Oppilaiden osallisuus vahvistuu opettajan digitaitoja kehittämällä. Kutsu webinaariin 24.11.2021

Webinaari toteutetaan BLENDI – Osallisuutta sulautuvan oppimisen avulla -hankkeen työnä. Diakonia-ammattikorkeakoulun koordinoima hanke toteutuu yhtäaikaisesti viidessä Euroopan maassa: Suomessa, Kreikassa, Kyproksella, Espanjassa ja Irlannissa. Tulokset ovat lupaavia: tuomalla digiopetuksen elementtejä tavanomaisiin oppitunteihin ja opetuksen suunnitteluun vahvistuvat niin oppilaiden osallisuus kuin opettajan digivalmiudetkin.
Sen lisäksi, että sulautuva oppiminen tähtää digiopetuksen ja perinteisen luokkaopetuksen yhdistämiseen, taustalla on vankka sosiaalisen osallisuuden tavoite.
- Digitaitojen osaaminen kytkee jokaista lasta ympäröivään yhteisöön ja yhteiskuntaan. Ajatuksenamme on, että digitaitoja harjoitetaan koulussa oppilaan mieltymyksiä kuunnellen ja valinnanmahdollisuuksia oppimiseen tarjoten, kertoo yliopettaja Olli Vesterinen Diakista.
Opettajien koulutusjakso loi ymmärrystä
Ennen kuin sulautuva oppiminen voi laajemmin yleistyä kouluissa, on opettajia koulutettava menetelmän saloihin. Hankkeessa toteutettiin vastikään opettajien koulutuspäivät Barcelonassa, jonne kokoontui ryhmä opettajia eri maista.
Opettaja Maria Loizou Kyprokselta koki oppineensa paljon sulautuvan oppimisen periaatteista koulutuksessa. Digitaitojakin tärkeämpänä hänelle valkeni, miten oppilaan omaa näkemystä voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä.
- Emme ole aiemmin ottaneet oppilaan ääntä mukaan tuntisuunnitelmien tekoon. Tämä on meillä aivan uutta ja jotain mikä kehittää valtavasti myös oppilaiden osaamista ja sosiaalisia taitoja tämän päivän vaatimusten mukaisesti, Loizou sanoo.
Yliopettaja Olli Vesterinen vahvistaa, että sulautuvassa oppimisessa digitaitojen ohella menetelmässä kiinnitetään jokaisen oppilaan oppimiseen huomiota ja pyritään saamaan jokaisen ääni kuuluviin.
- Ennen opetusta opettaja esittelee, mitä ja miten ja millä välineillä opetusta toteutetaan, ja oppilaat voivat vastata vaikka omalla puhelimellaan, omaan tahtiinsa, toteaa Vesterinen.
Webinaarista eväitä tuntisuunnitelmien tuunaukseen
Barcelonan koulutuspäivien jälkeen hanke kutsuu kaikki koulutuksen ammattilaiset maksuttomaan webinaariin Suomessa. Tuntisuunnitelmat tuuletukseen -webinaari kokoaa yhteen konkreettista tietoa sulautuvan oppimisen mahdollisuuksista opettajille, koulutusalan ammattilaisille ja muille asiasta kiinnostuneille.
Päivä sisältää puheenvuoroja, keskusteluja ja vinkkejä käytännön opetustyöhön. Hankkeen asiantuntijoiden ohella päivässä kuullaan arviointiasiantuntija Niina Rummun puheenvuoro Kansallinen koulutuksen arviointikeskuksesta KARVIsta sekä Haarajoen koulun puheenvuoro oppilaiden osallisuudesta ja ilmiöoppimisesta.
Lataa ohjelma ja ilmoittaudu mukaan 19.11.2021 mennessä.
BLENDI – Osallisuutta sulautuvan oppimisen avulla -hanketta hallinnoi Diakonia-ammattikorkeakoulu Suomessa, ja se saa rahoitusta Euroopan unionin Erasmus+-ohjelmasta. Hanketta toteutetaan yhtäaikaisesti viidessä Euroopan maassa.
Euroopan komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Olli VesterinenYliopettaja, sulautuva oppiminen ja digitaalinen pedagogiikka
Puh:040 590 5949olli.vesterinen@diak.fiNiko NummelaProjektipäällikkö
Puh:040 509 3574niko.nummela@diak.fiNiina MäenpääViestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:040 507 6260niina.maenpaa@diak.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Eriarvoisuuden torjunta edellyttää tietoa, tahtoa ja tekoja16.4.2025 13:00:35 EEST | Tiedote
Suomessa on historian saatossa onnistuttu kaventamaan eriarvoisuutta rohkeilla uudistuksilla. Viime vuosikymmenen aikana huoli eriarvoisuuden kasvusta on kuitenkin noussut. Yhdenvertaisuus vaatii jatkuvaa työtä, todetaan Dialogin uudessa teemanumerossa.
Kevään toinen yhteishaku on päättynyt – Diakin Oulun-kampuksen sairaanhoitajakoulutus veti hyvin hakijoita26.3.2025 13:25:59 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi 25.3.2025. Diakissa oli tarjolla 609 aloituspaikkaa, joista 45 Oulussa järjestettävään sairaanhoitaja (AMK) -koulutukseen.
Kevään toinen yhteishaku on päättynyt – Porin-kampuksen terveydenhoitajakoulutus yksi Diakin suosituimmista26.3.2025 13:22:42 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi 25.3.2025. Diakissa oli tarjolla 609 aloituspaikkaa, joista 70 Porissa järjestettäviin sairaanhoitaja (AMK) ja terveydenhoitaja (AMK) -koulutuksiin.
Kevään toinen yhteishaku on päättynyt – Jyväskylän diakoniatyön koulutus yksi Diakin suosituimpia26.3.2025 13:18:38 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi 25.3.2025. Diakissa oli tarjolla 609 aloituspaikkaa, joista 40 Jyväskylässä järjestettäviin sosionomi (AMK), diakoniatyö ja sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö -koulutuksiin.
Kevään toinen yhteishaku on päättynyt – Diakiin hakeneiden määrä kasvoi lähes kolmanneksen26.3.2025 13:11:31 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi 25.3.2025. Diakissa oli tarjolla 609 aloituspaikkaa AMK- ja YAMK-koulutuksiin Helsingissä, Oulussa, Porissa, Jyväskylässä, Pieksämäellä ja verkossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme