HUS

Päivystystaloon uusi äkillisten terveysongelmien neuvontapalvelu

Jaa
Terveyskylä.fi-verkkopalvelun Päivystystaloon on koottu yhteen paikkaan kansalaisille tarkoitettu neuvontapalvelu äkillisissä terveysongelmissa. Sivuston saavutettavuutta on parannettu erikoisryhmille paremmin toimivaksi.

Kansalaisen voi olla vaikea arvioida hoidon tarvettaan esimerkiksi äkillisessä tapaturmassa tai hengenahdistuksen, päänsäryn tai vatsakivun ilmaantuessa. Päivystystalon uudesta Neuvontapalvelut-osiosta saa tarpeellista tietoa siitä, kuinka toimia ja mihin ottaa yhteyttä yllättävissä tilanteissa.

Neuvontapalvelu ohjaa eteenpäin Päivystyshelppiin, Omaolon oirearviohin tai Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalveluun. Päivystyshelppi neuvoo hoidon ja palvelun tarpeen arvioimisessa, hoitoon hakeutumisessa ja tarjoaa tukea itsehoitoon. Henkilökohtaista tai tarkempaa hoidon tarpeen arviointia tarvitsevat ohjataan Päivystyshelpistä Omaolo-palvelun oirearvioihin tai soittamaan kansalliseen Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalveluun.

- Tutkimustiedon mukaan asiakkaat valitsevat tulevaisuudessa sähköisen palvelun myös, kun tulee tarve asioida päivystyksessä. Asiantuntijat uskovat että päivystysasiakkaat tuottavat jatkossa itse omaa terveydentilaansa koskevaa tietoa ammattilaisen käyttöön etukäteen, arvioivat omaa terveydentilaansa sähköisten oirearvioiden avulla ja saavat arviointia tukevaa tietoa sähköisten palvelukanavien kautta suoraan kotisohvalle. Tässä kehityksessä myös Päivystystalo haluaa olla omalta osaltaan mukana, sanoo Päivystystalon palvelupäällikkö Marja Ylilehto Oulun yliopistollisesta sairaalasta.

Mikä Päivystystalo.fi?

Päivystystalon tavoitteena on neuvoa ja ohjata äkillisissä terveysongelmissa. Talon uudistetut sisällöt tukevat itsehoidossa ja hoitoon hakeutumisessa sekä auttavat ymmärtämään ensihoidon ja päivystyksen toimintaa. Yhtenä uudistuksen tärkeistä tavoitteista oli tehdä sisältö saavutettavaksi jokaiselle käyttäjän mahdollisesta vammasta tai rajoitteista huolimatta.

Neuvontapalvelut äkillisissä terveysongelmissa -sivusto on syntynyt Terveyskylän ja DigiFinland Oy:n yhteistyönä. Tavoitteena on selkeyttää päivystyksellisiä neuvontapalveluja ja koota yhteen kansallinen päivystyksellinen neuvontapalvelukokonaisuus.

Käy tutustumassa Terveyskylässä sijaitsevaan Päivystystaloon:

Päivystystalo (terveyskyla.fi)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Marja Ylilehto
Palvelupäällikkö
Päivystystalo
Pohjois- Pohjanmaan sairaanhoitopiirin konsernipalvelut, Terveyskylä
marja.ylilehto@ppshp.fi
+358405904716

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme. 

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito. 

HUS – Vaikuttavinta hoitoa 

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye