Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Pirkkolassa, Maunulassa ja Patolassa siirretään putkia asuntorakentamisen alta

Jaa
Pirkkolassa, Maunulassa ja Patolassa siirretään kunnallisteknisiä putkia ja johtoja asuntorakentamisen alta. Työ alkaa helmikuun alussa Pirkkolantieltä ja etenee maaliskuussa Pirjontielle ja myöhemmin tänä vuonna Suursuonlaitaan ja edelleen Patolaan.
Karttakuva työalueesta ja aikataulusta. Kuva: Tovia Design. Pohjakartta: © Kaupunkimittaus, Helsinki 2019
Karttakuva työalueesta ja aikataulusta. Kuva: Tovia Design. Pohjakartta: © Kaupunkimittaus, Helsinki 2019

Pirkkolantien, Pirjontien ja Käskynhaltijantien varteen on suunniteltu uutta asuinrakentamista ja Suursuonlaitaan uusi päiväkoti. Alueelle on tulossa myös Raide-Jokeri-pikaraitiotie. Uusi rakentaminen edellyttää putkien ja johtojen siirtämistä paikkaan, jossa niiden käyttö ja huolto on jatkossakin mahdollista. Muun kunnallistekniikan ohella siirretään myös maakaasun siirtoputkea, jotta suojaetäisyydet uusiin rakennuksiin täyttyvät.

Rakennustyöt sulkevat Pirkkolantien moottoriajoneuvoilta Metsäpurontien ja Maunulantien välillä maaliskuusta alkaen. Korvaava reitti kulkee Metsäpurontien kautta. Tontille ajo on kuitenkin mahdollista suljetulla osuudella. Työt aiheuttavat pienehköjä muutoksia myös jalankulun ja pyöräliikenteen reitteihin.

Joukkoliikenne katkeaa kokonaan Pirjontiellä ja Pirkkolantiellä Pakilantien ja Metsäpurontien välisellä osuudella 4. maaliskuuta alkaen. Tämän vuoksi katuosuutta kulkeva runkobussilinja 550 sekä bussilinjat 52 ja 552 siirtyvät kulkemaan poikkeusreittiä Metsäpurontien kautta. Linja 51 siirtyy poikkeusreitille, joka ei kulje Maunulan ja Pirkkolan kautta. Lisäksi linjan 63 Pirkkolan reittiosuus jää ajamatta. Tarkat tiedot bussien poikkeusreiteistä kerrotaan osoitteessa www.hsl.fi helmikuun aikana.

Metsäpurontien kiertotie on johto- ja putkisiirtojen takia käytössä kesään 2020 asti. Liikenteen poikkeusjärjestelyt alueella jatkuvat tämänkin jälkeen, jos Raide-Jokerin raitiotien rakentaminen alkaa suunnitellusti kesällä 2019. Tämä edellyttää, että Helsingin ja Espoon valtuustot hyväksyvät Raide-Jokerin lopullisen kustannusarvion.

Pirkkolantien ja Suursuonlaidan varresta joudutaan kaatamaan joitakin puita rakennustöiden alta. Johtosiirtoja tehdään myös Haaganpuron kohdalla. Työt tehdään niin, ettei purolle tai sen taimenkannalle aiheudu haittaa rakentamisesta.

Patolassa kaasuputkelle raivataan linja metsän poikki

Patolassa Käskynhaltijantien pohjoispuolella sijaitseva maakaasun siirtoputki korvataan uudella putkella, joka rakennetaan Patolan metsäalueen, Henrik Sohlbergin puiston ja Itsenäisyydenpuiston poikki.

Patolassa kaasuputken rakentaminen edellyttää noin 12 metriä leveän työalueen raivaamista metsään. Linja kulkee metsän poikki Tuusulantieltä Yhdyskunnantielle. Putken rakentamisen jälkeen rakennustöihin käytetty työmaatie muutetaan ulkoiluraitiksi, joka tarjoaa kulkureitin koko metsäalueen läpi. Kaasuputken kohta ulkoilutien vieressä pidetään jatkossakin avoimena viiden metrin leveydeltä.

Henrik Sohlbergin puistossa ja Itsenäisyyden puistossa putken linjaus on suunniteltu mukailemaan nykyisiä raitteja, jotta rakentamisen vaikutukset puistoihin jäisivät mahdollisimman pieniksi. Puistoista joudutaan kaatamaan joitakin puita rakennustöiden takia.

Kaasuputken linjan raivaustyöt tehdään Patolassa helmi–maalikuussa, ja putken rakennustyöt alkavat kesällä 2019. Uusi ulkoiluraitti on käytössä alkukesästä 2020.

Kaikki kunnallistekniikan siirtoon liittyvät työt ovat valmiita syksyllä 2020. Töistä vastaa Helsingin kaupunki. Kaasuputken siirrosta vastaa Gasum. Tietoa työstä on koottu verkkosivuille osoitteeseen hel.fi/johtosiirrot.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ville Reihe
projektipäällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 040 661 9245
ville.reihe@hel.fi


Silja Hurskainen (28.1. alkaen)
projektipäällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 040 565 4592
silja.hurskainen@hel.fi

Kuvat

Karttakuva työalueesta ja aikataulusta. Kuva: Tovia Design. Pohjakartta: © Kaupunkimittaus, Helsinki 2019
Karttakuva työalueesta ja aikataulusta. Kuva: Tovia Design. Pohjakartta: © Kaupunkimittaus, Helsinki 2019
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.

Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote

Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.

The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release

At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye