Pohjalaismaakuntien alueille ennustetaan hieman tavanomaista vaikeampaa kelirikkoa tulevalle keväälle
Päällystetyllä tieverkolla laajemmilta päällysteiden purkaantumisilta on vältytty hyvän pakkastalven ansiosta, mikä tarkoittaa paikkauskustannusten säästöä talven osalta. Päätieverkolle on viimeisen menneen kuukauden aikana muodostunut päällysteeseen yksittäisiä reikiä, jotka on korjattu paikkaamalla. Tämä on tavanomaista keväällä lämpötilan sahatessa nollan molemmin puolin.
Pohjalaissoratiestöllä pintakelirikko on joka kevät tuttu näky. Pintakelirikossa tien sulamisvaiheessa vesi ei pääse haihtumaan tien pintarakenteista, ja tien pinta muuttuu pehmeäksi ja liejumaiseksi. Suurempia ongelmia tien liikennöitävyydelle aiheuttaa runkokelirikko, joka johtuu syvemmälle tierakenteeseen jäätyneestä vedestä.
Kevään kelirikon muodostuminen riippuu pääosin tulevista säistä, runkokelirikon vaikeutta voidaan ennustaa
Tuuliset ja aurinkoiset säät edesauttavat tierakenteen kuivumista, joka vähentää kelirikon muodostumista. Myös yöpakkaset kuivattavat tierakenteiden pintaa.
Se kuinka nopeasti tien jäätyminen tapahtuu, tien vesipitoisuus jäätymisen hetkellä, talven pakkaskauden pituus sekä kokonaispakkasmäärä vaikuttavat runkokelirikkoennusteeseen. Tänä talvena etenkin pakkaskauden pituus sekä pakkasmäärä lisäävät mahdollisuutta runkokelirikon muodostumiseen.
Kelirikkoennusteen valossa tiestölle on odotettavissa painorajoituksia, paikallisia vaihteluita voi esiintyä eri teiden välillä
Painorajoituksia ja kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä asetetaan tarpeen mukaan arvioiden tien kunto tapauskohtaisesti. Myös huonokuntoisia päällystettyjä teitä voidaan joutua painorajoittamaan kelirikon vuoksi. Keskimäärin keväisin kelirikosta johtuen tiestöä on painorajoitettu pohjalaismaakunnissa noin 80–120 kilometrin matkalla.
Kelirikon vuoksi painorajoitetuilla teillä sallitaan kuitenkin poikkeuksena rajoitusten ylittävää liikennettä, kuten esimerkiksi hälytys- ja tienpitoajoneuvot, säännölliset linja-autovuorot, elintarviketuotannon kuljetukset sekä muut yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeät kuljetukset.
Yksittäisissä, ennakoimattomissa tapauksissa paikalliselta ELY-Keskukselta voi hakea maksullisen tilapäisen poikkeusluvan painorajoitetulle tielle erillisellä poikkeuslupahakemuksella.Lupahakemus toimitetaan paikalliseen ELY-Keskukseen sähköpostilla.
Taas alkaa olla se aika vuodesta, kun raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan. Välttämättömien kuljetusten suunnittelussa ja toteutuksessa yhteistyö tieviranomaisen kanssa on suositeltavaa.
Kelirikkoaikana tienkäyttäjiä ohjeistetaan suhteuttamaan ajonopeutensa vallitsevien olosuhteiden mukaan.
Tiestöltä tulevat havainnot tulee kohdistaa seuraavasti:
Liikenteen asiakaspalvelun palauteväylä (palautevayla.fi) on ensisijainen palauteväylä tien kuntoon liittyvissä asioissa.
Mikäli havaitset tiestöllä liikennettä vaarantavia ongelmia, ilmoita siitä suoraan tieliikennekeskuksen Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24/7).
Lisätietoa kelirikosta, painorajoituksista sekä poikkeusluvan hakemisesta:
Kelirikko ja painorajoitukset, Väylävirasto (vayla.fi)
Lisätietoa kelirikkoajan poikkeusluvan hakemisesta (ely-keskus.fi)
Painorajoitusten tilanne kartalla, Fintraffic (fintraffic.fi)
- Painorajoitusten ajankohtaisen tilanteen näet valitsemalla oikealta pudotusvalikosta "painorajoitukset".
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville-Petteri Luomanen
Tienpidon asiantuntija, Tienpidon suunnittelu
ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri
puh: 050 3807254,
Ville-Petteri.Luomanen@ely-keskus.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens utlåtande om MKB-programmet för Ilmatar Kristiinankaupunki Kaksi Oy:s vindkraftsprojekt Västervik II (Österbotten)18.12.2024 12:14:56 EET | Pressmeddelande
Ilmatar Kristiinankaupunki Kaksi Oy planerar en vindkraftspark i de södra delarna av Kristinestad. Projektområdet ligger väster om Björneborgsvägen på den västra och norra sidan av Västervik vindkraftspark (Västervik I) som är i drift.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut YVA-yhteysviranomaisen lausunnon Ilmatar Kristiinankaupunki Kaksi Oy:n Västervik II:n tuulivoimahankkeen YVA-ohjelmasta (Pohjanmaa)18.12.2024 12:14:56 EET | Tiedote
Ilmatar Kristiinankaupunki Kaksi Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa, joka sijoittuu Kristiinankaupungin eteläosaan. Hankealue sijoittuu Porintien länsipuolella Västervikin toiminnassa olevan tuulivoimapuiston (Västervik I) länsi- ja pohjoispuolille.
Behöver du samlad och kompakt information om riskerna som sura sulfatjordar medför? (landskapen i Österbotten)18.12.2024 12:00:00 EET | Pressmeddelande
Sura sulfatjordar kan orsaka allvarliga olägenheter för miljön och byggande. Riskerna måste beaktas i alla aktiviteter som bedrivs på sura jordar, och redan i skedet när verksamheten planeras. På den nya temasidan i Vatten.fi finns samlad information om hur man bör göra på sura sulfatjordar för att undvika olägenheter och skadeverkningar.
Tarvitsetko koottua ja tiiviistä tietoa happamien sulfaattimaiden riskeistä? (Pohjalaismaakunnat)18.12.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Happamat sulfaattimaat voivat aiheuttaa vakavia haittoja ympäristölle ja rakentamiselle. Riskit on otettava huomioon kaikessa tällaisilla mailla tapahtuvassa toiminnassa, jo toiminnan suunnittelussa. Vesi.fi-palvelun uudelle teemasivulle on koottu tietoa siitä, miten happamilla sulfaattimailla pitää toimia, jotta haitoilta vältytään.
Reparation av Kankkonen bro i Karleby inleds – trafiken stängs18.12.2024 09:14:28 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen och MPV-Infrarakenne Oy inleder reparationsarbetet på Kankkonen bro längs Rödsövägen i Karleby vecka 2 (Rödsövägen 17987). Syftet med arbetet är att trygga brons säkerhet och funktion under de kommande åren.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme