaiheen tiedotuksen yhteydessä toteutettu kysely nosti erittäin painokkaasti esille kävelyn ja pyöräilyn turvattomuuden ja tarpeen olosuhteiden kehittämiselle. Uusien jalankulku- ja pyöräväylien lisäksi etenkin taajama-alueiden liikenteen rauhoittaminen koettiin tärkeäksi. Alhaisemmat nopeudet tukisivat paitsi turvallisuutta myös asuinympäristöjen ja taajama-alueiden viihtyisyyttä.
Liikenneturvallisuussuunnitelmien laadinnasta vastaavat yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus, seudun kunnat (Aura, Koski Tl, Loimaan, Marttila, Oripää ja Pöytyä), Liikenneturva, Lounais-Suomen poliisilaitos ja Varsinais-Suomen pelastuslaitos. Myös kuntien monialaiset liikenneturvallisuustyöryhmät osallistuvat suunnitelmien laadintaan.
Lisätietoja suunnitelman laatimisesta antavat:
Varsinais-Suomen ELY-keskus, Jaakko Klang, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi
Auran kunta, Kari Tuohi, etunimi.sukunimi(at)aura.fi
Koski Tl kunta, Mikko Salmi, etunimi.sukunimi(at)koski.fi
Loimaan kaupunki, Antti Korte, etunimi.sukunimi(at)loimaa.fi
Marttilan kunta, Kirsi Halkola, etunimi.sukunimi(at)marttila.fi
Oripään kunta, Miika Hämäläinen, etunimi.sukunimi(at)oripaa.fi
Pöytyän kunta, Tarmo Rantanen, etunimi.sukunimi(at)poytya.fi
Ramboll,projektipäällikkö, Juha Heltimo, etunimi.sukunimi(at)ramboll.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
I november ledde låg efterfrågan på arbetskraft till ökad arbetslöshet i Egentliga Finland23.12.2024 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Den låga efterfrågan på arbetskraft ökar arbetslösheten ständigt uppåt i Egentliga Finland, precis som i hela landet. Antalet permitterade förblev oförändrat i november jämfört med motsvarande tidpunkt förra året. Långtidsarbetslösheten, som länge har minskat i landskapet, har börjat öka i alarmerande takt under de senaste månaderna.
Työvoiman kysynnän matalasuhdanne nosti työttömyyttä Varsinais-Suomessa marraskuussa23.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Työvoiman alhainen kysyntä nostaa työttömyyttä koko ajan ylöspäin Varasinais-Suomessa kuten koko maassakin tapahtuu. Lomautettujen määrä pysyi marraskuussa ennallaan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Maakunnassa on pitkään laskenut pitkäaikaistyöttömyys lähtenyt kohoamaan hälyyttävällä vauhdilla viime kuukausina.
ELY-keskus selvittää Turun kehätien Kauselan eritasoliittymän liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantamista18.12.2024 14:00:06 EET | Tiedote
E18/kt 40 Turun kehätiellä on tunnistettu ajoittaisia toimivuusongelmia Kauselan eritasoliittymän kohdalla. Toimivuusongelmia esiintyy erityisesti arki-iltapäivisin kehätieltä Hämeentielle suuntautuvan liikenteen osalta. ELY-keskus on asettanut kehätielle ennen ruuhkautuvaa ramppia liikenteen ruuhkautumisesta varoittavan liikennemerkin sekä käynnistänyt liikenteellisen toimivuustarkastelun eritasoliittymästä. ELY-keskus tekee toimivuustarkastelun tulosten pohjalta päätöksiä jatkotoimenpiteistä eritasoliittymän turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.
Arvonlisäveron korotus nostaa Seutu+ lippujen asiakashintoja 1.1.202518.12.2024 13:10:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ja Satakunnan seudullisen Seutu+ joukkoliikenteen kerta-, sarja- ja kausilippujen hinnat nousevat 1.1.2025, koska henkilöliikenteen arvonlisävero nousee vuodenvaihteessa 10 prosentista 14 prosenttiin. Hinnat nousevat keskimäärin 4 prosenttia.
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet - tienhoitotoimista huolimatta ei aina saada tavoiteltua laatutasoa18.12.2024 12:35:01 EET | Tiedote
Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme